Het verhaal van Poptrash in de Melkweg

Poptrash verder in andere zalen, Melkweg start met Blue Note Trip

Redactie 3VOOR12/Amsterdam, ,

Poptrash, het Amsterdamse feest dat twee en een half jaar geleden werd opgericht als de wekelijkse avond van deejays Patrick en Robert (a.k.a. Sick boy, vroeger smithee) in de Melkweg, heeft 1 mei haar laatste avond in de Melkweg gekend. 3VOOR12/Amsterdam spreekt met de deejays en programmeur Edwin van Andel over de tijd van Poptrash in de Melkweg en de plannen voor de toekomst.

Poptrash verder in andere zalen, Melkweg start met Blue Note Trip

Poptrash, het Amsterdamse feest dat twee en een half jaar geleden werd opgericht als de wekelijkse avond van deejays Patrick en Robert (a.k.a. Sick boy, vroeger smithee) in de Melkweg, heeft 1 mei haar laatste avond in de Melkweg gekend. De deejays en Melkweg leggen aan 3VOOR12/Amsterdam uit hoe het met Poptrash in de Melkweg is gelopen. Het verhaal begint met Robert, die samen met Sonja Halfhide op het Leidseplein het eerste concept bedacht voor een nieuwe avond. Dit omdat er in die buurt toen eigenlijk alleen nog Noodlanding en de Korsakoff zaten. Omdat beide dj’s al in de Melkweg draaiden, is Robert toen naar Patrick gegaan met de vraag of die mee wilde draaien op de nieuwe avond. “We zijn een aantal keer bij elkaar komen kijken en toen naar Edwin [van Andel], programmeur bij de Melkweg, gestapt met het concept van Poptrash. De naam hadden we toen nog niet.” Deze naam werd al snel gevonden door simpelweg de naam van het eerste popliedje van de band van Robert te gebruiken. “Dat nummer heette Trash. We hebben nog wel even getwijfeld tussen Trashpop en Poptrash, maar Poptrash bekte gewoon lekkerder.” Programmeur Edwin van Andel van Melkweg heeft de avond meer zien ontstaan in een samenwerking. "Het concept Poptrash is door Robert en Patrick samen met mij bedacht. De Melkweg wilde hiermee een frisse, nieuwe dansavond neerzetten die pretentieloos, wild, stoer en vooral divers was. Het eerste anderhalf jaar was dat succesvol, echt een uitbreiding op het aanbod van de Melkweg in de nacht." Het feest kwam in oktober 2005 in de oude zaal en het ging gelijk al zeer voorspoedig. De eerste editie was het vol, de tweede zelfs uitverkocht. Anderhalf jaar later trekt Poptrash iedere week een volle zaal met vijfhonderd tot zevenhonderd man. En toen kwam de vraag: 'Willen jullie naar The Max?' De eerste reactie was gelijk 'dan wordt het te groot!', maar het was natuurlijk wel een uitdaging. En dus wordt door Robert en Patrick met het plan ingestemd. In totaal heeft Poptrash acht maanden in de grote zaal gestaan. Robert is nog steeds teleurgesteld over hoe deze tijd is verlopen: “Er is geen extra publiciteit aan Poptrash gegeven. Er stond nog steeds dat we alternatieve rock draaiden, terwijl we al lang veel meer met electro deden. We hebben zelf interviews moeten regelen en er zijn in acht maanden maar drie shows op donderdag geweest die echt goed konden overlopen in Poptrash. De eerste keer was na De Dijk en later ook nog Freek de Jonge die een uur te lang doorging. De eerste bezoekers komen dan in een geheel lege zaal terecht, blijven een uurtje en gaan dan begrijpelijk gewoon weer weg. Dat is dus misgelopen. We zijn zelf maar flyers gaan maken en een goed stukje voor de website gaan schrijven.” Van Andel ziet ook juist in de muzikale koerswijziging van Poptrash de terugloop van het succes. "Toen de vernieuwde Max geopend werd is er in samenspraak met de dj's bedacht om Poptrash naar de nieuwe zaal te verplaatsen omdat de avond een succes was en er groei te verwachten was, maar dit blijkt achteraf geen goede zet. Daar moet wel bij gezegd worden dat de muzikale koers gaandeweg door de dj's is bijgesteld en dat het nieuwe geluid van Poptrash, met meer electro, ook minder aansprak bij het publiek. Ook bleek de ruimte in de vernieuwde MAX erg groot en daardoor minder gezellig." “We hebben het er toen met elkaar over gehad. Ik had geen zin meer om de avonden te draaien en heb dus een mail gestuurd dat we terug wilden naar de oude zaal,” aldus Robert. Al snel konden ze terug naar hun vertrouwde zaal om daar de lol in het draaien terug te kunnen vinden. Toen kwam het bericht dat Rauw vanuit 11 naar de Melkweg zou verhuizen. Poptrash was inmiddels zo dicht naar de electro toegegroeid dat de Melkweg met Rauw een soortgelijk concept als Poptrash binnenhaalde. “Ik heb toen gezegd dat we ons niet ineens gaan aanpassen omdat zij Rauw in de Melkweg zetten. Kort daarna valt in een artikel op 3VOOR12 te lezen: "Poptrash verdwijnt niet, maar zal wel een beetje moeten inschikken.‘In de week voor Rauw zal Poptrash een iets andere richting op gaan’, vertelt danceprogrammeur Hidde Pluymert.” “Ik had het gevoel dat ik door de Melkweg nog steeds werd benaderd als het pauzedeejaytje met het eigen avondje,” zegt Robert. “Maar mensen begonnen wel net een beetje terug te komen, het ging af en toe weer naar driehonderd, vierhonderd man toe. Ik heb toen voorgesteld zelf de zaalhuur te betalen en het plan voorgesteld om verschillende Amsterdamse crews met een eigen publiek uit te nodigen om te komen draaien. Toen kregen we te horen dat ze er over gingen nadenken en een maand later was het ineens boem. ‘We stoppen ermee.’” De dalende belangstelling voor de Poptrash-avonden was voor Melkweg het sein dat de rek er uit was. "We hebben Robert en Patrick altijd zoveel mogelijk vrijheid gegeven om zelf de koers uit te zetten en gast dj's en live-acts aan te dragen, maar op een gegeven moment was de koek gewoon op en was het concept uitgewerkt. Poptrash was niet meer wat het geweest was en dan wordt het tijd voor iets nieuws," zegt Van Andel. Robert en Patrick gaan gewoon door, zoals met hun project ‘Fuck Yeah!’ in Club 8 samen met Jael, waarin ze terug gaan naar Poptrash oude stijl, met meer alternatieve rock. En daarnaast zijn er al plannen om verder te gaan met Poptrash op een andere locatie in Amsterdam. “Poptrash gaat gewoon verder, alleen dan in zalen waar ik zelf kan zeggen wat er gebeurt. Ergens in de komende twee maanden gaan we weer verder, maar we gaan ons meer richten op studenten van de mode- en kunstacademie. Het is een naar woord, maar we willen er een ‘hipsterding’ van maken. We gaan dan ook zeker ons idee met de lokale crews uitvoeren door iedere keer naast onszelf een Amsterdamse crew uit te nodigen en een buitenlandse act. Het zal alleen niet wekelijks meer worden, het moet wat specialer worden. Een Lowlands of een Dance Valley is ook niet leuk meer als het elke week is.” Ook de Poptrash-avonden buiten Amsterdam gaan gewoon door. ”Na vier edities heb ik in Breda al tweehonderd vaste gasten binnen. Alleen via de voorverkoop gaan er al tweehonderd tot driehonderd kaarten de deur uit. Om tien uur gaan we open en om elf uur staat het vol. En in Rotterdam begint het ook meer die kant op te gaan. Binnenkort ga ik ook nog beginnen met een nieuwe Poptrash in Arnhem in de nieuwe Luxor.” Amsterdam krijgt er in Melkweg een andere uitgaansavond bij, zo vertelt programmeur Edwin van Andel. "We starten nu met een nieuwe wekelijkse avond op donderdag, dit wordt weer iets heel anders, namelijk Blue Note Trip, gehost door DJ Maestro. Ook weer een duidelijke aanvulling op het bestaande aanbod, zowel binnen de Melkweg als in het Amsterdamse uitgaansleven." Het avontuur met de Melkweg is voor Robert nu dus over, maar hij zegt wel: “Ik ben Edwin natuurlijk nog steeds dankbaar voor de mogelijkheid die hij ons geboden heeft. Ik had niet in Amerika staan te draaien zonder de Melkweg.”