“Onze groep bestaat uit zes man. We kunnen voorkomen dat wie van ons ook zich teveel door de omstandigheden laat meeslepen.” Aan het woord is Jürgen von Knoblauch, één van de leden van het sextet Jazzanova en mede-eigenaar van het label Sonar Kollektiv. Ter ere van het tienjarig bestaan van dat label was op 21 en 22 december jongstleden in de Sugar Factory een weekender georganiseerd. Jürgen heeft tijd vrijgemaakt om aan 3VOOR12 te vertellen waar het label nu voor staat en wat de toekomstplannen zijn.
“Op dit moment hebben wij een stabiele positie, zeker in eigen kringen. Men respecteert het feit dat we zowel eigen muziek creëren als het werk van anderen uitbrengen.” Het label bestaat al tien jaar, maar er is vooralsnog ruimte voor uitdaging. “Ik vind het nog steeds een experiment om zo veel verschillende stijlen uit te brengen! Het vergt een zeer open blik en aanpak. Uiteindelijk verwachten we ook van onze luisteraars dat ze ons onbevooroordeeld benaderen. Succes is voor mij wanneer men plezier heeft in deze variëteit.”
Over variëteit gesproken: vorig jaar heeft Jazzanova samen met een gezamenlijke vriend, de DJ Rainer Trüby, een CD uitgebracht met daarbij het kookboek Homecooking. Jürgen: “Dit jaar hebben we opnieuw samengewerkt. Ditmaal hebben wij muziek met eten en wijn verenigd en het eindresultaat heet – toepasselijk – Beats, Bites & Öxle.” Na enig aandringen geeft hij toe dat dit project het dichtst bij hem staat ten opzichte van de overige releases van Sonar Kollektiv in 2007, “maar alleen omdat we hier het kortst geleden mee bezig zijn geweest”.
Met betrekking tot Sonar Kollektiv in 2008 wil Jürgen graag het een en ander kwijt. Er zal bijvoorbeeld een op folk gebaseerd album van Choir uitkomen, een Braziliaans getinte plaat van Lars Bartkuhn en natuurlijk een plaat van Jazzanova zelf. De DJ klinkt vastberaden over het toekomstige succes: “Zo lang als we doen wat we kunnen rechtvaardigen, zullen we commercieel en artistiek succes hebben.”
Hoe draagt een avond een weekender in de Sugar Factory bij aan dit succes? “Op zulke avonden willen we ons presenteren aan de vaste fans, maar ook kennis maken met mensen die ons nog niet kennen. We willen niet buitenproportioneel groot worden. Maar zeker is dat Sonar Kollektiv sterker is als ooit tevoren”.
Zeker is ook het feit dat de populariteit van Jazzanova en Sonar Kollektiv momenteel vooral beperkt blijft tot eigen kringen. Dit blijkt ondermeer uit de opkomst en het enthousiasme van de bezoekers van Sugar Factory. Op vrijdag 21 december blijft de zaal leeg en komt het feest niet van de grond. Het geluid draagt daar een steentje aan bij: de klank is niet zuiver en de mixen zijn niet om over naar huis te schrijven.
Zaterdag gaat het een stuk beter met de kwaliteit van het geluid en wordt men ook door de up-tempoklanken aangespoord om te dansen, al is van een knalfuif nog steeds geen sprake. Zo te zien heeft Amsterdam nog even tijd nodig om aan de variëteit en de vele stijlen van het label te wennen. Gezien Jürgens vertrouwen in de toekomst krijgen we vast een herkansing.
Tekst: Ruzan Tsjobanjan
Jazzanova blijft met beide benen op de grond
Jubileumweekender in Sugar Factory maakt beloftes niet geheel waar
Het label Sonar Kollektiv, dat onlosmakelijk verbonden is met Jazzanova, bestaat inmiddels 10 jaar. Ter ere van deze feestelijke gebeurtenis is een weekender georganiseerd in de Sugar Factory. Reden genoeg voor 3voor12/Amsterdam om eens met een van de bandleden, Jürgen von Knoblauch, te spreken!