Geen groep heeft in de afgelopen twintig jaar de Nederlandse popmuziek zo ingrijpend veranderd als Osdorp Posse. Vorige week gaf het vijftal twee laatste concerten in een bomvolle Melkweg. Dat Osdorp Posse zo glansrijk het toneel verliet, leek vijftien jaar terug ondenkbaar: critici en media wilden niets weten van de eerste Nederhopgroep. Over de zoektocht van Def P., IJsblok, King, Seda en Deegmeester Daan naar erkenning.
In 1986 ontdekken Pascal Griffioen en zijn neef Marco Moolhuizen - later Def P. en IJsblok - dat ze met cassettebandjes over de muziek van anderen heen kunnen rappen. Het is het begin van uren aan overgetapete opnames. NWA is hun grote voorbeeld, de groep van onder andere Eazy-E, Dr. Dre en Ice Cube. De neefjes rappen in het Engels. Zij hebben geen idee hoe groot hun invloed op de Nederlandse popmuziek zal zijn.
Op een gegeven moment begint Pascal teksten van Amerikaanse rappers te vertalen naar het Nederlands voor vrienden die slecht in Engels zijn. Hij doet echter verder niets met deze teksten: in het Nederlands rappen is rond 1988 nog uit den boze. Echter op een vakantie in Los Angeles merkt hij dat zijn teksten in vergelijking met die van de Amerikanen net Sinterklaasrijmpjes zijn. Hij besluit vanaf dat moment alleen nog in het Nederlands te rappen.
Pascals eerste Nederlandse raps zijn gangstarapparodieën. In zijn nummers verwerkt hij delen van gangsterteksten. ‘If you fuck with me, I’ll put my foot in your ass’ van NWA’s Gangsta Gangsta wordt ‘Als je met me neukt, stop ik mijn voet in je reet’. Moederneuker, wack, dope en vet zijn slechts enkele van de woorden die op deze manier in Nederland zijn geïntroduceerd.
In 1989 ontstaat Osdorp Posse. Deegmeester Daan (DJ) en de broers King (back-up rapper) en Seda (producer en beatmaker) sluiten zich aan bij leadrapper Def P. en back-up rapper IJsblok . De groep neemt demo’s op cassettes op en verspreidt die onder vrienden. Op die manier komt ze aan haar eerste optredens in Amsterdam, waar het publiek onverwachts zeer positief reageert.
Osdorp Posse tekent in 1991 een platencontract bij het label Djax, één van de eerste labels die zich voor de Nederhop inzette. Wanneer het debuut Osdorp Stijl (1992) uitkomt, blijkt Osdorp Posse opnieuw succes te hebben. De rauwe beats en teksten slaan aan. Maar de media wil niets van Osdorp Posse weten. Ze ‘speelt ghetto’tje’ en ‘mag niet serieus genomen worden, omdat ze in het Nederlands rapt’.
Op het volgende album Vlijmscherp (1993) neemt Osdorp Posse geen blad voor de mond. Een radiopresentatrice wordt ‘kaaskopkut’ genoemd, en elke ‘stomme van de pot gerukte criticus’ moet zich niet met hardcore hiphop bemoeien. Massaal zet de media een boycot in. Osdorp Posse wordt niet meer op de radio gedraaid, een kans op succes lijkt uitgekeken.
Met Afslag Osdorp (1995) kiest Osdorp Posse echter de juiste weg. De scheldpartijen tegen alles en iedereen veranderen in sociaal-maatschappelijke en politieke kritiek. Datzelfde jaar wordt op Lowlands de tent afgebroken: fans klimmen naar de top om vanaf een gigantische hoogte te stagediven. Eindelijk is een groter publiek bereikt. Tijdens het laatste concert in Melkweg, dertien jaar en acht albums later, ontvangt Osdorp Posse eindelijk goud voor dit album.
Osdorp Posse bereikt pas in 2000 nationale bekendheid met de single Origineel Amsterdams. De eerste Nederhopplaat die commercieel succes heeft is opvallend genoeg van een rapper die tot dan slechts in het Engels rapte: in 1995 bereikt Extince met Binnenlandse Funk de hitparades door zijn single Spraakwater. Ook tekent Extince als eerste artiest het de belangrijke Nederhoplabel Topnotch. Overigens zijn Osdorp Posse en Extince al snel vijanden: Extince probeert zich de rechten een gezamenlijk gemaakte track toe te eigenen. Osdorp Posse slaat terug met Braakwater, Extince reageert met Kaal of Kammen.
Na 1995 begint Nederhop steeds commercieler te worden, met in 1999 de nummer-1 hit Doekoe van de niet serieus te nemen Def Rhymz als absoluut dieptepunt, hoewel de hits van Ali B en Lange Frans & Baas B ook in de buurt komen. De hiphop groeit echter nog steeds in kwaliteit, kwantiteit en diversiteit. Opgezwolle, Pete Philly, Djiggy Djé, De Jeugd Van Tegenwoordig, Zwart Licht en Flinke Namen laten dit zien. Geen van die groepen had in het Nederlands gerapt zonder Osdorp Posse.
De groepsleden zitten tegenwoordig in bands die jazz, metal, rock ’n roll, reggae of ska spelen. Ieder gaat zijn eigen weg. Osdorp Posse stopt op haar hoogtepunt, nog voordat ze haar live-reputatie als energieke groep niet meer waar kan maken. Nu, twintig jaar nadat Osdorp Posse naar de podia kwam, 17 jaar nadat Osdorp Posse zag, dertien jaar nadat Amsterdam Osdorp Posse overwon, bedanken wij hen voor alles.