Zes dj’s en één tafel op een Amsterdamse nacht

Geslaagde eerste editie van Siksmiks biedt nog onvoldoende ‘miksen’

Tekst: Ruzan Tsjobanjan Foto's: Bram Busink, ,

Nederland staat bekend om klompen, kaas en elektronische muziek. Op de dag voor Halloween wordt dit laatste gegeven nog eens benadrukt middels het nieuwe concept Siksmiks. Een aantal Hollandse toppers en minder grote namen hebben daarvoor de krachten gebundeld. De dj’s doen daarbij helemaal waar ze zelf in hebben. Dat belooft verassend uit te pakken.

Geslaagde eerste editie van Siksmiks biedt nog onvoldoende ‘miksen’

Op donderdag 30 oktober schudt Flexbar even op zijn grondvesten vanwege de eerste editie van het concept Siksmiks. Inititatiefnemers van dit project zijn de Nederlandse producenten Secret Cinema, Steve Rachmad, Joris Voorn, Kabale und Liebe, Warren Fellow en Edwin Oosterwal. Onder het mom van ‘we doen waar we zelf zin in hebben’ belooft het een prikkelende avond te worden voor oog en oor. Rond middernacht weet Joris Voorn de binnendruppelende bezoekers te laten dansen. Zij die toch afgeleid raken, worden door Steve Rachmad van de bar terug naar de dansvloer gelokt. Kabale und Liebe krijgt tussen één en twee zijn kans om te entertainen. En voor hen die het tot drie uur weten uit te houden, houdt Secret Cinema nog even een uurtje keihard huis. Fellow en Oosterwal treden voornamelijk op in samenwerking met de anderen. De vraag is: worden de beloftes waargemaakt? Heeft men nu echt lak gehad aan de regels en de ogen en oren weten te prikkelen? Het antwoord hierop is een weifelend ‘ja’. Aan muzikale variatie is in ieder geval geen gebrek. Sensuele Detroit techno (Rachmad), energieke techhouse (Voorn) en dreunende house met invloeden van Chicago (Secret Cinema) passeren onder andere de revue. Ook wordt er in wisselende formaties ‘gemikst’ – zo kruipen onder andere Steve Rachmad en Secret Cinema, maar ook Voorn, Oosterwal en Fellow samen achter de tafels. Beide samenwerkingen klinken heerlijk. Wel krijgen de meeste dj’s ook ruim de tijd om in hun eentje op te treden. Met een naam als Siksmiks – leuke schrijfwijze, overigens – hoop je op een project waarin wordt gepoogd om deze standaard te vermijden, maar helaas. Daarbij valt er niet op alle gebieden te spreken van een prikkelend avondje uit. Het wordt bijvoorbeeld niet duidelijk wat nu precies het oog zou moeten prikkelen. Meer dan drie posters, een scherm met wat ‘Siksmiks’- visuals en een discobol valt er visueel namelijk niet te beleven. In muzikaal opzicht is het vooral Kabale und Liebe die geen prikken weet uit te delen. Zijn geluid is het meest minimale van de avond en lijkt niet uitdagend genoeg voor de bezoekers. Qua publiek doet Siksmiks het voor een doordeweekse dag overigens niet slecht: tegen half twee struikel je over menig voet. Voorn daarentegen laat zien hoe het wél moet. Ook al doet hij niet veel nieuws, fijn is het wel. Alle ledematen in de zaal bewegen synchroon op zijn beats - een fraai gezicht. Dat vindt Voorn zelf ook, want hij doet vol enthousiasme mee. Ook Secret Cinema loopt over van optimisme. De artiest mag de nacht afronden en doet dat in eigen stijl: bombastisch, overrompelend en vol climaxen. Regels en remmen lijken voor deze man niet te gelden. De afsluiter doet het concept eer aan en op de vloer wordt het dan ook een prettige chaos. Daarmee is de eerste editie van Siksmiks er één die grotendeels geslaagd is. Gezien: Siksmiks Flexbar, 30 oktober 2008