Champagne bij de entree, een smetteloze bandjesafgifte en een kwartier later neerploffen bij de levensloop van Armin van Buuren, Ferry Corsten, Chuckie en Joris Voorn: al meteen in het eerste uur in Felix Meritis grijpt ADE om je heen en laat je voor de resterende 5 dagen en nachten nauwlijks meer los. Sommige bezoekers van het eerste uur vinden het jaarlijkse dance event inmiddels een uit de hand gelopen commerciële kermis, maar feit is dat Amsterdam jaar na jaar meer het epicentrum wordt van de dancewereld.
In het 3e oktoberweekend van 2011 staat de stad onder elektronische hoogspanning, is de elite meer dan ooit in grote getalen aanwezig en het aantal conferenties weer uitgebreider in opzet. Praten over de industrie is net zo interessant als dansen in de nacht, innovaties worden omarmd, nieuwe stromingen drukken hun stempel, oude koppen worden met frisse zin uit de kast getrokken. Ook zijn er meer locaties; feesten krijgen hun plek in kleine bestaande tentjes en in nieuwe industriële settings als MusyQ en Undercurrent.
Niet altijd met succes, dat moet ook gezegd. Voor Boy George bijvoorbeeld zal ADE 2011 waarschijnlijk niet zo lang bijblijven. Na een openhartig interview bij de talkshow in Felix Meritis volgde 's avonds zijn eigen liveshow in Panama. Wat een feestelijk eerbetoon moest worden aan een van de grootste pop-iconen van de jaren 80, bleef steken in een zwalkende avond met een continue mismatch tussen George, publiek en podium.
De plek waar een grote naam niet kleinerend aan de man wordt gebracht is het dak van Mediamatic. Daar voert Richie Hawtin de hype aan van het eerste Boiler Room-feestje in Amsterdam. Het concept is vebluffend en geloofwaardig: neem een leegstaand pakhuis, boor het netwerk van de bekendste dj's aan, zet er een webcam erop en streamen maar. Hawtin houdt een hoopje happy few een middag in zijn greep, een dag later blaast hij een vol HMH omver met zijn diepgaande alter ego Plastikman.
De bokaal voor decadent dancefestijn gaat naar The Sand waar Guetta, Afrojack en zijn liefje Paris Hilton op één avond samen aantreden. Ondanks de verweten oppervlakkigheid van de twee dance-grootgrutters wordt de zaal binnenstebuiten gekeerd met een wervelende hitmachine. Er is geen ontkomen aan: champagne, te veel Paris-klonen en ordinair geil en opdringerige muziek omlijsten een nacht met de grootste popsterren van dit moment. Op ADE dus.
Het grootste venijn zit meestal in de staart, en zo ook op ADE, waar de grand finale van de afterparties zich afspeelt in het MC Theater (ook een nieuwe locatie). De Berlijnse sneltrein van Ostgut Ton komt om zondagmiddag 15.00 uur aan op Amsterdam CS en rijdt met een noodgang naar zijn laatste halte in de vroege maandagochtend. Marcel Dettman en Marcel Fengler maken de dienst uit en geven het dansen op karakter een nieuwe dimensie. Het is hard werken op ADE maar het is het telkens meer dan waard.