Awakenings organisator Rocco Veenboer liep al langer met het idee rond: een speciale Amsterdam avond. Aankomende editie is het zo ver, dan staat de vrijdag geheel in het teken van hoofdstedelijke techno. “Dit was het juiste moment”, zegt hij. Want Amsterdam doet er weer toe in de technoscene. Of zoals Veenboer het verwoordt: het sprankelt. De clubs zitten vol, het aantal dj’s en producers blijft zich vermenigvuldigen en ook het buitenland houdt zijn ogen op de stad gericht. Tracks worden opgepikt door internationale, gevestigde dj’s als Richie Hawtin en Ricardo Villalobos en schoppen het regelmatig tot de internationale charts. Het meest treffende voorbeeld is misschien wel Mumbling Yeah van Kabale und Liebe en Daniel Sanchez. Vorig jaar riep het populaire webzine Resident Advisor dit nummer uit als beste track van 2007.
“De scene is niet alleen gegroeid in omvang, maar ook in kwaliteit. Er worden hits gemaakt”, zegt Gert van Veen. Sinds de begindagen van house begin jaren negentig maakt hij onderdeel uit van dancewereld met zijn live-act Quazar en als organisator. Ook is hij een van de eerste die in de serieuze pers bericht over de ontwikkelingen waarin Amsterdam een voortrekkersrol speelde.
Het wereldje heeft Van Veen nooit verlaten. Nog altijd is hij werkzaam als organisator en producer. Zelfs toen de dance scene in elkaar zakte, dacht hij er niet aan om eruit te stappen. “Dat is ook onmogelijk wanneer muziek in je systeem zit. Stoppen met muziek is dan hetzelfde als doodgaan.” Maar had hij verwacht dat het ooit weer hetzelfde zou worden als vijftien jaar daarvoor? Nee, dat niet. “Het is weer helemaal happening. Je merkt het aan alles.” De kentering vond volgens hem plaats met Dillema van Shinedoe, dat in 2004 een internationale hit werd. “Toen is het gaan borrelen. Succes genereert succes, mensen raakten geïnspireerd. Tegelijkertijd is dankzij de inspanningen van onder meer Dylan Hermelijn (2000 and One) met zijn label en clubs als 11, Studio 80 en Flex Bar voor hen een platform ontstaan.” Maar het antwoord op de vraag waarom juist nu de Amsterdamse bodem zo vruchtbaar is, heeft ook Van Veen niet direct paraat. “Dat is moeilijk te zeggen. Ach ja. Right place, right time...? Alles viel op zijn plek.”
Volgens 11 programmeur Olaf Boswijk is de scene altijd redelijk gezond gebleven. Maar dat deze is gegroeid en versterkt, staat ook volgens hem buiten kijf. En dan ook in alle takken van techno; zowel de minimal als de Detroit stroming. 11 heeft daar sinds zijn oprichting vier jaar geleden een sterke bijdrage aan geleverd, durft Boswijk te stellen. De club is de thuishaven van de nieuwe lichting geworden. "We hebben altijd het vertrouwen gehad en ze gesteund. Mensen voelen zich hier thuis, het is hun hang out. Tegenwoordig lukt het de kopstukken moeiteloos met hun eigen naam een avond uit te verkopen. Dat is bijzonder, want Nederlanders hebben nogal de neiging zich vooral op buitenlandse namen te richten.”
Daarnaast is 11 voor verschillende acts ook een springplank naar het buitenland geweest, vertelt Boswijk. Zo trok Amsterdam 661, waar Van Veen onderdeel van uitmaakt, op de afterparty van het Welcome To The Future festival in 11 de aandacht van het Duitse agency Geist. Afgelopen januari stond de act in de beruchte Berlijnse Panorama Bar. Van Veen: “Het was vol. Zelfs voller dan vol, vertelde de organisatie na afloop. We speelden om half zeven ‘s ochtends, dat is prime time in Berlijn. Ook dj’s als Monica Kruse en Tobi Neuman waren komen kijken.” Niet voor niets is de producersformatie naar Amsterdam vernoemt. “We zijn trots op onze afkomst. De hoofdstad zou een centrum moeten zijn voor muziek. Na lange tijd is dat het nu weer.”
Eén van de dj’s die vrijdag in de gashouder staat is Lauhaus. In een eerder interview liet hij weten dat de scene ondanks de enorme groei nog altijd heel hecht is. “Al komen er wel steeds meer zakelijke aspecten bijkomen. Dat is af en toe wel eens een gedoe. Maar iedereen helpt elkaar, omdat iedereen het elkaar ook gunt.”
Shinedoe runt samen met Dylan Hermelijn sinds 2004 het label Intacto. Inmiddels hebben zij een label manager aangesteld, de zus van Shinedoe. “Dat was hard nodig”, zegt ze. Want het werk stapelt zich op. De aanwas van demo’s groeit en door de velen optredens in binnen- en buitenland is het niet meer mogelijk om alles zelf te blijven doen. Shinedoe begeeft zich nu dus ook op het zakelijke vlak van de scene. “Die zakelijke kant hoort er nu eenmaal bij. Op een gegeven moment moet je gaan managen. Maar ik ben geen baas-baas, we communiceren op gelijk niveau. Artiesten moeten zich bij ons op hun gemak voelen. We bereiden onze artiesten ook voor op wat ze kunnen verwachten.” Maar professionalisering hoeft echter volgens haar hechte vriendschappen niet in de weg te staan. “We hebben tenslotte allemaal hetzelfde doel: muziek maken en optreden. Zolang dat zo blijft, zal het goed gaan.”
Volgens Gert van Veen is de nieuwe dance golf nog maar net ingezet. “En the sky is the limit”, zegt hij. Dit keer zal er geen einde aan de bloeiperiode komen. “Zolang iedereen maar begrijpt dat je moet blijven samenwerken. Veel jonge mensen stijgt het succes nog wel eens naar het hoofd, dan willen ze in hun eentje een plan trekken. Dat werkt contraproductief en is dodelijk. Werk samen. Dan sta je sterk, het werkt inspirerend en het is bovenal gezellig.”
De Awakenings Amsterdam special avond op 21 maart is helaas al uitverkocht. Er zijn nog wel kaarten beschikbaar voor de Detroit special op zondag 23 maart.