B-oost moet nieuwe locaties in Amsterdam een boost geven B-oost moet nieuwe locaties in Amsterdam een boost geven

Ronald Keizer: "De meeste mensen komen in Amsterdam niet achter het Centraal Station"

B-oost moet nieuwe locaties in Amsterdam een boost geven

Ronald Keizer: "De meeste mensen komen in Amsterdam niet achter het Centraal Station"

Vandaag begint in Amsterdam de tweede editie van het B-oost (spreek uit 'boest') Festival. Vijf dagen lang kunnen bezoekers terecht aan de zuidkant van Het IJ voor een dagelijks portie muziek. Een rode draad loopt eigenlijk niet door de programmering heen. Keizer: "We willen de locaties wat prominenter op de kaart zetten."

Ronald Keizer: "De meeste mensen komen in Amsterdam niet achter het Centraal Station"

“De meeste mensen komen in Amsterdam niet achter het Centraal Station,” zegt Ronald Keizer. “Wij willen al die nieuwe locaties daar aan Het IJ wat prominenter op de kaart zetten.” En dus organiseert hij dit jaar voor de tweede keer het B-oost (spreek uit ‘boest’) Festival. Vijf dagen lang kun je op vijf verschillende locaties naar uiteenlopende muziek luisteren; van de loungepop van het Oostenrijkse Jazzanova tot de tribute van Arling & Cameron aan Rogier van Otterloo.

Omdat de locaties het belangrijkste bindmiddel van B-Oost zijn, oogt de programmering enigszins als los zand. Keizer spreekt dan ook liever niet van een festival. “Ik wil de diversiteit van de plek laten zien,“ zegt Keizer. “Het is toch vrij uniek dat je op zo’n kleine afstand, zoveel locaties hebt die heel divers zijn: jazz in het Bimhuis, Muziekgebouw aan 't IJ, de undergroundclub Pakhuis Wilhelmina, de dansclub Panama en het nieuwe Pakhuis De Zwijger. Allemaal plekken waar ik, als inwoner van Amsterdam Oost vaak kom. Ik heb er de pest in dat mensen altijd roepen: In Amsterdam kan nooit wat. En dus wilde ik iets organiseren.”

Het is niet de bedoeling dat B-oost de strijd aanbindt met highbrow festivals als STRP en Crossing Border. Keizer: “Wij zijn laagdrempelig. De goedkoopste voorstelling is gratis en de duurste is 15 euro.” Het is ook niet zo dat de subsidiepotten open gingen toen Keizer met zijn plan kwam: “We krijgen een beetje steun van Stadsdeel Zeeburg. De Centrale Stad zal de kat nog wel een paar jaar uit de boom willen kijken.”

Dat B-oost niet highbrow is blijkt ook wel uit de voorstelling Professor Nomad Goes Undercover, een tribute aan de muziek van Herman Brood. De premiere van de film over het leven van Brood, met Daniel Boissevain in de hoofdrol, was al vergeven aan Groningen. “En dus presenteren wij de premiere van de soundtrack van de film op B-oost,” zegt Keizer. Boissevain zingt de nummers die door de originele Wild Romance gespeeld wordt.

Een andere premiere is die van de soundtrack die Arling & Cameron schreven voor een virtuele film. Samen met zZz en Het Metropole Orkest herdenken zij zo dat componist Rogier van Otterloo dit jaar de pensioengerechtigde leeftijd zou hebben bereikt.

Luister naar het interview met Ronald Keizer in Dubbel Check.

Er zijn nog enkele kaarten voor enkele voorstellingen te koop.

Nu op 3voor12