De bedoeling van Best Company, de organisatie achter Capital Exchange, is om een nieuwe golf van inspiratie door Amsterdam te weeg brengen. Wij vroegen aan Femke Dekker, producer van het evenement voor Best Company, of het aan inspiratie ontbreekt in Amsterdam:
“Ja, kijk maar eens om je heen; Amsterdam zit muurvast. Letterlijk en figuurlijk. Ruimte om nieuwe initiatieven te ontplooien is in Amsterdam praktisch onmogelijk. Met het verdwijnen van broedplaatsen zoals Vrieshuis Amerika is er een soort van vrijbuitersmentaliteit verloren gegaan; alles is gebonden aan regels in de stad. Een stom voorbeeld maar wel kenmerkend is het feit dat zelfs een megaster als Ludacris niet eens in Amsterdam een show kan doen omdat je een vergunning nodig hebt om paaldanseressen te laten optreden.
Verder is, in tegenstelling tot steden als Londen en Berlijn maar ook op nog geen uur afstand Rotterdam (bijvoorbeeld Now&Wow), de uitgaans-, maar ook de kunstscene nog altijd in strikt gescheiden hokjes opgedeeld. Wil je hiphop of r 'n b dan ga je naar Bitterzoet. Studentendisco? Paradiso. Begrijp je wat ik bedoel? Avonden zoals Hutspot brengen daar geleidelijk verandering in maar we zijn er nog lang niet. Amsterdam heeft een flinke schop tegen de culturele schenen nodig.”
Bij deze eerste editie van Capital Exchange wordt het Parijse collectief Tsunami-Addiction geïntroduceerd, waarbij de nadruk ligt op vernieuwende muziek. Voor de volgende edities, de organisatie hoopt dit twee of drie keer per jaar te doen, staan in ieder geval Berlijn en Warschau in de planning. Het doorlopende thema van de evenementen is de drang naar artistieke vrijheid in een door commercie gedomineerde actualiteit.
Op dit moment worden alleen buitenlandse collectieven naar Amsterdam gehaald, maar het is uiteindelijk de bedoeling een uitwisseling op te zetten.
Hoewel het niet alleen om muziek zal gaan, ligt de nadruk wel op een combinatie van kunst en muziek: “omdat er altijd een avond gedeelte aan vast zit, zullen er altijd wel performances plaats vinden. Muziek in de breedste zin van het woord: van experimentele blip-hop tot avantgarde punk.”
Er zijn op zaterdag 12 en zondag 13 maart lezingen, discussies, films, een doorlopende expositie en audiotheek en ‘s avonds zijn er optredens in het Café Pakhuis Wilhelmina. Er zijn optredens van Hypo (vreemde electro-pop), dDamage (distorted post hip hop en post rock van het Planet Mu label), Genau! (experimentele pop rock) en het nieuwe geheimzinnige The Very Ape.
Wij van 3voor12 zijn benieuwd en kunnen dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.
Capital Exchange is een nieuwe kunstmanifestatie in Amsterdam
“Amsterdam heeft een flinke schop tegen de culturele schenen nodig.”
In Galerie Consortium en het aangrenzende Café Pakhuis Wilhelmina wordt dit weekend de eerste editie van een nieuwe serie kunstmanifestaties gehouden. Capital Exchange wil vanuit andere Europese hoofdsteden kunstenaarscollectieven over halen naar Amsterdam om met een combinatie van kunst en muziek een nieuwe golf van inspiratie in Amsterdam te weeg brengen.
Op de eerste editie staat het Parijse collectief Tsunami-Addiction centraal, met optredens van o.a. Hypo, dDamage, Genau en The Very Ape.