Dat was schrikken, in de nrc.next van vrijdag 14 november stond een artikel waarin beschreven werd dat het einde van de Stubnitz nabij is. Dezelfde avond is Tiergarten, een feest dat etaleert waarom de Stubnitz uniek is, en niet ten onder mag gaan.
Voor degenen die het Duits niet beheersen; Tiergarten is Duits voor dierentuin. En dat moest het feestje aan boord worden. Organisatoren Soulrock en FCA riepen daarom de bezoekers op om als dier verkleed te komen. Sommigen liepen met dierenprints op hun shirts, meisjes hadden massaal luipaardpanty’s aangeschaft en enkelen waren totaal verkleed als beest.
Alles was eraan gelegen om de Stubnitz er uit te laten zien als een dierentuin. De palen van de voormalige viskotter waren versierd met bladeren, overal hingen dieren met het vriendelijk verzoek ze vooral niet voeren. Er hing een open sfeer die voor het laatst te beleven was in de 11. De macho’s en de tutjes met naaldhakjes hebben hun weg dit keer niet naar Stubnitz gevonden. Met al deze ingrediënten kon het al niet stuk, maar dan wordt de muziek te kort gedaan.
De voorste zaal in het ruim was domein van Ille Bitch, Aron Friedman & Brent Roozendaal, Richard Parker en Warren Fellow & Darko Esser. Dit was de ‘meedein’ zaal waar het voorzichtig, naar mate de avond vorderde, steeds losser ging. In de donkere ruimte hing een mystieke sfeer, goed vastgehouden en opgebouwd door de verschillende dj’s.
Achterin was het springen, dansen, hijgen en weer doorgaan. Daar startte de avond met Carlos en Sandrien als Mal Borrowed & Frei Bouwerker. Le Chien Perdu knalde live en trok veel bekijks. Daniel Stefanik was speciaal ingevlogen uit Duitsland. Hij mixte invloeden uit het verleden met balkan deuntjes en was twee uur lang ijzersterk. Loops was echt publieksfavoriet, getuige de uitzinnige menigte.
Als dit het product is van een samenwerking van Soulrock en FCA mogen ze dit vaker doen. De dj’s vermeden weinig spannende sets en maakten er ook op de draaitafels een beestenboel van. De synergie tussen het publiek was prachtig. Al met al was Tiergarten een geweldig voorbeeld waarom de Stubnitz niet mag sluiten. Daarnaast is het voor Amsterdam culturele zelfmoord om in één jaar 11, Robodock en de Stubnitz naar het graf te dragen.
Gezien: Tiergarten
Stubnitz, vrijdag 14 november
Tekst: Claire van der Hall
Foto's: Eline Soumeru