In 1955 begonnen met één winkel, is Concerto aan de Utrechtsestraat in Amsterdam een oude rot in het vak. Aanvankelijk verkocht oprichter Gijs Molenaar alleen muziekinstrumenten. Wel vulde hij dat al snel aan met de verhuur van platen en platenspelers. Wie vandaag de dag langs de huisnummers 52 tot 60 loopt herkent het bescheiden winkeltje niet meer terug: Concerto is uitgegroeid tot een vijf panden vullende speciaalzaak. Een begrip in Amsterdam.
Als je over straat loopt is het wat onoverzichtelijk: een winkel met vijf verschillende ingangen. Achter iedere deur vind je andere muziek. Maar de wanorde houdt niet op bij de drempel. Ook binnen is het even zoeken: kamertjes, trappen, kelders en vlieringen, allemaal van onder tot boven gevuld met muziek. Dat maakt Concerto tot een niet al te overzichtelijke, maar goed gesorteerde winkel. Ongeacht je genre. Bijkomend voordeel, ieder pand – en dus ieder genre – heeft zijn eigen specialisten rondlopen.
En die zijn cruciaal voor een muziekwinkel, aldus bedrijfsleider Anton Speijers en hoofd inkoop Jorn van der Linde. “We hebben hier vooral een adviesfunctie. Als je iemands smaak kent kun je als verkoper ook eens uit jezelf met een leuke plaat binnen het genre aankomen, een functie die je op internet niet tegenkomt.” Iedere stroming, hoe klein dan ook, heeft zijn eigen bakje. “Mensen vinden zo makkelijker de plaat die ze zoeken, kijken wat er verder in de bak staat en nemen dan vaak nog drie dingen mee. Mensen zijn nu toch al een stuk beter geïnformeerd dan vroeger. Nu luisteren klanten van tevoren online waar ze in geïnteresseerd zijn, en besluiten dan of ze het komen halen.”
Internet heeft wel meer veranderingen teweeggebracht. “Alles gaat sneller. Vroeger had je meestal één band binnen een genre die de absolute top was. Iedereen kende die. Nu is alles veel meer versplinterd. Binnen een muzieksoort zijn wel tien bands groot, en even snel weer weg. Complete stromingen komen en gaan binnen een paar jaar, vooral binnen de dance. Dat maakt het vooral voor mij een stuk moeilijker, maar ook leuker”, aldus inkoper Van Der Linde.
Er is veel veranderd in bijna vijfenvijftig jaar tijd, maar één ding is nagenoeg hetzelfde gebleven: vinyl en tweedehands vormen tot op de dag van vandaag de ruggengraat van het assortiment. Samen vullen ze een van de vijf panden, en het is deze plek waar je de meeste enthousiastelingen zult treffen. Op zoek naar die ene uitgave, die moeilijk te vinden bootleg of dat zeldzame singletje. De kans is groot dat je ze bij Concerto kunt vinden.
Concerto heeft de halve eeuw gehaald, en er zijn geen tekenen dat het in de toekomst slecht zal gaan. Speijers: “Vroeger verkocht je ook stapels Beyonce en Lauryn Hill, die worden tegenwoordig gedownload. Maar onze klantenkring bestaat vooral uit liefhebbers, die komen voor de indie- en gitaarbandjes die op internet nauwelijks te vinden zijn. Maar je moet voortdurend na blijven denken over nieuwe dingen, je kunt niet stil gaan zitten. Zo zijn we onlangs een samenwerking aangegaan met Paradiso en hebben we een winkel op Lowlands. Daar halen we allemaal een ontzettende kick uit, je verkoopt je helemaal suf dat weekend.”
Als je over straat loopt is het wat onoverzichtelijk: een winkel met vijf verschillende ingangen. Achter iedere deur vind je andere muziek. Maar de wanorde houdt niet op bij de drempel. Ook binnen is het even zoeken: kamertjes, trappen, kelders en vlieringen, allemaal van onder tot boven gevuld met muziek. Dat maakt Concerto tot een niet al te overzichtelijke, maar goed gesorteerde winkel. Ongeacht je genre. Bijkomend voordeel, ieder pand – en dus ieder genre – heeft zijn eigen specialisten rondlopen.
En die zijn cruciaal voor een muziekwinkel, aldus bedrijfsleider Anton Speijers en hoofd inkoop Jorn van der Linde. “We hebben hier vooral een adviesfunctie. Als je iemands smaak kent kun je als verkoper ook eens uit jezelf met een leuke plaat binnen het genre aankomen, een functie die je op internet niet tegenkomt.” Iedere stroming, hoe klein dan ook, heeft zijn eigen bakje. “Mensen vinden zo makkelijker de plaat die ze zoeken, kijken wat er verder in de bak staat en nemen dan vaak nog drie dingen mee. Mensen zijn nu toch al een stuk beter geïnformeerd dan vroeger. Nu luisteren klanten van tevoren online waar ze in geïnteresseerd zijn, en besluiten dan of ze het komen halen.”
Internet heeft wel meer veranderingen teweeggebracht. “Alles gaat sneller. Vroeger had je meestal één band binnen een genre die de absolute top was. Iedereen kende die. Nu is alles veel meer versplinterd. Binnen een muzieksoort zijn wel tien bands groot, en even snel weer weg. Complete stromingen komen en gaan binnen een paar jaar, vooral binnen de dance. Dat maakt het vooral voor mij een stuk moeilijker, maar ook leuker”, aldus inkoper Van Der Linde.
Er is veel veranderd in bijna vijfenvijftig jaar tijd, maar één ding is nagenoeg hetzelfde gebleven: vinyl en tweedehands vormen tot op de dag van vandaag de ruggengraat van het assortiment. Samen vullen ze een van de vijf panden, en het is deze plek waar je de meeste enthousiastelingen zult treffen. Op zoek naar die ene uitgave, die moeilijk te vinden bootleg of dat zeldzame singletje. De kans is groot dat je ze bij Concerto kunt vinden.
Concerto heeft de halve eeuw gehaald, en er zijn geen tekenen dat het in de toekomst slecht zal gaan. Speijers: “Vroeger verkocht je ook stapels Beyonce en Lauryn Hill, die worden tegenwoordig gedownload. Maar onze klantenkring bestaat vooral uit liefhebbers, die komen voor de indie- en gitaarbandjes die op internet nauwelijks te vinden zijn. Maar je moet voortdurend na blijven denken over nieuwe dingen, je kunt niet stil gaan zitten. Zo zijn we onlangs een samenwerking aangegaan met Paradiso en hebben we een winkel op Lowlands. Daar halen we allemaal een ontzettende kick uit, je verkoopt je helemaal suf dat weekend.”