Als je 'jazz' zegt, zeg je ook een beetje Blue Note. Noem een legendarische jazz-artiest, en de kans is groot dat hij of zij een Blue Note-album gemaakt heeft. Het label brengt al sinds 1939 jazz-muziek uit. Dit lange bestaan is vooral te danken aan de combinatie van authenticiteit en innovatie, waar het label bekend om staat. Dit jaar viert Blue Note dus haar zeventig jarig bestaan. Om dit te vieren werd niet voor een groot feest met gearriveerde jazz-artiesten gekozen, maar kreeg een aantal jonge talenten in het Bimhuis de kans om zich te presenteren. Het publiek liet kwantitatief enigszins te wensen over. Wel was er een aardig divers publiek; van relatief jong tot relatief oud. Het was een evenement voor de echte jazz-liefhebber.
De Night of the Newbees – Blue Note Talent Stage, zoals het evenement volledig heette, werd afgetrapt door de Flamish Jazz Orchestra. Het orkest bestaat uit vijf saxofonisten, vier trombonisten, vier trompettisten en een ritmesectie met piano, contrabas en drums. Meer muzikanten hoeft niet per se mooiere muziek op te leveren. De composities van Bert Joris die het orkest ten gehore bracht, zijn echter op maat gemaakt. De hoeveelheid blazers levert dus niet alleen meer volume, maar ook meer lagen in de muziek op. Iedereen kreeg in de set een solo-momentje en de variatie in instrumenten (van alt tot bariton, geen sax was gelijk) maakte sowieso al dat iedere blazer zijn eigen geluid had.
Het tweede optreden werd verzorgd door de Marzio Scholten Group. Zijn debuutalbum Motherland is een jaar geleden uitgekomen en goed ontvangen. Ondanks dat het op het eerste gehoor tamelijk conventionele jazz lijkt, is Scholten er zowel met zijn album als het optreden absoluut in geslaagd een eigen geluid te creëren. De muziek klinkt bij vlagen als de soundtrack van een film, die de luisteraar zelf in zijn hoofd creëert en afspeelt. Het is alsof je verstaat wat het vijftal met instrumenten zegt. Ondersteund door onder andere ervaren muzikanten als bassist Lucas Dols (Room Eleven) en saxofonist Floris van der Vlugt (Wicked Jazz Sounds/Pete Philly & Perquisite) had de Marzio Scholten Group het publiek dan ook vanaf de eerste tonen gevangen in een hogere sfeer.
Als afsluiter mocht het Marjan Van Rompay Trio haar kunsten vertonen in het sfeervolle Bimhuis. Die sfeer was wel heel anders dan bij de voorgaande twee optredens. Echt druk is het de hele avond niet geweest, maar altsaxofoniste Van Rompay en haar Griekse drummer en bassist speelden voor niet meer dan dertig toeschouwers. Toen zelfs het licht aanging middenin de set, liet het drietal zien uit welk hout het gesneden is: stoïcijns speelden ze door, doch met een glimlach om de technische blunder. Het repertoire van dit trio bestond voornamelijk uit jazz standards, die in een nieuw jasje gestoken werden en soms nauwelijks terug te herkennen waren. Dit intieme laatste optreden was een toepasselijk einde aan een avond voor echte jazz-liefhebbers. De bij de uitgang uitgedeelde goodie bag met posters, cd's en een t-shirt zal hen waarschijnlijk ook kunnen bekoren.
Gezien: Night of the NewBees - Blue Note Talent Stage
Bimhuis, 17 juni 2009
Geniale groentjes op Night of the Newbees
Blue Note presenteerde aanstormend jazz-talent uit België en Nederland in het Bimhuis
Het legendarische jazz-label Blue Note bestaat 70 jaar. Daarom presenteerde Blue Note in het Bimhuis drie jonge jazz-ensembles uit de Benelux, die hun eigen draai aan het genre geven. Marzio Scholten, Maryam van Rompay en hun gezelschap toonden aan dat jazz nog net zo springlevend is als in 1939.