Cd-recensie: Project Wildeman - Cirkel der Beschaving

Serieuze bedoeling vraagt om uitmuntende uitwerking

Tekst: Jiery van Roon ,

Poëzie op muziek zetten is geen gemakkelijke opgave. Project Wildeman, met de jonge Amsterdamse dichter Robin Block als frontman, heeft goed begrepen dat je om serieus genomen te worden met een kwaliteitsproduct moet komen. Het debuutalbum Cirkel der Beschaving getuigt van een modern vitalisme dat enigszins zwaar op de hand ligt, maar goed is geproduceerd.

Project Wildeman mag met recht een illuster gezelschap genoemd worden. Vocalist en tekstschrijver Robin Block gaf in 2005 de debuutbundel Bestialen uit, waarmee hij in de pers geroemd werd als veelbelovend dichttalent. Trompettist en stemkunstenaar Milan Mes maakte maakte met zijn band R! al indruk op een clubavond van 3VOOR12/Noord-Holland. Gitarist Sven Hamerpagt heeft een eigen muziekproductiebedrijfje en speelt in diverse bands. Maarten Vinkenoog (jawel, familie van) verzorgt de percussie. Zo bezit Project Wildeman alle ingrediënten voor een klein half uur dichterlijke muziek, samengebracht op een rond schijfje genaamd Cirkel der Beschaving.

Poëzie op muziek zetten heeft een aantal voordelen. De toevoeging van klank biedt de mogelijkheid om de luisteraar gerichter naar de bedoeling van je tekst te sturen, bijvoorbeeld. Dat geldt bij uitstek voor het openingsnummer, waarin de wonderschone regels ‘Laat mij delen in de welvaart / de welvaart van je lichaam / het gemak waarmee het aanraakt / als je danst’ de hoofdrol spelen. Terwijl de lezer deze regels zou kunnen opvatten als een rustige verwondering, wordt de luisteraar op geheel andere gedachten gebracht: het scherpe, staccato nummer werkt toe naar een chaotische climax, waaruit terging, beklemming en jachtigheid spreken.

Over het algemeen geldt voor Cirkel der Beschaving dat vrolijkheid geen troef is. Project Wildeman schetst de stad als een schimmig schouwspel waarin de beschaafde mens grimmigheid en bedreiging vindt, en waarin je al het leven in je lijf kunt voelen, maar tegelijkertijd de zware spanning van alle zichtbare en onzichtbare bedreigingen.

Een ander voordeel is dat muziek voor een dichter de ultieme mogelijkheid is om je metrum te versterken, waarvan heerlijk gebruik wordt gemaakt in het slotnummer met als stuwend refrein ‘Allen in de maat van de metronomie’. De begeleidende djembé sluit in dit nummer naadloos aan bij de ritmiek van het gedicht.

Poëzie op muziek zetten heeft ook nadelen. Als je jezelf deze pretentie op de hals haalt, is de druk groot om je te onderscheiden. Niet alleen omdat muziekdichterij tegenwoordig populair is, met bands als Spinvis, De Kift, Mondo Leone en Meindert Talma, maar ook omdat vrijwel iedere band zijn songteksten een bepaalde poëtische waarde tracht mee te geven. Project Wildeman onderscheidt zich van voornoemde namen doordat niet gekozen is voor echte liedjes, maar voor het inzetten van gangbare instrumenten voor een hoorspel. Dit versterkt zowel het impressionistische karakter van de teksten als de, door de bocht genomen, gespannen beklemming van de inhoud. Een ander nadeel is dat de klanken minder ruimte overlaten voor de fantasie van de lezer.

Wat Project Wildeman heel goed in de gaten heeft, is dat een serieuze bedoeling om een uitmuntende uitwerking vraagt. Cirkel der Beschaving is geen halfslachtige poging om poëzie onder de aandacht te brengen, maar een goed geproduceerd album met een mooie presentatie. Geen cd om tijdens je verjaardagsfeestje te draaien, maar liefhebbers van het genre kunnen hun hart ophalen. Dit heeft Project Wildeman optredens opgeleverd op onder andere Noorderzon en De Uitmarkt en in De Avonden.

Project Wildeman presenteert Cirkel der Beschaving op 18 december in Bitterzoet.