DEEL I: 20 jaar dance, 20 jaar Isis

"Dance is de klassieke muziek van de toekomst"

Robbie van Zoggel & Pepijn van Gils ,

Op zaterdag 28 april laat Isis van der Wel haar 20-jarig dj-jubileum van start gaan met een bijzondere avond in Paradiso. Onder de vleugels van haar evenementenorganisatie All Is One wordt Paradiso omgetoverd tot een echte discotheek. Isis zal gedurende de avond een solo set draaien in de grote zaal, waarbij twintig jaar dancegeschiedenis de revue zal passeren.

Isis van der Wel, al twintig jaar lang de bekendste vrouwelijke DJ van Nederland, werd in de nacht van 19 op 20 februari 2010 voor een periode van twee jaar benoemd tot Nachtburgemeester van Amsterdam. Bovendien won zij afgelopen jaar de lifetime archievement GKAward voor haar inzet in het nachtleven. Naast haar carrière als deejay en nachtburgemeester runt Isis sinds 2000 de ideologische feestorganisatie All Is One en sinds 2005 ook het gelijknamige muzieklabel. Daarnaast organiseert zij evenementen en promotionele activiteiten in opdracht vanuit haar agency Magma, tevens artiesten-agency. Het vernieuwende crowdsourced Magneet Festival, een initiatief in samenwerking met Stichting Magneetbar, is haar laatste nieuwe project. Reden genoeg om de diva van de Nederlandse dancescene te spreken. Vandaag deel I van het uitgebreide interview dat 3voor12amsterdam afgelopen week met Isis had, over het begin, haar nachtburgemeesterschap, Einstein en Doe Maar.

Het Begin
Van de begindagen van acid, Detroit techno en Chicago en NY house via jaren negentig Roxyklassiekers, UK Breakbeats en Chemistry-krakers tot psyhouse, etnische invloeden en minimalistische en sprookjesachtige muziek uit het nieuwe millennium. Het zijn allemaal stijlen uit het muzikale oeuvre van Isis. "Toen ik de dance ontdekte, had ik echt het idee dat dit het begin was van een grote wereldrevolutie, waarin het idealisme van de jaren zestig en de wetenschap van nu uit zouden monden in het ei van Columbus. Die sparkle van dat begin is wel geminimaliseerd, maar de dancescene is wel enorm groot geworden. Dat heeft veel goede dingen opgeleverd en uiteraard ook veel slechte, maar volgens mijn overtuiging wint de kwaliteit uiteindelijk."

Nachtburgemeester
Als nachtburgemeester stond zij aan de basis van het huidige 24-uursbeleid van Amsterdam. "Dit is absoluut hetgeen waar ik het meest trots op ben als nachtburgemeester. Het was een van mijn punten tijdens mijn campagne om nachtburgemeester te worden, maar ik heb dat natuurlijk niet alleen gedaan. D66 en PvdD hadden al het voorstel Topstad bij Nacht ingediend. Dat voorstel haalde het niet, maar in goed overleg met de B&W is er gevolg gegeven aan de nota om in samenwerking te experimenteren. Zo ben ik adviseur geworden van de gemeente, om dit op een cultureel verantwoorde wijze invulling te gaan geven Dat was een prima eerste stap, waar het 24-uursbeleid van nu uit voorkomt."

De 24-uursnota is een absolute noodzaak volgens Isis. "Een jaar of vijf geleden, toen de zelfstandige dancescene opstond, begon ook de grote exodus naar Berlijn. Dat was wel de aanleiding voor Amsterdam om zich eens goed achter de oren te krabben. Ik vind dat je verplicht bent om wat met de behoeftes van mensen te doen. Amsterdam telt zo ontzettend veel studenten, toeristen en hoogopgeleiden; die moet je aan de stad willen binden, zelfs aan Nederland. Het is zo verleidelijk om alles vol te stouwen op zo'n klein oppervlak, maar mensen hebben wel bewegingsvrijheid nodig om te existeren. Bovenal op een wijze die het commerciële speelveld doorbreekt, door niet gefundeerd te zijn op inkomsten. Dat is van hele grote waarde. We hebben speeltuinen voor kinderen, hangplekken voor jongeren, bejaardentehuizen voor ouden van dagen. Geef volwassenen ook een plek om te spelen en laat ze vooral zichzelf dan bedruipen."

Muziek
Muziek is voor Isis meer dan een plaatje, een beatje of een fijne set. "Elektronische muziek is een universeel gegeven. Het repetitieve element in de muziek is universeel en kan je op alle soorten muziek projecteren en blijven onderverdelen over alle andere stromingen en instrumenten. Ik hoop dat er nieuwe stromingen blijven ontstaan, die het beste uit de dance; verbindend, taalbarrièredoorbrekend en sekseoverstijgend, combineert. Dance is als het ware een nieuwe religie. Kijk maar naar Sensation, waar iedereen gelijk gekleed komt. Weliswaar met een eigen invulling, maar toch gelijk. Net als bij yoga, waar je ook samen naar bewustzijnsverandering toe werkt."

De generatie die het nu voor het zeggen heeft, heeft dat begrip helemaal niet volgens Isis. "Dat komt omdat zij er niet mee zijn opgegroeid. Ik kan mij best voorstellen dat het pijnlijk is om te zien, dat de nieuwe generaties zoveel meer vrijheden genieten. De postinternet generatie, die wel down is met die dance, vindt het heel normaal om hun eigen wereld samen te stellen, qua muziek, maar ook qua kleding en lifestyle. Als wij in die lijn onze omgeving veel organischer maken, zouden wij veel natuurlijker in het leven staan en ik verwacht dat de komende generaties dat gaan doen. Einstein zei daarover al: "We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them."

Dat er de laatste jaren in de elektronische muziek meer en meer gerecycled wordt, is volgens Isis onvermijdelijk. "Tegenwoordig wordt er inderdaad weer meer gerecycled, maar housemuziek is trouwens begonnen met het recyclen van disco. Ik vind het recyclen van tegenwoordig weliswaar wat flauw, al dachten de disco-grootmeesters in het begin waarschijnlijk net zo over house muziek. Mijns inziens is Doe Maar een van de meest geweldige dingen, die Nederlandse muziek heeft voortgebracht. Doe Maar heeft als geen ander die opzwepende, dansbare beat gevangen, die nog steeds uitstekend bij de moderne muziekcultuur past. Bepaalde elementen voelen nu wellicht wat oubollig aan, maar de essentie is geniaal. Mijn grote droom is al een tijdje om verder te gaan met het editen en remixen van oud Doe Maar materiaal zoals ik dat al eerder 'de bom' met Arjuna Schiks heb ge-edit. Momenteel heb ik contact met Doe Maar hierover, hopelijk komt dat er nu eindelijk van!"

Dit principe geldt volgens Isis ook voor het hele dancegenre. "In het midden van de jaren negentig waren bepaalde roffels of reverb-effecten heel bijzonder en enkel voorbehouden aan de elite in de dance-scene. Tegenwoordig zitten die effecten op iedere laptop of sampler, al blijft één briljante ingeving voldoende om een goede plaat te maken. Het is vrijwel onmogelijk om op het moment zelf te bepalen welke muziek of platen van belang zijn voor de historie. Daarom kunnen we nu pas vaststellen welke muziek van de afgelopen decennia van betekenis zijn geweest en dat ook blijven op langere termijn. Dance is wat dat betreft de klassieke muziek van de toekomst."

Zaterdag 28 april viert Isis haar 20 jarig jubileum in Paradiso, kaarten vind je hier