Eurovisie: de blik op Europa
Dat dit sinds 1975 niet meer gelukt is, en dat sinds het millenium zelfs een top 10-notering uitblijft, is treurig voor een muzikaal zo vooruitstrevend land als Nederland. Dat de pijn hiervan al lang niet meer gevoeld wordt is evident. Hoe ludiek en ambitieus is het dan als er midden in deze crisis een club fanatieke particulieren opstaat en als voorspel op het festival in Düsseldorf een groot concert organiseert met een line up van 21 deelnemende landen.
Maas neemt evenals vorig jaar de presentatie hiervan voor rekening maar heeft door zijn werk bij tv- en radioprogramma Opium verder niet de behoefte en energie om de Eurovisiekar nog langer te trekken. "Omdat de juiste aandacht voor het festival zo is verstomd vind ik het na zeventien actieve jaren wel even genoeg. Nieuwkomer(s), laat dat nieuwe geluid maar horen". Ook al zit Maas erg op zijn plek bij Opium, de verwondering om een in zich zelf gekeerd Nederland is groot.
Hoe een zichzelf respecterende natie zich zo makkelijk verliest in de tendens van het Eurovisie Songfestival. Hoe een land te klein is als we bijna een WK winnen, maar nationalisme in de muziek mijlenver lijkt. Waarom volkszangers het hardst schreeuwen om mee te doen en folkzangers altijd de smaakvolle underdog blijven. Dit soort vragen maakt het onbegrijpelijk dat het geweten van de Nederlandse muziekwereld -kenners en bobo's- niet wat fanatieker uit de grote kweekvijver vist maar juist onbeholpen met het aanbod omgaat.
Exportproduct
Kun je het Eurovisie Songfestival, een evenement van zulke culturele waarde, zien als een graadmeter voor internationale muziek zoals dat ook geldt bij het jaarlijkse festival Eurosonic/Noorderslag? "Het is nou niet echt dé showcase voor Europese vernieuwende muziek maar het is toch gek dat we de uitdaging om ons te presenteren op het grootste muziekevenement van het jaar niet meer als publieke taak zien. Wel dagelijks voetbal, maar één keer per jaar het songfestival lijkt nog te veel".
Veel landen in Europa zien het festival als prestige en investeren in de beste artistieke keuze. Het ontbreekt Nederland echter aan een duidelijke muzikale cultuur. "Aangezien we ons totaal geen rekenschap meer geven van wat er 2 km buiten de landsgrens gebeurt zie ik het plan van aanpak ook niet zo snel veranderen. Nederland is op dit moment tot op zekere hoogte een heel vervelend in zichzelf gekeerd land. Als ik voor mezelf spreek: dit land is zo klein en zo in hokjes opgedeeld, dat je eenvoudigweg niet met intellectuele dingen en het songfestival tegelijk bezig mag zijn. Ook dit ligt in andere landen veel ruimdenkender".
Liefhebber
Over zijn eigen muzieksmaak twist Maas eigenlijk nooit en is erg overtuigd van het talent dat in Nederland rondloopt. Hij ziet wel perspectief in een verstild liedje van Stevie Ann, een klassieke band als Moke of een orchestraal nummer van Kyteman. Alles kan in feite, zolang het maar eigenzinnig en concessieloos is. Een mooi voorbeeld is Frankrijk, dat altijd gewaagde nummers stuurt en in 2008 pronkte met een smaakvolle gimmick van Sebastien Tellier. "Ik heb toen nog het hele album van Tellier gesleten aan Sander Lantinga, iemand die zijn ogen als fan van het songfestival goed open houdt voor dit soort exotische pareltjes".