Singer-songwriters ontmoeten rappers

De kracht van het woord ondersteund met mooie liedjes

Tekst: Erwin Bromlewe; Foto's: Marleen Sijpestijn ,

Een bijzondere ontmoeting bij een bijzondere prijsuitreiking. Bij de bekendmaking van de Amsterdammer Van Het Jaar 2008 zijn vele activiteiten georganiseerd. De Koninklijke Foyer van de Stadsschouwburg is het domein van de Amsterdam Songwriters Guild en Spoken Word.

De kracht van het woord ondersteund met mooie liedjes

Bij het Amsterdam Songwriters Guild zijn vele singer-songwriters aangesloten. Muzikanten die vaak alleen met gitaar hun eigengemaakte liedjes komen spelen. Liedjes over indrukwekkende ervaringen of interessante observaties. Bij de intieme sfeer die dat meebrengt laat zich niet snel het energieke en soms agressieve karakter van rap denken. Toch is dat precies wat de samenwerking tussen het Amsterdam Songwriters Guild en Spoken Word tijdens de uitreiking van de Amsterdammer van het jaar 2008 zal laten horen.

De Koninklijke Foyer van de Stadsschouwburg is gedurende anderhalf uur het podium voor de bijzondere ontmoeting tussen hiphop en de singer-songwriters. De zaal gevuld met banken en andere zitelementen, hapjes worden geserveerd. Ro Halfhide begint het optreden met een klein, intiem nummertje van zichzelf. Hierdoor is meteen een fijne huiskamersfeer ontstaan. Een korte introductie ontbloot wat gaat komen: “Wat hier vandaag gebeurt is heel bijzonder. Vanmiddag om 12 uur hebben deze artiesten elkaar voor het eerst ontmoet. Veel van wat jullie horen is vandaag bedacht.”

De eerste bijzondere samenwerking is van Secret Love Parade en mc Typhoon. De hoge tweestemmige zang van Secret Love Parade geeft een lieve klank aan hun nummers. De meeslepende gitaarrifjes en pianopartijen zorgen voor harmonieuze liedjes met een haast hypnotiserende werking. De anders zo energieke rapper Typhoon wacht rustig op zijn beurt, en draagt een raptekst voor als ware het een gedicht. Met een ingetogenheid die past bij de muziek, maar ook met een tekstbeleving die past bij het poëzie. Hierdoor ontstaat een fraaie compositie waarin beleving van emotie centraal staat, of dat nu via muziek of via tekst is.

De vrouwelijke mc Rosa Anna brengt drie a acapellaverses. In haar raps onderzoekt ze moeilijke thema’s als de reden van het bestaan, en motiveert ze de luisteraar daarover na te denken. Daarmee ontkracht ze de hardnekkige vooronderstelling dat hiphop slechts om stoer doen gaat. De a acapella past daarmee naadloos in de middag die grenzen tussen en binnen muziekstromingen doorbreekt.

Als ze even later samen met Ro Halfhide een nummer speelt, blijkt dat ze moeiteloos haar metrum kan aanpassen aan de voor hiphop minder gebruikelijke ritmen. Ook in de samenwerking tussen rapper Blaxtar en Secret Love Parade is er duidelijk sprake van synergie. De rapper heeft een voorliefde voor poëzie en heeft eerder poëzieavonden georganiseerd. Moeiteloos worden passende teksten gevonden bij de vaak gevoelige liedjes van de singer-songwriters.

Het publiek wordt getrakteerd op de ene bijzondere samenwerking na de andere. De unieke kracht van een muzikant met zijn instrument gecombineerd met de kracht van het woord in rap zorgen voor een mooi amalgaam van de diverse manieren van beleving. Zo wordt duidelijk dat hiphop zich niet laat beperken tot oppervlakkige teksten en agressieve muziek, zoals de singer-songwriter zich niet laat beperken door haar vooroordelen.

 

Gezien: Amsterdam Songwriters Guild en Spoken Word

Zondag 4 januari 2008, Stadsschouwburg