Most Wanted – the final showcase

Hiphop leeft

Erwin Bromlewe, ,

Dat hiphop niet dood is bleek vrijdag 13 april in de Melkweg tijdens de elfde versie van Most Wanted, dé Amsterdamse speurtocht naar nieuw talent. Onder de vorige winnaars van Most Wanted bevinden zich acts als Ali B, Yes-R en Lange Frans en Baas B. Negen getalenteerde acts streden voor de overwinning, met als inzet een check ter waarde van €500, studiotijd en productie van honderd singles.

Hiphop leeft

Dat hiphop niet dood is bleek vrijdag 13 april in de Melkweg tijdens de elfde versie van Most Wanted, dé Amsterdamse speurtocht naar nieuw talent. Onder de vorige winnaars van Most Wanted bevinden zich acts als Ali B, Yes-R en Lange Frans en Baas B. Negen getalenteerde acts streden voor de overwinning, met als inzet een check ter waarde van €500, studiotijd en productie van honderd singles. De gemaskerd opkomende Skitta en Sketch zorgden met hun up-tempomuziek meteen voor enthousiaste reacties bij het ruimschoots aanwezige publiek. In de tien minuten die volgden brachten zij gevoeglijk veel variatie met feestnummers, bubbling en een integer nummer over zinloos geweld. G-supreme, die voor de avond zijn nieuwe pseudoniem ‘the Amsterdam red beast’ introduceerde, liet met zijn indrukwekkend heftige en energieke entree ‘Give hiphop back to me’ duidelijk merken waarop dit pseudoniem gebaseerd was. Met zijn aan de Nederlandse hiphopscène ontvochten stijl en goed podiumgebruik wist hij het duidelijk onder de indruk zijnde publiek actief te betrekken bij zijn optreden. Een act met een duidelijk onderscheidende stijl. ‘Niet iedereen is slecht, maar wel meer dan de helft’, een van de scherpe teksten die de notoire Veelplegers in hun eerste nummer over de zware en zeer verzorgde hiphopbeat flowde. Doordat de mc’s ieder een eigen stijl hadden vormden ze een goede aanvulling op elkaar. Opgeleukt met een hypeman die met borden als ‘prrrrr POW’ het publiek aanspoorde van zich te laten horen en een freestylesessie met door de jury verzonnen onderwerpen werd de act zeer goed in de zaal ontvangen. De eerste zangeres en eerste vrouw van de avond was Lara, die op verschillende hiphopbeats voornamelijk vocale excessen ten gehore bracht. Hierna bleek het plezier waarmee de zestienjarige rappende Shedney het podium betrad al spoedig aanstekelijk voor het publiek. De teksten, die soms iets te volwassen aandeden, pasten goed bij de muziek. Met een harde beat kwamen de vier mc’s die zichzelf de Woordvoerders noemen met de deur in huis vallen. Hun optreden onderscheidde zich niet door variatie, daar waar de vier mc’s van The Attic zeer verschillende tracks brachten in hun tien beschikbare minuten. ‘Hiphop is uit de mode’ viel te lezen op het shirt van een van hun mc’s, maar viel niet te zien in het optreden, noch in de reacties van het publiek. Jeremia, bekend van een clip op The Box, was de laatste act. De mc was af en toe offbeat, maar maakte een professionele indruk door verzorgde beats en goed verstaanbare teksten. Bovendien claimt Jeremia de aandacht van het publiek met zijn verschijning. Al tijdens de goede en energieke afsluiting van Djiggy Djé was het voor het publiek duidelijk dat de Veelplegers, met kop en schouders, de competitie gewonnen moesten hebben. Nadat het verlossende woord van de jury was uitgesproken verzorgde deze veelbelovende act nog een toegift bestaande uit een lange freestyle. Na vanavond weet ik het zeker: hiphop is niet dood, hiphop is still alive and kicking in Amsterdam city.