MCN Muziekcafé: De communicatie-euro, daar zit muziek in!

Marketeers en managers in gesprek met muzikanten bij seminar ‘Muziek in Bedrijf’

Tekst: Meindert Bussink | Beeld: Robbie van Zoggel ,

Door tegenvallende cd-verkopen en nog niet rendabele streaming-diensten zoals Spotify, ligt er voor de grote muziekuitgevers een kans om hun waarde te bewijzen via bijvoorbeeld publishing deals. Tijdens het wekelijkse Muziekcafé van MCN spraken marketing consultants en managers met muzikanten over samenwerkingen tussen muziek en bedrijven.

Marketeers en managers in gesprek met muzikanten bij seminar ‘Muziek in Bedrijf’

Terwijl managers bij grote platenmaatschappijen de laatste jaren zenuwachtig op hun leren bureaustoel van bil wisselen omdat zij de verkoopcijfers van cd’s en dvd’s zien teruglopen, viert een explosie van opkomende DIY-bands de mogelijkheden om hun eigen boontjes te doppen. Iedere band met een laptop met internetverbinding kan nu zelf een plaat opnemen, promoten en verspreiden. Toch?

Dat er genoeg bandjes zijn die door gebrek aan kwaliteit of inzet uiteindelijk niet verder komen dan een optreden of dertig per jaar of slechts een leuke online viral hebben (wie herkent de muziek van de band OK Go nog met die videoclip op die lopende band?), zegt ook iets. Waarom komen bepaalde bands wel in De Wereld Draait Door of krijgen het voor elkaar dat hun muziek onder de nieuwe reclame van een groot telefoonbedrijf wordt gemonteerd? Op 27 oktober nodigde Muziek Centrum Nederland tijdens hun wekelijkse Muziekcafé een aantal marketing consultants en managers uit, om te spreken over samenwerkingen tussen muziek en bedrijven bij ‘Muziek in Bedrijf’.

Ton van der Werf vertelt als eerste spreker over het schoenenmerk Converse en hun relatie met muziek. Als marketing consultant houdt Van Der Werf zich bezig met de sponsoring van artiesten voor Converse Benelux (met o.a. de All Stars-schoenen). Na een korte historie over het ontstaan van de linnen schoenen krijgen we te horen hoe muzikanten en hun fans zich met het merk gingen identificeren: “Waar All Stars in de jaren ’70, ’80 en ’90 nog vaak last had van de zogenoemde ‘varkenscyclus’, waarbij de populariteit van de schoen om de paar jaar flink kon variëren, bleek dit vanaf 2001 niet meer echt te gelden. Vanaf toen ging de band The Strokes de schoenen dragen en met hen hordes fans en andere bands die zich door hen lieten inspireren. Ook in de hiphop-wereld zag je dat men in eerste instantie niets moest hebben van die schoenen, maar zodra ene Snoop Dogg er mee ging lopen, zag je dit veranderen.” Deze artiesten bleken dus van grote waarde voor de beleving van het schoenenmerk bij de consument.

Bekijk hier de videoreportage van Muziek In Bedrijf