Robodock besteedde dit jaar meer dan voorgaande jaren aandacht aan muziek. Met meerdere podia die speciaal waren neergezet voor bands en dj’s werd geprobeerd de muziekliefhebber naar het vierdaagse festival te trekken. Op zaterdag bleek de opkomst bij de meeste bands en dj’s echter bedroevend laag. Rednose Distrikt was ingehuurd om de gehele avond de Bumperstage onveilig te maken, een tot podium omgebouwde botsautoattractie. De dj’s draaien helaas grotendeels voor een lege botsautovloer. Lilian Hak stond even verderop ook al voor een handvol semi-geïnteresseerde bezoekers te spelen. Pas bij het laatste nummer kwamen er dan eindelijk wat enthousiastelingen dansen voor het podium. U moet de electrobeats van Lilian Hak hebben, maar niet om acht uur ’s avonds.
De opruiende act van Ella Bandita kreeg de Operatent iets voller, maar de Rotterdamse trof op het festival een tamelijk tam publiek, dat vooral gericht was op het rustig aanschouwen van installaties en niet op het juichen en klappen voor een daadwerkelijk bewegend persoon. Matik was de muzikale afsluiter van de avond en gelijk ook de enige band van de dag waar de handjes wel voor op elkaar gingen. Een veelgehoord grapje over Matik is dat de band zich beter Matig had kunnen noemen, maar vanavond zetten de Amsterdammers een heel redelijke show neer. Wel blijft de zanger irritant, met zijn overdreven maniertjes en veel te gemaakte podiumact.
Muziek liep ook als een rode draad door veel van de theatervoorstellingen en installaties. Liefhebbers van Nine Inch Nails kregen een mooie visualisatie van enkele nummers van het remixalbum Further Down The Spiral voorgeschoteld door EXOS, en Rozzo Bianca liet met een mechanische band zien dat mensen al lang niet meer nodig zijn om een potje muziek te maken. Ook was er een heuse vuurorgelcompositie te horen: componist Merlijn Twaalfhoven had speciaal voor het jubilerende Robodock een stuk geschreven, dat werd uitgevoerd door het Large Hot Pipe Organ.
Hoogtepunt van de zaterdagavond moest de Amerikaanse act Survival Research Labs worden, die volgens het boekje bekend staan om het geven van ‘the most dangerous shows on earth’. Dat beloofde heel wat. De ingang van het SLR-showterrein was behangen met waarschuwingen dat de show geheel op eigen risico bezocht moest worden en zwangere vrouwen, mensen met pacemakers en kinderen werd nadrukkelijk afgeraden te gaan kijken. Het dragen van oordoppen tijdens de show was verplicht en deze werden dan ook gratis uitgedeeld.
Al die waarschuwingen bleken bij aanvang van de show niet voor niets. De hele show van de mannen van SLR bleek er op gericht te zijn door middel van vuurkanonnen, vlammenwerpers en robotwagens hun eigen decor zo lomp en tegelijk vakkundig mogelijk te vernielen. Als eerste werd een gigantische opgeblazen foetus lek geprikt, gevolgd door het afbranden van meters hoge decoratieve foto’s. Toen alle randdecoratie in as lag werden de vlammenwerpers gericht op het hoofddecorstuk: een rij schattig mintgroen geverfde abstracte huisjes.
Ook de verplichte oordoppen waren niet overdreven. Bij het ontsteken van de verschillende vuurkanonnen kwam een ontzettend harde knal vrij. Zo moet het klinken als er een bom naast je huis valt. SLR zette een visueel en auditief overweldigende show neer, die helaas niet door iedereen begrepen werd: zo’n half uur na aanvang begon het volle terrein langzaam weer leeg te lopen.
Heb je Robodock dit jaar gemist? Klik op de YouTube-link rechts van dit artikel voor een paar mooie filmpjes!
Gezien: Robodock dag 4
NDSM-werf, zaterdag 22 september 2007
Robodock 2007 sluit af met groots sloopwerk
Muzikale aanvulling niet helemaal geslaagd
Van 19 tot en met 22 september vond in Amsterdam alweer de tiende editie van het Robodock festival plaats, met toonaangevende projecten op het gebied van kunst en technologie.