Rondje Boudisque is nostalgie geworden

“De jongens hebben huilende klanten aan de balie gehad”

Veertig jaar lang was het een begrip voor fanatieke muziekliefhebbers: het rondje Boudisque. Maar eind maart komt daaraan een eind. “Het is mooi dat het rondje Boudisque warme gevoelens bij mensen opwekt, maar dat is helaas precies waar de schoen wringt: voor veel mensen is het nostalgie.”

“De jongens hebben huilende klanten aan de balie gehad”

Veertig jaar lang was het een begrip voor fanatieke muziekliefhebbers: het rondje Boudisque. Waar je ook heen moest in Amsterdam, een wandeling van het Centraal Station langs de alternatieve platenzaak kon altijd. Voorafgaand aan een concert in Paradiso kon je zelfs je LP nog opbergen in een bagagekluis van de NS. De reacties op het bericht dat de platenwinkel sluit zijn dan ook opvallend emotioneel. Plotseling herinneren mensen zich weer de eerste plaat die ze bij Boudisque kochten. “De jongens hebben zaterdag huilende klanten aan de balie gehad”, vertelt eigenaar Richard van der Veen. “Het is mooi dat het rondje Boudisque warme gevoelens bij mensen opwekt, maar dat is helaas precies waar de schoen wringt: voor veel mensen is het nostalgie.”

Tien jaar nadat Van der Veen het instituut Boudisque overnam, moet hij tot de conclusie komen dat de winkel aan de Haringpakkerssteeg geen toekomst meer heeft. “Naar een platenzaak gaan is net als vroeger op zondagmiddag poffertjes eten in het park”, zegt Van der Veen. “Het herinnert mensen aan zorgeloze tijden. Meer dan dat: een bezoek aan onze winkel is voor veel klanten een belangrijk onderdeel van hun leven. Maar de realiteit van de dag is dat de koopbereidheid van klanten de laatste jaren flink is teruggelopen. Het verstrekken van informatie en het tippen van muziek is altijd een levensader voor onze winkel geweest. Internet heeft die functie langzaam maar zeker overgenomen.” Een nieuw af te sluiten huurcontract deed Van der Veen besluiten een streep te zetten onder zijn winkel. “De stijging is markconform hoor, maar we hebben altijd relatief voordelig op deze plek kunnen zitten. Nu komt er, rekening houdend met de marktontwikkelingen, een bedrag onder de streep te staan dat no way haalbaar is.”

Tot een paar jaar terug riep men veel dat de popspeciaalzaak, die de fanatieke muziekliefhebber bedient, wel aan de malaise van de cd-markt zou ontsnappen. De mensen voor wie muziek deel uitmaakt van hun way of life willen daar best voor betalen, was de gedachte. Winkels als Boudisque sloten daar nadrukkelijk bij aan. Het personeel was er deskundig en de uitstraling van de winkel straalde dat ook uit. “We staan al vijf of zes jaar op Lowlands. Daar hebben we over de jaren steeds ongeveer 12.000 cd’s verkocht. Hoezo ‘de cd-markt is dood’, dacht ik dan. We geloofden ook dat het downloaden beperkt zou blijven tot hitartiesten als Michael Jackson en Mariah Carey. Maar tegelijkertijd zie je steeds vaker een klant een half uur met een opschrijfbriefje bij een van onze luisterpunten staan en vervolgens met lege handen de winkel verlaten. We hebben in november een onderzoek laten doen naar onze klanten. Daaruit blijkt dat onze gemiddelde klant ongeveer 25 jaar is. Dat is een categorie waarin downloaden heel veel voorkomt.” Volgens Van der Veen heeft de afgelopen twee jaar een sterke verschuiving plaatsgevonden. “Tot die tijd dachten we dat downloaden voor onze doelgroep vooral een uitbreiding van het kennisaanbod was.”

De vestigingen van Boudisque in Utrecht en Nijmegen blijven wel gewoon open. De vestiging in Nijmegen verkoopt alleen dvd’s, een product waarmee Boudisque ook in Utrecht en Amsterdam de laatste jaren flink scoorde. De Utrechtse winkel trekt een ouder publiek, vooral dankzij een groot gedeelte klassieke muziek. “Je ziet daar nagenoeg geen terugloop in omzet”, zegt Van der Veen. Wat het sluiten van Boudisque zegt over de toekomst van andere speciaalzaken, is volgens Van der Veen lastig te zeggen. “Concerto bijvoorbeeld zit op een heel andere locatie dan wij. De Utrechtse straat is een prettige winkelstraat, terwijl wij steeds meer omgeven worden door hasjpijpen en telefoonwinkels. Je kunt er eindeloos over filosoferen. Dat de industrie de komende jaren radicaal zal veranderen staat vast, hoe snel de verschuiving zal gaan is niet te zeggen. Misschien downloaden ook de kopers van Trijntje Oosterhuis hun muziek over een paar jaar massaal.” Eind maart sluit Boudisque definitief zijn deuren.