Sensitieve dromer Dasha Rush aanstaand weekeinde voor het eerst in Nederland te bewonderen

Schwung tovert Amsterdam Studio's vrijdagnacht om tot technovalhalla

Jouko Peters ,

Op vrijdag 28 maart keert de organisatie Schwung terug in de Amsterdam Studio's met een stevige en lange technonacht. Onder anderen Jonas Kopp, Markus Suckut en Johannes Heil komen langs, terwijl Jeff Rushin en Nicole Rosie van het Amsterdamse ON & ON de tweede zaal hosten. Wie ook langskomt is de Russiche Dasha Rush; echte naam Dasha Ptitsyna Van Celst. Ze heeft wellicht iets minder naamsbekendheid dan haar Oost-Europese collega Nina Kraviz, maar is in onze ogen zeker niet minder getalenteerd. Wij spraken kort met Dasha Rush voorafgaand aan haar Nederland-debuut.

Dasha, hoe zou jij jezelf omschrijven in vijf woorden?
Als vrouw, dromer, gevoelig, eerlijk en impulsief; ik ben een vat vol tegenstrijdigheden.

Je bent zo rond je zeventiende begonnen met produceren, maar wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met elektronische muziek?
Dat klopt inderdaad. Toen ik zeventien was, begon ik met het maken van muziek, maar de eerste aanrakingen met elektronische muziek dateren al van veel eerder. Mijn ouders hadden thuis platen van Zodiak en als kind vond ik de geluiden van synthesizers al ontzettend boeiend; al had ik in eerste instantie nog geen idee uit wat voor instrumenten die heftige geluiden kwamen. Toen ik een jaar of dertien was kwam de rave cultuur meer en meer overwaaien naar Rusland en ontdekte ik nog veel meer waanzinnige aspecten van elektronische muziek.Het kreeg me zo te pakken dat ik op mijn veertiende al voor het eerst platen ging draaien en dat lukte aardig. Ik kreeg na verloop van tijd een eerste gig in Sint Petersburg en weet nog goed dat ik daar in een buitenkamertje ambient draaide; op die leeftijd al. Mijn interesse in elektronische muziek is nooit meer gestopt met groeien sindsdien.

Welke dj's inspireerden jou het meeste om techno te gaan maken?
Ah, ik beperk elektronische muziek niet alleen tot techno voor mezelf. Al is dat misschien wel mijn favoriete genre. Ik denk dat ik bijna alles tussen ambient en hardscore op een bepaalde manier tof vind en focus me niet op bepaalde artiesten. Als ik er een paar van vroeger moet noemen, dan zou ik zeggen dat ik onder de indruk was van Aphex Twin in de jaren '90, Jeff Mills natuurlijk en ook DJ Slip. Er zijn veel getalenteerde producers, wiens muziek ik fantastisch vind. Op dit moment ben ik weg van Mike Parker's producties.

Ben je blij met hoe dingen gaan momenteel?
Over het algemeen, zeker weten. Maar er zit iets in mij dat nooit helemaal tevreden is. Ik moet verder gaan. Dat zit in me. Wat de grootste veranderingen zijn sinds ik succesvol ben als dj? Ik weet het niet. Wat is eigenlijk de definitie van succes? Voor mij is 'succes' zo'n relatief begrip. Snap je me? Sommige mensen meten het af aan hoe veel geld er op de bank staat, sommigen doen het met naamsbekendheid en anderen kiezen weer voor iets anders. Wat ik doe, raakt blijkbaar mensen en vooral daar ben ik enorm dankbaar voor; soms vind ik het nog steeds moeilijk om voor te stellen.

Je runt naast het dj'en ook nog twee labels Fullpanda Records en Hunger to Create. Komen er nog leuke dingen aan binnenkort?
Met Fullpanda gaat het goed. Ik ben een beetje een chaotisch mens bij het nemen van beslissingen, maar er komen zeker nieuwe dingen aan. Stanislav Tolkachev werkt momenteel aan een nieuwe EP en ik volg wat nieuwe artiesten; speel met het idee om hen op Fullpanda te laten releasen in de toekomst. Met Hunger to Create gaat het iets langzamer allemaal. Ik ben even wat minder actief geweest daarmee, maar ik denk dat ik dingen snel weer ga oppakken met een album van de Russische dj/producer Andrei Oid.

Wat zijn de hoofdingrediënten van een goed feest?
Goede muziek, uitstekend geluid, een enthousiast publiek en de sterren aan de hemel moeten goed staan; de randvoorwaarden moeten goed zijn.

Je loopt al een tijdje mee in de scene. Zie je veranderingen optreden?
Ja, er zijn veel veranderingen gaande. De grootste is in mijn ogen dat het er op een bepaalde manier allemaal iets minder romantisch, ruig en ongetemd aan toe gaat. Het is allemaal meer georganiseerd geworden en veel meer geaccepteerd in het sociale leven van nu. Uitgaan is normaal geworden. Zoiets heeft voor- en nadelen vind ik. Wat ik nu bijvoorbeeld wel eens mis, zijn de vuige en verrassende locaties. Je draait vaak in clubs, dus dat voelt soms een klein beetje aan als een routineklusje. Aan de andere kant is het geluid tegenwoordig veel beter geregeld in clubs en blijven daardoor een heel hoop oren bespaard van gehoorschade.

Nog enkele laatste woorden voor het Amsterdamse publiek voor aanstaande vrijdag?
Ik heb er ontzettend veel zin. "Just close your eyes and let the sound take you for a mind ride. I hope I'll be driving you well through the sound."