Record Friend: de liefde voor platen is het belangrijkst

''Het is een beetje een sentimentele business''

Tekst: Jeroen Slot | Foto's: Marije van Woerden ,

De eerste in de serie van Amsterdamse platenzaken. 3VOOR12/Amsterdam ging op bezoek bij RecordFriend in de Sint Antoniebreestraat en sprak met Marty Zwaan en Gerrit Hazen over de liefde voor platen en muziek en het overleven van het digitale tijdperk.

''Het is een beetje een sentimentele business''

Platenzaak RecordFriend in de Sint Antoniebreestraat bestaat sinds 2003. Het begon ooit in een kelder, onder een cd-winkel in Zaandam, als zaterdaghobby van eigenaar Marty Zwaan. Het liep zo goed dat Gerrit Hazen hem al snel kwam versterken. Inmiddels is de winkel verhuisd naar Amsterdam enGerrit is gebleven. Hij is vijf dagen per week te vinden in de winkel waar hij klanten graag helpt met het vinden van de juiste platen. Daarnaast wordt Gerrit bijgestaan door Hugo van de Wijgert.

 

RecordFriend heeft een breed publiek. De een komt voor Strange Days van The Doors en de ander voor een zeldzame persing van een of ander obscuur bandje. Het grote aanbod van nieuw en oud zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils is, voor elke smaak en elk budget. Er is een speciaal aanbod voor de audiofiel, voor de verzamelaar en voor mensen die gewoon af en toe een plaat kopen. Marty wil vooral dat platen kopen leuk is voor iedereen: ''Het gaat om de ervaring. De spanning of de plaat er is en het luisteren ervan.'' 

 

Net zoals veel platenzaken in Nederland heeft RecordFriend last van internetsites die over het algemeen een groot aanbod hebben voor een lage prijs. Die prijzen doen Gerrit en Marty wel eens versteld staan: '' Wij weten dat je daarop niet meer kan verdienen. Daarnaast bieden online shops veel aan wat ze niet op voorraad hebben.'' Zelf maakt RecordFriend ook gebruik van een webshop maar daarin verschillen ze van veel online winkels: ''Als bij ons iets op de site staat is het ook op voorraad. De meeste online winkels bestellen het pas als het verkocht is. Met het risico dat de plaat niet meer leverbaar is.'' Klanten merken wel eens dat een plaat dan twee of drie euro duurder is dan op internet maar dit vertaalt zich volgens Marty in meer service. ''Bij ons kan de klant de plaat zien, luisteren en terugbrengen als hij niet goed is.''

 

Door internet is ook de rol van de winkelverkoper veranderd volgens Gerrit: ''Eind jaren tachtig heb ik ook in een platenwinkel gewerkt maar klanten zijn nu veel beter geïnformeerd. Men oriënteert zich thuis en weet daardoor beter wat hij wil kopen."

 

Grote concurrentie tussen platenzaken onderling merkt Marty niet zozeer. ''We sturen klanten wel eens door naar Concerto en Concerto stuurt klanten door naar ons voor titels die ze niet meer hebben. Mensen zoeken vooral een platenzaak die het beste bij hun stijl en muziekvoorkeur past. De klanten zijn allemaal liefhebbers van platen. Platen zijn geen wegwerpproducten. Een mp3’tje is dar veel meer. Mensen komen voor een praatje, het spitten door bakken, de beleving van een plaat kopen. Het is ook een beetje een sentimentele business."

 

Er zit volgens Gerrit nog wel degelijk toekomst in de platenzaak, ook omdat er veel jongeren komen kopen. Daarnaast hebben ze veel voordeel van toeristen. Op sommige dagen wordt zo'n veertig procent van de omzet gedraaid door toeristen. Het afgelopen jaar heeft RecordFriend twintig procent meer verkocht dan het jaar daarvoor. Het idee van een speciale koffiecorner, zoals bij Velvet Music in Leiden, ziet Marty niet echt zitten. ''Mensen luisteren vooral veel thuis voordat ze naar ons toe komen en de klanten krijgen bij ons vaak genoeg een kopje koffie."