Vrolijke, kritische, maar vooral goede geluiden tijdens de Muzikantendag

Tekst Freyja van den Boom Foto's Charlona Teerlink, ,

Zaterdag 12 mei vond alweer de elfde editie van de muzikantendag plaats in Amsterdam. In de Melkweg, Cinecenter en SugarFactory hielden bekende en minder bekende goden zich de hele dag bezig met een gedeelde passie voor muziek.

Zaterdag 12 mei vond alweer de elfde editie van de muzikantendag plaats in Amsterdam. In de Melkweg, Cinecenter en SugarFactory hielden bekende en minder bekende goden zich de hele dag bezig met een gedeelde passie voor muziek. Handig voor de muzikant met de drukke agenda: vooraf waren er door NPI speciale routes uitgestippeld. Of je kon zoals ondergetekenden je eigen weg gaan bewapend met wat handige tips van de organisatie: 1. Bedenk van te voren wat je te weten wilt komen! 2. Wees overtuigd van je eigen muzikale product. Dit is essentieel voor een goede indruk! DIY De opkomst was dit jaar wat minder dan voorgaande jaren toen de mensen als ongeduldige sponzen voor de deur stonden klaar om informatie tot zich te nemen. Volgens de dames van de organisatie kan dit liggen aan het groeiende aanbod van cursussen en muziekopleidingen, die steeds vaker ook aandacht besteden aan de zakelijke kant van de muziekindustrie. Of misschien is dit een teken dat een beetje band in Nederland tegenwoordig de DIY aanpak heeft en het allemaal zelf wel via internet uitzoekt. Dat neemt niet weg dat het altijd handig is om deze dag even langs te gaan bij de stand van de buma/stemra of je vragen te stellen bij de workshops over je rechten en plichten als muzikant. The Case De dag werd geopend door Barbara Karel met het bekend maken van The Case. De nog onbekende talenten Chris Sweet en Deluxe zijn dit jaar uitgekozen en worden bijgestaan door managers Jos Kuijsters en Ton van der Werf. De hele dag was te volgen hoe deze talenten werden klaargestoomd tot een volwaardig product met advies over zang, promotie en podiumpresentatie. Na een lange dag hard werken werden uiteindelijk de nieuwe versies van de nummers gepresenteerd. Het oordeel van het demopanel aan het einde van de dag was helaas weinig positief. Wat aangeeft dat zelfs met experts in één dag geen wonderen kunnen worden verricht. Intieme samenwerking Over de kunst van het liedjesschrijven gingen de workshops van Andre Manuel en Marike Jager. Jager ontving vorig jaar in de kleedkamer en stond nu met bandleden Haye Jellema en Henk Jan Heuvelink in een intieme setting. Onder de aanwezigen waren collega-muzikanten die de gelegenheid namen om vragen te stellen over hoe het is om als singer-songwriter met een band te werken. Wat is de toegevoegde waarde en hou houd je vast aan je eigenheid? Dat het een effect heeft werd gedemonstreerd aan de hand van het nummer Hide and Seek, dat twee keer op haar cd The Beauty Around staat. De oorspronkelijke versie is intens en geeft goed het idee weer achter het nummer. Het lied met band erbij is een stuk uitbundiger en vrolijker. Een opmerking uit het publiek was dan ook dat het oorspronkelijke idee veel meer werd losgelaten in de versie met band. Aan Marike werd de vraag gesteld hoe je ervoor kan zorgen dat je niet je eigen geluid verliest. Jager was hier heel duidelijk over: als het voor haar niet goed voelt dan gebeurd het niet. Voetbal, bier en punkrock Van geheel andere orde waren de Rock on Roll sessies waar bekenden zoals Ellen ten Damme en Jan Smeets het publiek vermaakte met sterke verhalen. Omringd door fans op lege bierkratjes gaf Kevin van The Apers een vermakelijk beeld van hoe het is om zes weken door Amerika te trekken voor niet meer dan 50 dollar per optreden. Met een alternatieve versie van seks, drugs en rock ´n roll doen de Apers vooral aan voetbal, bier en punkrock. Hoe de band het voor elkaar krijgt om zoveel live op te treden in o.a. Engeland, wordt gevraagd. Door het handig inschakelen van je fanbase en goed je netwerk te onderhouden met collega muzikanten. Zo kun je elkaar helpen bij het regelen van lokale optredens en slaapplaatsen. Naast muziek is er tijdens een tour ook tijd voor cultuur getuige de uitstapjes naar onder andere het Coca-Cola museum. Om inspiratie op te doen? Demopanel Een belangrijk onderdeel van de dag zijn de doorlopende demo- en managerspreekuren waar muzikanten hun muziek kunnen laten beoordelen. Dit is een goede manier voor bands om feedback te krijgen van de experts over kwaliteit, productie en vormgeving en van wat je visitekaartje zal zijn. Joost Kamp (Glambookings, o.a. MeloManics) valt het dit jaar op dat het, vooral wat de zangkwaliteiten betreft, een veelbelovende lichting is. Toestanden zoals vorig jaar toen een panellid bijna ruzie kreeg met een iets te betrokken muzikant beleven deze editie gelukkig uit. De bands Tres B en Greendive waren in ieder geval blij met de reacties op hun demo’s. Benieuwd of we van deze bands binnenkort meer gaan horen. Engine Room Hoe je je (niet) moet gedragen op het podium kwam men te weten bij The Engine Room. Het idee is dat nieuwsgierigen de kans krijgen in intieme sfeer samen te komen met een band, om ze vervolgens het hemd van het lijf vragen. Helaas is de opkomst bij Roosbeef eerder die middag mager en blijft de interactie met het publiek ondanks de pogingen van de presentatoren uit. De motor loopt beter tijdens de middageditie met Lucky Fonz III en Denvis (The Spades) erbij. Een lesje podiumpresentatie waarbij Denvis na een paar minuten de show compleet overneemt en vrolijk zijn eigen invulling geeft aan het geheel. Duiveltjes Voor de vijfde keer werden tijdens de muzikantendag de Duiveltjes uitgereikt. Elk jaar kunnen Nederlandse muzikanten bij het Nationaal Pop Instituut hun stem uitbrengen op collega’s die zij het beste vinden in een aantal categorieën. Kane levert dit jaar met Dennis van Leeuwen en Manuel Hugas (ook bekend van Candy Dulfer) de beste gitarist en bassist. Daan Schinkel van zZz kon helaas niet aanwezig zijn, maar mag zich de beste toetsenist noemen. Jack Poels is beste zanger en de drie mannen van Kraak en Smaak zijn de besten in de categorie producer/DJ. Hans Eijkenaar, die eerder samenwerkte met Anouk en Trijntje Oosterhuis, mag zich de beste drummer van Nederland noemen. Muzikantendag Gezien: 12 mei 2007, Melkweg, Cinecenter en SugarFactory