ADE groeit uit zijn jasje.

ADE wellicht volgend jaar niet in Felix Meritis

ADE organisator Richard Zijlma heeft net de BBC aan de lijn gehad. De Britse radiozender gaat ook uitzenden vanaf het Amsterdam Dance Event. Volgens Zijlma is ADE steeds belangrijker voor de internationale dance industrie. ADE wordt groter: tijd om volgend jaar te vertrekken uit Felix Meritis?

ADE wellicht volgend jaar niet in Felix Meritis


Het gaat goed met het ADE. Zo goed, dat betekent dat ook de locatie van de ADE seminars (Felix Meritis aan de Keizersgracht) misschien per volgend jaar wijzigt, omdat deze te klein is geworden. “De kernambitie van het ADE is de promotie van Nederlandse dance industrie. Hoe meer buitenlanders er zijn, hoe meer dat kan betekenen. Of de bijeenkomsten dan nog in Felix Meritis blijven, betwijfel ik,” aldus Richard Zijlma.

Richard Zijlma van Buma Cultuur is organisator van het Amsterdam Dance Event. Buma Cultuur zal er natuurlijk alles aan doen om het internationale belang van het festival te benadrukken. Op vrijdagavond, 20 oktober, zal bijvoorbeeld de BBC opnamen maken van het Amsterdam Dance Event (ADE). Voorheen was ’t festival misschien meer een verzameling dj’s en optredens in talloze clubs voor de argeloze bezoeker, de (internationale) industrie zelf begint het nu steeds meer te ontdekken en te waarderen. Vorige week spraken Ron van der Sterren en Leonieke Daalder met Zijlma.

De seminars, showcases en discussiepanels worden steeds belangrijker. Al zijn er, net als elk jaar, een paar dingen niet gelukt en andere dingen hebben weer boven verwachting uitgepakt. Zijlma: “Ik wilde een platform oprichten voor dance managers, zodat ADE dé ontmoetingsplek voor de internationale managers zou worden. Mijn ervaring is dat mensen best enthousiast zijn, maar het is moeilijk om een gezamenlijke agenda te maken. Of het noodzakelijk is? Ik vind van wel. Misschien vinden zij nog van niet…”

Zijlma vervolgt: “Vijf of zes jaar geleden was de algehele toon misschien cynisch of kritisch vanuit de industrie, nu weten de meeste mensen wat ADE inhoudt. De binding is sterker geworden. Vroeger kwam er een artiest of dj spelen en hadden ze verder geen idee. Nu zie je dat artiesten meer betrokken zijn bij het evenement. Zij willen elk jaar terugkomen of een panel overdag organiseren. Paul van Dyk was er vorig jaar voor het eerst, het kostte twee jaar om hem te overtuigen. Een dj kan een showcase geven maar ook andere zaken regelen. Steeds meer dj’s regelen hun eigen zaken of beheren een label of internetplatform. Op het ADE kunnen ze contacten leggen en onderhouden. Bij normale festivals doet iedereen zijn ding en vliegt dan weer weg.”

In de beginjaren van het ADE viel het allemaal nog niet mee, zeker wat de conferenties betrof. “In de moed der wanhoop ging ik mensen toen maar aanklampen… de kwaliteit van een netwerkconferentie hangt af van de mensen die komen. Als die ene komt, dan komen die en die ook, jr moet eindeloos tegen mensen zeuren. Maar nu is er geen houden aan, voorlopig. De insteek vanuit Buma Cultuur is voorwaardescheppend, we willen een platform creëren. Hoe meer er goed gaat lopen hoe meer randvoorwaarden wij kunnen neerzetten zoals een goed gebouw en goede promotie. Ook iemand als Tiësto is op het ADE-festival tijdens de seminars gaan rondlopen met zijn muziek. Via ADE heeft hij de internationale sprong kunnen maken. Of hij dat zelf ook zal beamen? Ha, dan moet ik hem wel dwingen. Maar het is wel zo, dat als je naar het ADE gaat in het Felix Meritis, je iedereen kan ontmoeten die je nodig hebt voor een internationale carrière. Het hangt er vanaf hoe je het zelf invult. Stel, je ben artiest. Er kan een Italiaans label rondlopen, die ervoor kan zorgen dat je in Italië gelicenseerd wordt en daar kunt spelen.”

Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen de seminars volgend jaar elders plaatsvinden omdat de Felix Meritis uit haar voegen barst. "Dat zou zo maar kunnen," aldus Zijlma.

3VOOR12 doet ook dit jaar weer uitgebreid verslag van het Amsterdam Dance Event. Houd daarvoor de festivalsite in de gaten!