Verbroedering in Melkweg twintig jaar na val muur bij Balkan Revolutia! Verbroedering in Melkweg twintig jaar na val muur bij Balkan Revolutia!

Rasputin van Boney M. stond op de zwarte lijst

, Tekst: Astrid Engelen. Foto's: Julie Hrudova.

Verbroedering in Melkweg twintig jaar na val muur bij Balkan Revolutia!

Rasputin van Boney M. stond op de zwarte lijst

Tekst: Astrid Engelen. Foto's: Julie Hrudova. ,

Na de val van de Berlijnse muur op 9 november 1989 maakte het Westen kennis met muziek van achter het IJzeren Gordijn. Dit wordt gevierd tijdens Balkan Revolutia! in de Melkweg met optredens van onder meer de Amsterdam Klezmer Band.

Rasputin van Boney M. stond op de zwarte lijst

De hele maand november besteden culturele instellingen in Amsterdam aandacht aan de val van de Berlijnse muur, nu twintig jaar geleden. Onder de noemer Die Wende komen in de Max van de Melkweg tientallen artiesten samen om de gebeurtenis te herdenken. Artiesten die vóór 9 november 1989 nog beperkt werden in hun vrijheid. Jazz was verboden in Rusland en Rasputin van Boney M. mocht niet gedraaid worden.

In de afgelopen twee decennia startten creatievelingen van achter het IJzeren Gordijn een nieuw leven in Amsterdam. Onder meer de Russische Marlynka, Vasile Nedea uit Roemenië en DJ Goldfinger, alias Moskow Diskow, vestigden zich in onze hoofdstad. Samen met muzikanten die in Nederland zijn geboren treden ze vanavond op in de Melkweg om de vrijheid te vieren.

Het podium wordt als eerste bevolkt door Slavuj, een koor onder leiding van Ivo Boswijk, dat Slavische en Balkan liederen ten gehore brengt. Vooral de uitvoering van het Roma-lied Ederlezi kan op veel enthousiasme rekenen.

Daarna treedt Stricat op. De band speelt eigen stukken die omschreven kunnen worden als jazzy balkan. Het begint wat voller te worden in de zaal en door de swingende muziek, gebaseerd op Roemeense volksmuziek, beginnen de aanwezigen voorzichtig te bewegen.

Na Stricat weer een rustiger optreden met accordeonist Nihad Hrustanbegovic, van origine een Bosniër. Ondanks het volle geluid komt het niet over in de zaal. Pas bij een met Myranka uitgevoerde Russisch/Nederlandse versie van Jacques Brels Amsterdam keert de aandacht weer terug.

OMFO (Our Man From Odessa, German Popov) heeft vrienden meegenomen op het podium. Onder meer accordeonist en cymbalist Vasile Nedea, die later op de avond zelf in de spotlight staat. OMFO doet zijn best om het publiek op te zwepen: “Shake your organs!” OMFO speelt een dansbare set met traditionele instrumenten in combinatie met een electrobeat.

Heel bijzonder is het optreden van Ayarkhaan. Albina Degtyareva speelt mondharp, zingt in een traditionele Siberische keelklank en produceert daarnaast onder meer dierengeluiden. Ze neemt het publiek mee naar de Siberische steppen met haar klanken.

Als Marynka optreedt is de dansvloer vrij leeg door de afhakers die erbij zijn gaan zitten of zijn vertrokken. Marynka maakt er toch een energieke show van en wordt bijgestaan door de Flowers: Vasile Nedea die we eerder op de avond hebben gezien, Albina Degtyareva van Ayarkhaan, DJ Goldfinger en een pittige violiste.

Vasile Nedea wordt aangekondigd als trio. Hij speelt live cymbaal en op het scherm achter hem is te zien hoe hij accordeon en piano speelt. Een bijzonder goed geslaagd concept, dat de stemming er (weer) in brengt in de Max.

Vervolgens speelt DJ Goldfinger als Moskow Diskow plaatjes die vroeger niet gedraaid mochten worden in Rusland. Bands als Kiss en the Sex Pistols waren verboden, maar ook Rasputin van Boney M. stond op de zwarte lijst.

Terwijl er beelden worden getoond van de val van de muur, speelt Alek Kopyt, ook uit Odessa, een solonummer. Hierna komt de rest van de Amsterdam Klezmer Band op. Al is het een kort optreden, de band vlamt als gebruikelijk. Het energieke optreden is de perfecte afsluiter van de avond.

Gezien: Balkan Revolutia!, Melkweg, 7 november 2009

Nu op 3voor12