Disclaimer vooraf: de internationale initiatiefnemers zijn toch iets minder internationaal. Peter, Ivo en Paul (Brits) stonden aan de wieg van Basserk. De geleende nationaliteiten waren er om hun dubbelspel met de band 3-1 (ook zijzelf) te verbergen. Op het moment dat ze er achter kwamen dat niemand hun muziek wilde releasen, startten ze zelf een label. Ivo: “We waren zelf een band die muziek maakte, beetje experimenteel en elektronisch. Met die status dachten we ‘laten we het zelf maar doen, we worden toch nooit serieus genomen’. Dat was de begin gedachte. Onze band verkocht meteen de eerste 500 platen. Vanaf toen zijn we alles uit gaan brengen wat binnen onze muzieksmaak valt. Het is grappig dat je met drie verschillende smaken een label begint en daarna denkt, fuck it, we gaan uitbrengen waarvan we denken dat het het waard is. Van techno tot future bass, en ja, daarmee hebben we het onszelf enorm moeilijk gemaakt.”
Basserk Records is tien jaar
“We willen een springplank zijn voor jonge artiesten, omdat we die zelf nooit hebben gehad”
Tien jaar geleden begon er een nieuw label in Amsterdam op initiatief van een Zweed, een Mexicaan en een Brit. De eerste release werd verzorgd door electropunk band 3-1 en markeerde het startpunt van een nieuw underground label in West. Bij die release in 2005 was 3voor12/Amsterdam er ook al bij. We zochten ze nogmaals op en hadden het over hoe het ooit allemaal begonnen is, het ontdekken van nieuw talent en het overleven van een klein label: “Natuurlijk zijn er momenten geweest dat wij ons afvroegen: waarom doen we dit in hemelsnaam nog?”
Basserk is anno 2016 tien jaar ouder, 130 releases rijker, twee publicisten verder en bestaat nog altijd uit dezelfde drie vrienden. Grotere namen als Nobody Beats The Drum, Chagall en Gtronic zijn er begonnen en vertrokken. De opzet is echter klein en intiem gebleven. Ivo: “Er is nooit een Martin Garrix naar ons toe gekomen met de vraag om iets te mogen releasen.” Of ze dat zouden willen? “In het begin wel,” vult Peter aan, “we hadden het idee dat onze muzieksmaak zo goed was, dat een van onze artiesten wel zo groot zou kunnen worden.” Paul lacht: “We hebben veel geleerd in tien jaar. We doen het ook niet om het geld, want dan zouden we tien jaar geleden hebben moeten stoppen.”
Geld is een uniek onderwerp voor het label. “In de tien jaar dat we hier mee bezig zijn, hebben we onszelf nog geen één euro uitbetaald,” zegt Ivo, “We doen alles zelf.” In dat opzicht heeft Basserk de underground werkfilosofie eigen gemaakt. “Wij doen zelf de artwork, de mastering, de promo’s, de videoclips, het releasen. Ik doe de mastering, Paul en Ivo de artwork en social media. We gebruiken onze kwaliteiten, kanalen en netwerk. Daar moeten we het mee doen.” De drie leerden elkaar kennen na hun studie in een kraakpand. “We woonden samen in oost, het OLVG en daar...,” Paul onderbreekt: “Die kraakscene waar wij vandaan komen, die heeft ons die ‘fuck it, we do it ourselves’ mentaliteit gegeven. Dat is een core value, of hoe je dat ook wil noemen, gebleken voor het label.”
En het is juist daar waar Basserk zich onderscheidt; de alternatieve, undergound werkfilosofie in combinatie met de zoektocht naar nieuw talent. De drie mannen zetten groot in op beginnende artiesten begeleiden naar een groter carrière. “We doen dit om twee redenen. Ten eerste omdat we het zelf nodig hadden en ten tweede omdat er enorm veel talentvolle producers en bandjes zijn. Zij krijgen nooit de kans om iets uit te brengen. Wij willen in Nederland..,” Peter onderbreekt lachend "Nu klinkt het alsof we de moeder Theresa van de muziekindustrie zijn!” “Dat zijn we natuurlijk niet,” gaat Ivo verder “maar het is belangrijk dat Nederland een opstapplek kent voor artiesten met minder commerciële muziek. Dat proberen wij te zijn.”
Het selecteren en uitbrengen van nieuwe demo’s is bij de heren een persoonlijke kwestie en iets waar Paul heel duidelijk over is. “Regel één is dat we het alle drie leuk moeten vinden, dan is je kans 99%. Als twee het leuk vinden en een iemand niet, is de kans al veel kleiner. En zo nu en dan hebben we het vetobeleid. We luisteren afzonderlijk en zo gaat het al tien jaar.” Basserk Records heeft sinds 2006 130 releases achter de rug. Wordt dan alles gepubliceerd? Nee, toch zijn er bepaalde criteria - niet alles ziet het daglicht. Peter: “Eens in de zo veel tijd is er dat vervelende moment. Het moment dat je iemand moet vertellen dat het niet goed genoeg is. Wij maken samen ook muziek en weten hoe moeilijk het is om dat te horen. Iemand stopt daar z’n ziel en moeite in. Ondanks dat geven we altijd tips en suggesties, maar aan het creatieve proces moet je niet komen. Daarna kunnen wij alleen maar hopen dat ze het nog een keer proberen.”
Als je als label een springplank wilt zijn, is er ook het moment dat je artiesten los moet laten. Vaak al na een of twee sterke releases. Iets waar je op voorbereid moet zijn. “We gaan zoiets niet bestrijden. We gaan artiesten niet vastzetten voor twee jaar. Dat moet je snel in je loopbaan gaan accepteren en is inmiddels deel van ons beleid. We hebben geen contracten meer in tijd, maar in releases,” Ivo moet hoesten van het lachen, “Sterker nog, onze eerste contracten waren op papier niets waard! Maar als wij nu een artiest tekenen, dient ‘ie drie releases bij ons te doen. Wij kunnen het als label niet permitteren om constant iemand kwijt te raken na één track, maar juichen het tegelijk wel toe.” En daar haalt het trio hun energie en drijfkracht uit. Het zien groeien van artiesten, om ze uiteindelijk los te laten aan de grotere labels. Zo ging het ook met Deon Custom. Toen hij aanklopte bij Basserk zat hij nog op de middelbare school. Niet veel later mocht Custom bij een groter, Brits label tekenen. Iets waar ze nu om kunnen lachen. “Dat is het grootste compliment wat je kan krijgen, toch?”
En zo zit het trio er de hele avond bij. Lachend om elkaar, de andere te verbeteren tijdens het ophalen van herinneringen en ieder constant aan te vullen. En de komende tien jaar? “Als we over tien jaar weer terug kunnen luisteren naar onze releases van nieuwe artiesten en weer glimlachen, hebben we het weer goed gedaan.”
Basserk Records viert het tienjarig bestaan met onder andere een compilatie met tien nieuwe releases. Op 1 oktober is daar het releasefeest van in de OT301.