Het is een zomerse dag in het Amsterdamse Vondelpark. We treffen Amarins in de luwte van het blauwe theehuis. Ze vertelt over haar leven als muzikant.
“Toen ik begon met muziek maken deed ik dat alleen. Ik schreef nummers op mijn kamer en ging regelmatig naar de open mic-avond van het ASG (Amsterdam Songwriters Guild). Na een tijdje heb ik Femke erbij gehaald. Ik kende haar van de theateropleiding die we samen volgden en we hebben contact gehouden. Ik ontdekte dat het samen spelen ook heel leuk kan zijn. We zijn toen op zoek gegaan naar muzikanten om een band te vormen. Zo is Amarins & Le Gatte Negre ontstaan."
“Toen ik begon met muziek maken deed ik dat alleen. Ik schreef nummers op mijn kamer en ging regelmatig naar de open mic-avond van het ASG (Amsterdam Songwriters Guild). Na een tijdje heb ik Femke erbij gehaald. Ik kende haar van de theateropleiding die we samen volgden en we hebben contact gehouden. Ik ontdekte dat het samen spelen ook heel leuk kan zijn. We zijn toen op zoek gegaan naar muzikanten om een band te vormen. Zo is Amarins & Le Gatte Negre ontstaan."
“Op dinsdag is er een open mic-avond in Café Sappho waar ik regelmatig heen ging om mijn nummers te laten horen. Het ASG biedt artiesten de kans hun nummers uit te proberen en podiumervaring op te doen. Het is een leerschool en ik heb er veel aan te danken. Je merkt dat nummers op het podium soms heel anders over komen dan wanneer je ze thuis schrijft. In het begin was ik onzeker. Ik bood overal mijn excuses voor aan, zo van: ik ga nu mijn volgende nummer spelen, ja en ik zing dus niet zo mooi, en ik kan ook niet echt goed stemmen. Ik leerde dat soort verontschuldigingen weg te laten."
Sommige artiesten hebben van dat onzekere juist hun maniertje gemaakt. Lucky Fonz III bijvoorbeeld, als hij niet op het podium staat is hij toch heel anders?
“Nee hoor, ik ken Otto zo. Hij is juist heel oprecht. Het is een bijzondere club mensen bij het ASG.”
Wat vind je leuker, nummers schrijven of optreden?
“Een nummer maakt een heel proces door. Eerst schrijf ik het thuis. Als ik er zelf tevreden over ben, laat ik het de band horen. Samen werken we dan het nummer verder uit. We proberen verschillende dingen, experimenteren met verschillende varianten. Als we een vorm vinden waar we tevreden over zijn gaan we het nummer gebruiken tijdens optredens. De nummers groeien; soms passen we een nummer na een tijd weer iets aan. Omdat we niet helemaal met vaste bezetting spelen veranderen de nummers ook nog wel eens.”
Je hebt ook een zeemanslied geschreven, hoe dat zo?
“ Je bedoelt Sailer Song? Dat gaat over een man die botenbouwer is. Op een dag besluit hij de zee op te gaan. Eenmaal vertrokken lukt het hem niet terug te keren. Hij gebruikt flessen om met zijn vrouw te blijven communiceren. Ik heb ook nog een ander nummer dat over de zee gaat: Incredibly Close. De zee is een terugkerend thema in mijn teksten. Ik kom uit Friesland en in de zomer gingen we vaak zeilen en naar Vlieland. We zaten dan hele nachten lang op het strand. In de ochtend haalden we een ontbijtje en gingen weer terug het strand op. We maakten kampvuren; ultiem vrij voelde dat. Soms gingen we poolen in café de Zeeman. Op Vlieland heb ik Otto ook leren kennen.”
“De zee is onveranderlijk. In bossen worden wegen aangelegd. Het Vondelpark ligt helemaal overhoop. Als je op zee uit kijkt, zie je hetzelfde als honderd jaar geleden. Misschien gaat dat ook nog veranderen als er windmolens worden gebouwd. De zee associeer ik met goede herinneringen. Die melancholie vindt haar weg in mijn muziek. Inspiratie voor mijn nummers vind ik in de dingen waar ik me mee bezig houd en later gaat het een eigen leven leiden. Toen ik gitaar leerde spelen, probeerde ik Billy Jean van Michael Jackson onder de knie te krijgen. Ik luisterde naar de tekst en zo ontstond het idee voor mijn Billy Jean.”
Heb je zelf ook een vriend gehad die een kind bij een ander verwekt heeft?
“Nee, natuurlijk niet, maar ik zeg wel vaak dat Michael Jackson mijn ex is.”
Je zei dat je een theateropleiding hebt gevolgd. Is dat van invloed op je muziek?
Je zei dat je een theateropleiding hebt gevolgd. Is dat van invloed op je muziek?
“Ik ben begonnen als klassiek singer-songwriter. Je geeft je dan helemaal bloot. Nu schrijf ik ook nummers die niet direct over mezelf gaan. Een band als de Kift vind ik bijvoorbeeld heel goed. Die maakt niet alleen muziek, maar vertelt ook een verhaal. Ik kan me voorstellen dat wij in de toekomst een theatertour opzetten die wordt vormgegeven als totaalbeleving. Nu zijn we vooral een band die een muziekbeleving te bieden heeft.”
Als je muziek maakt laat je iets van jezelf zien. Is dat anders als je theater maakt, en hoe valt dat met elkaar te rijmen?
“Op het podium ben ik mezelf. In het theater ben jij ook jezelf, maar daar speel je iemand anders. De overgave aan muziek is groter dan de overgave die ik ervaar als ik toneel speel. Op het moment geef ik toneelles aan kinderen. Dat doe ik sinds vier jaar maar ik heb mijn baan nu opgezegd. Ik ga me de komende tijd op muziek maken richten en vooral veel spelen.”
Hoe pakken jullie de zakelijke kant aan?
“We hebben nu een manager: Jasper van der Put. Hij is van de Nachtbrakers en hij organiseert dingen voor ons. Ik ben er zelf niet zo mee bezig want ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Je moet de mensen kennen lijkt me. Eerst dacht ik, als je een goeie cd maakt gaat de rest vanzelf. We hebben een goede cd gemaakt, maar de rest blijkt niet vanzelf te gaan. We spelen nu vooral in Amsterdam maar we willen ook graag optreden in de rest van Nederland. Ook daarbuiten trouwens. Een vriendin van me heeft een optreden voor me geregeld in Sint Petersburg.”
Ga je met de hele band daarheen?
“Nee, dat wordt een optreden voor mij alleen.”
Ga je samenwerken met andere artiesten?
“Nee, ik ga dat alleen doen. Met een groep andere mensen spelen zie ik niet zitten op het moment. Dit zijn onze nummers. We zijn vrienden. Het zal onnatuurlijk aanvoelen als ik die nummers ineens met anderen ga spelen. Gemiddeld spelen we ongeveer één keer per week. Het wisselt alleen nog wel sterk. Soms spelen we een paar keer in een week en soms zit er drie of vier weken tussen twee optredens. We overwegen om van de zomer een tour door Europa te gaan maken. We willen op straat gaan spelen en eventueel in kleine café’s.”
Hebben jullie plannen voor de toekomst?
“We zijn vooral bezig met muziek maken. Het lijkt me heel leuk om op Oerol op te treden dit jaar. De eilanden spreken me aan, onze muziek heeft een sterke link met het theater en Oerol vind ik een erg leuk festival.”
Amarins speelt woensdag 15 April tijdens Club 3VOOR12/Amsterdam in Bitterzoet.