De Kraaien: chaos met een knipoog De Kraaien: chaos met een knipoog

‘Ik ben geen carrière aan het maken hier. Kappen. Ik ben gewoon aan het lachen.’

, Tekst: Joline Cramer | Beeld: Selwyn de Wind

De Kraaien: chaos met een knipoog

‘Ik ben geen carrière aan het maken hier. Kappen. Ik ben gewoon aan het lachen.’

Tekst: Joline Cramer | Beeld: Selwyn de Wind ,

Onder begeleiding van het nederhoplabel TopNotch en Muziek Centrum Nederland (MCN) presenteren zeven artiesten het verzamelalbum ‘Homegrown ‘11’, een project van MCN Unsigned. Ook de Kraaien hebben twee nummers opgenomen voor het project. 3VOOR12/Amsterdam praat met het Haagse drietal over de Wout, Leggende Gelden en meer.

‘Ik ben geen carrière aan het maken hier. Kappen. Ik ben gewoon aan het lachen.’

Onder begeleiding van het nederhoplabel TopNotch en Muziek Centrum Nederland (MCN) presenteren zeven artiesten het verzamelalbum Homegrown '11, een project van MCN Unsigned. Ook de Kraaien hebben twee nummers opgenomen voor het project. 3VOOR12/Amsterdam praat met het Haagse drietal over de Wout, Leggende Gelden en meer.

Het loopt tegen twaalven in de Melkweg. Zeven verschillende, labelloze, hiphoptalenten hebben zich vanavond op de planken vertoond. Zeven totaal verschillende verschijningen en zeven totaal verschillende performances.

De Kraaien, zo heet de laatste groep die zich moet presenteren aan de bezoekers van Homegrown 2011. De groep, bestaande uit drie Hagenezen, weet hoe ze totale wanorde moet creëren. Sexy strippers, vogelverschrikkers, opblaasbare zwembandjes en biertjes met vleugels: de driekoppige formatie laat de bezoekers van de Melkweg verbijsterd achter. Nat van het bier en zweet treft 3VOOR12/Amsterdam de mannen na het optreden en maakt een praatje met Neurbert El Halt, Bernd Ganzebev en Prins Clit in Paanham. De drie mannen hebben zich ontdaan van hun Kraaienmasker, want: ‘Ik heb toch geen fotograaf bij me he?’.  
 
Al pratende komen we op het onderwerp ‘de Wout’, hoofdpersonage in een van de nummers die de Kraaien voor Homegrown maakten. Waar gaat die track eigenlijk over? ‘Het is een blijvende issue.’, aldus Bernd. ‘Als jij je auto verkeerd parkeert, dan krijg je een bon. Als jij een afslag verkeerd neemt, dan houden ze je aan. Het maakt niet uit bij wie het gebeurt, dat gebeurt bij iedereen. Ik heb zelfs  pasgeleden op de radio gehoord dat de Wout nu op het punt is dat ze het zelf te erg vinden hoe hoog die boetes zijn die ze moeten geven. Dat willen ze eigenlijk helemaal niet doen.’

Logisch is het volgens de mannen eigenlijk niet, het geven van die boetes. Bernd: ‘Als je iets niet goed doet op school, krijg je een onvoldoende. Als je iets niet goed doet op straat, kan je meteen de poeplap trekken. Hoezo dan? Geef mij maar een onvoldoende. Begrijp ‘ie.’ Waarop volgt: ‘Nee maar, weet je: het is allemaal met een knipoog, want ook dat hoort erbij. Je pakt gewoon dingen waar iedereen mee te maken heeft. Het blijft natuurlijk bout, de Wout.’

Een omschrijving van de muziek van het drietal is moeilijk te geven. Rappers zijn de mannen, naar eigen zeggen, niet. ‘Neppers’ vinden ze een betere omschrijving. Een paar electrobliebjes, een lekkere beat en vooral veel lachen. Hoe gaat dat dan in zijn werk, het opnemen van een track? Bernd: ‘Je moet eigenlijk precies dat neerzetten, wat je niet denkt. Dat slaat als een tang op een wortel. Het maakt echt geen hol uit.’ Prins Clit: ‘Ganzebev maakt ons altijd aan het lachen. Hij begint en dan gaan we mee. Dan leg ik een beatje in en dan maken we die track.’ Zo is ook het tweede nummer van de plaat ‘Leggende Gelden’ ontstaan.  Prins Clit: ‘Ik kwam in een bar en ik heb nooit geld. Dus ik zeg tegen Bernd van: ‘Kan jij die biertjes even afrekenen dan?’ Zegt hij: ‘Jij denkt zeker dat ik leggende gelden heb ofzo?!’  Toen dacht ik: dit is een track.’ Bernd: ‘Mijn oom komt wel eens op mijn verjaardag. Als klein kind hoorde ik dan: ‘DINGDONG’. Ging de deur open en zeiden wij: ‘Hé Koos, wat leuk dat je er bent!’ En het eerste wat hij dan zei was: ‘Ja, geef me maar snel wat te zuipen, want ik ben hier zo weer weg heur.’Dan moet ik lachen. Dat is toch prachtig. Daar is de track ook een beetje op gebaseerd.’

Het winnen van de Ray-Ban Contest op Valtifest 2010 heeft heel wat deuren voor de heren geopend. Het opnemen en presenteren van Homegrown 2011 is een tweede stap die kan bijdragen aan de bekendheid van de Kraaien. Maar, willen ze die bekendheid wel? Prins Clit: ‘Ik ben met mijn twee maten al 15 jaar muziek aan het maken op ons zolderkamertje. Totdat iemand een keer vroeg van: ‘Hé kan je op mijn verjaardag komen spelen?’ Toen gingen we het in een keer live doen. Ganzebev en El Halt zijn mijn homies en ik wil gewoon een goede tijd hebben met hen. Toen we opeens mochten gaan optreden vond ik dat helemaal kicken. Nu heb ik een goede tijd met ze op het podium. Ik ben geen carrière aan het maken hier. Kappen. Ik ben gewoon aan het lachen.’

Optredens van de Kraaien staan bekend als erg energiek en chaotisch. Op Homegrown ‘11 wisten de mannen dit imago weer te bevestigen. Chaos, met een knipoog en een lach: hoe denkt het drietal dit over te brengen op een plaat? Neurbert: ‘Eigenlijk is een opname al gelukt als wij op ‘zend’ drukken. Ontwerpjes sneuvelen, als ze niet gelukt zijn, al veel verder in het voortraject. Je moet niet terugkijken, je moet vooruitkijken.’

Over vooruitkijken gesproken. Hoe staat het met het toekomstperspectief van het drietal? Neurbert: ‘Ieder optreden is sowieso een topper. Het enige wat wij willen is muziek blijven maken en als we mogelijkheden krijgen om muziek te blijven maken en het exposé daarvan, doen we dat. Als je je bedenkt waar dit allemaal naartoe kan gaan, moeten we nog beginnen.’

nu op 3voor12