Blaxtar rockt Tuschinski

Silent disco verre van stil

Tekst: Erwin Bromlewe; Foto's: Pim Hendriksen ,

Denk aan poëzie en akoestische muziek. Denk dan aan een mooi, klassiek gebouw als Tuschinski. En combineer dat met het concept van een silent disco. Dat hier grenzen worden opgerekt is duidelijk. Dat 3VOOR12/Amsterdam aanwezig moet zijn ook.

Silent disco verre van stil

Met zijn eerste album Ozmoses laat Blaxtar merken een tekstueel begaafde rapper te zijn. Na zijn tweede album Chronozbaäl profileert Blaxtar zich steeds meer als een poëet, onder andere door sessies spoken te organiseren waarin rappers hun teksten zonder de harde beat voordragen. Maar met de cd-presentatie van Ozmo6:2 ontpopt Blaxtar zich tot een kunstenaar.

De locatie: theater Tuschinski. Al bij de ingang is duidelijk dat het niet om een normaal concert gaat. Etalagepoppen staan op een verhoging het publiek aan te kijken. Voor hen een katheder met daarop een zwaar boek waarin de teksten van Blaxtar opgeschreven staan. Uit een verborgen speaker klinkt een robotstem die de teksten voordraagt.

Silent optreden

Binnen in de schilderachtige welkomsthal van Tuschinski zien we rapper Blaxtar rappen met achter hem een drietal zangeressen. Maar de enige tonen die te horen zijn, komen van de drummer af. Blaxtar heeft namelijk zijn cd-presentatie toevertrouwd aan de zogenaamde silent disco. Een bijzondere gewaarwording voor publiek en artiest.

Een robotstem instrueert het publiek de koptelefoon op te zetten en dan begint het bijzondere optreden. Voor het oog is het optreden als ieder normaal optreden, maar door de koptelefoon is iedere toon van de muziek goed te horen. Ook de rapper kan rechtstreeks in de oren van zijn publiek voordragen, wat het optreden erg intiem maakt.

Soulvol

De band bestaat uit een gitarist, bassist, drummer en toetsenist. Deze spelen laid back muziek met een jazzy geluid. Qua sound lijkt het op de box pure sessions van Brainpower. Heel anders dus dan Ozmo6:2 op cd klinkt.

En dat is goed, want door de rustiger muziek komt de nadruk meer te liggen op de poëtische teksten van de rapper. Vooral bij de gevoeliger nummers als We Leven Nog Steeds Met Kim Teen is dat een verrijking.

Het silent optreden enthousiasmeert. Het optreden is puntgaaf te volgen, zonder storend gepraat van andere bezoekers. Ieder kan het optreden op eigen volume luisteren en de geluidsoverlast voor de omgeving is minimaal. Het brengt luisteren naar een optreden terug naar waar het voor bedoeld is: luisteren. Nu nog leren om ook met een koptelefoon op ook gewoon uit je dak te gaan.

Oordeel

Blaxtar presenteert in het Tuschinski niet alleen zijn nieuwe album dat in de traditie van zijn voorgangers staat, Blaxtar laat vooral zien bereid te zijn grote stappen te maken voor het hiphopgenre. De kunst van het verhalend vertellen in liederen gecombineerd met kunstzinnige uitingen.

Gezien: Blaxtar, 31 maart in Tuschinski.