Inschrijven kan weer voor de Grolsch Grote Prijs van Nederland

Dit jaar keert de categorie Dance weer terug als Dance/Producers

Bastiaan De Leeuw, ,

De inschrijvingen voor de Grolsch Grote Prijs van Nederland (GGPNL) zijn weer begonnen. Ook dit jaar zullen vele acts hun muziek weer downloaden. Tijd om Chris Dekker, hoofd publiciteit van de GGPNL, eens aan de tand te voelen over deze grootste Nederlandse talentenwedstrijd.

Dit jaar keert de categorie Dance weer terug als Dance/Producers

De GGPNL bestaat alweer een tijdje. Kan je wat vertellen over haar geschiedenis? ‘De GGPNL is gestart in 1983. In de geschiedenis van de GGPNL zijn er twee jaren geweest dat het niet plaatsvond, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot de toonaangevende live-contest met dit jaar vier categorieën: Hiphop/RnB, Dance/Producers, Singer/Songwriter en Pop/Rock. Een hoop toonaangevende acts hebben de afgelopen jaren meegedaan aan de GGPNL waaronder Lucky Fonz III, Blaxtar, The Kevin Costners, Jawat!, Roos[beef], Silence is Sexy, Brainpower, Drillem, Typhoon, Green Lizard, Ali B, Lange Frans en Baas B, Yes-R, Marike Jager, Raymzter, Pete Philly, Charlie Dée en Alamo Race Track, toen nog onder de naam Redevider.’ Zoals gezegd, de inschrijvingen zijn weer geopend. Hoeveel acts melden zich elk jaar weer aan? ‘Aanmelden kan op onze website door nummers te uploaden. Vorig jaar hadden we met drie categorieën bijna duizend inschrijvingen. Natuurlijk hopen en denken we dat we er dit jaar meer hebben, zeker omdat er een vierde categorie bij is: de terugkeer van dance onder de naam Dance/Producers.’ Een act meld zich aan en uploadt muziek. Welke weg legt een act af om uiteindelijk in de finale te belanden? ‘Als een act zich aanmeld, krijgt hij/zij een code gemaild, waarna maximaal drie nummers kunnen worden geüpload. Deze nummers worden door drie juryleden uit een groter team beluisterd. Er wordt ook gekeken naar het aantal optredens van een act, de website, de persfoto, enzovoort. Deze juryleden, bestaan uit boekers, programmeurs, muziekjournalisten, muzikanten en andere mensen uit de muziekwereld, geven een cijfer. Voor het eerst dit jaar ziet de act ook wie hem of haar beoordeelt heeft en kan daar zijn voordeel mee doen. De acts met de laagste cijfers vallen af. De hoge cijfers en twijfelgevallen die vaak door onze scouts door het hele land worden getipt, worden vervolgens live bekeken door de kernjury, bestaande uit drie personen. Per categorie komen er dan twaalf halve finalisten die meedingen naar een plek in de finale en dus naar de Grote Prijs.’ Wie wint er? Aan welke eigenschappen moet een act voldoen om volgens de jury uiteindelijk de winnende te zijn? ‘Wie er wint is natuurlijk aan de deskundige en onafhankelijke jury. De beste act per categorie wint. En dan gaat het om alles. Het liedje, de melodie, de tekst, de gehele uitstraling, techniek, etcetera. We zijn een livewedstrijd. het is dus ook enorm belangrijk dat de act die avond in Paradiso of de Melkweg een topoptreden geeft en dat de band er echt staat op zo'n groot podium. Natuurlijk wordt er ook gekeken naar zaken als potentie.’ Hoe vergaat het op het moment met de winnaars van afgelopen jaar en wat is de rol die de GGPNL speelt in hun ontwikkeling? ‘Lucky Fonz III, winaar van de categorie Singer/Songwriter, is ontzettend veel aan het spelen en hij is op Noorderslag door de beroemde Willem Venema gespot. Die doet nu zijn boekingen met The Alternative. Nieuwe opnames zijn in de maak. De GGPNL helpt hem door ook een deel van de boekingen te doen. Wij fungeren een beetje als zijn 'management'. Verder krijgt hij natuurlijk coaching op onze kosten, vijfduizend euro, cd's en opnametijd. Blaxtar, winnaar van de categorie HipHop/RnB, treedt ook veel op en wordt geboekt door Agents After All. Hij stond op de X-Stage op Noorderslag en op de megagrote X-stage op Parkpop. Hij is dus ook zeer goed bezig en hij krijgt natuurlijk ook coaching en geld. The Kevin Costners, winaars in de categorie Pop/Rock, zijn erg druk bezig met de opnames van een cd. Tussendoor doen ze wat optredens, die veelal ook in ons prijzenpakket zitten. Ze zijn ook bezig met een platendeal, maar daarover is nog niks bekend. Rondom de finales pikte 3FM de band al op als 'lieveling'. Ook deze band wordt door ons begeleid en gecoacht.’ Zoals je net al vertelde is er dit jaar de categorie dance weer terug onder de term Dance/Producers. Waarom is deze categorie weer terug en wat is er anders aan dan voorheen? ‘De categorie is gestopt, omdat wij vonden dat het niet goed genoeg was. Let op: de kwaliteit van de deelnemers was hoog en de finalisten waren zeer goed, ik denk daarbij aan Drillem, Quick ’n Brite en vele anderen. Er zat echter van alles tussen: dance-bands, DJ's, producers. Het was te verschillend. DJ's hebben genoeg platforms, bands als Oxide9 en Melomanics doen al mee met de Pop/Rock. We hebben gekeken waar er een vraag was. Het bleek dat er ontzettend veel thuisproducers waren, die niet echt een platform hebben. Daarom willen we deze mensen iets bieden, mensen die thuis in een studio of op zolder de mooiste dingen maken, maar dit niet per se live uitvoeren. We hebben heel veel gesprekken over gehad met mensen uit de dance-wereld en toen bleek al snel dat we op de goede weg zaten. De categorie gaat nu voor een groot deel online plaatsvinden in plaats van live en heet dus Dance/Producers. De winnaar van deze categorie wint naast het normale pakket onder meer opnametijd bij SAE, 750 exemplaren van een vinyl 12" en een complete distributiedeal! Maar ook de andere categorieen profiteren mee, want die krijgen allemaal 750 vinyl singles, naast de vijfhonderd cd's!’ GGPNL is de toonaangevende talentenwedstrijd in het land. Doel is om talent boven te laten drijven en te ondersteunen in hun verdere ontwikkeling. Hoe ziet de toekomst van de GGPNL eruit met oog op de veranderingen in het muzieklandschap met sites als YouTube, Myspace en Sellaband? ‘Het moeilijke van YouTube en MySpace is dat er een ontzettend groot aanbod is van acts en dat er niet echt een schifting is. Wij maken die wel door een professionele jury. Daarnaast willen wij echt een platform zijn voor onze acts. De winnaars krijgen een jaar coaching, maar we doen veel meer. Alle halve Finalisten krijgen al een coachingsdag met informatie over belastingen, publiciteit en meer van dat soort zaken. Finalisten krijgen een assessement-dag, waarop ze met professionele mensen uit de muziekscene hun sterke en minder sterke punten bekijken en verbeteren. En we zijn meer van plan op dit gebied.’ Dan tot slot: je hebt al uitgebreid verteld dat winnende acts en mooi en verantwoord prijzenpakket tegemoet kunnen zien. Er zijn er maar een paar die winnen. Waarom raad je alle acts van Nederland aan om in te schrijven? En heb je nog tips voor deze acts? ‘Het is sowieso gratis en je krijgt altijd drie juryrapporten van een professional uit het vak. Dat is al mooi en daar kan je al wat mee. Dit jaar hebben we een vernieuwd team van goede mensen en je ziet nu dus meteen wie je beoordeeld heeft. Uiteindelijk krijg jij alleen het juryrapport, dus je hebt niets te verliezen. En als je tot de beste twaalf hoort ga je een mooi jaar tegemoet dat heel leerzaam is.’ ‘Tip: als je een band hebt moet alles kloppen: je liedjes, je spullen, je live-presentatie, maar ook je publiciteit, je bio, je persfoto en je aantal optredens. Wij kunnen bands goed helpen, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen!’