Unitelife - passepartout voor 22 Amsterdamse clubs Unitelife - passepartout voor 22 Amsterdamse clubs

Nieuw initiatief ter promotie Amsterdamse nachtleven

Unitelife - passepartout voor 22 Amsterdamse clubs

Nieuw initiatief ter promotie Amsterdamse nachtleven

Op vrijdag 9 en zaterdag 10 september vindt in Amsterdam Unitelife plaats, een initiatief ter verbroedering en promotie van het hoofdstedelijke nachtleven. Deelnemers kunnen met een passepartout het hele weekend lang 22 nachtclubs afstruinen.

Nieuw initiatief ter promotie Amsterdamse nachtleven

Op vrijdag 9 en zaterdag 10 september vindt in Amsterdam Unitelife plaats, een initiatief van Om De Haverklap Producties. Met een polsbandje kunnen bezoekers twee dagen lang 22 nachtclubs afstruinen. Soapies spotten in The Mansion, headbangen in Korsakoff, tequila slammen in Dansen bij Jansen, billenknijpen in de Cockring – het kan allemaal in hetzelfde weekend, op hetzelfde kaartje. Unitelife is bedoeld om een brug te slaan tussen de subculturen van het Amsterdamse nachtleven en om de branche als geheel te promoten. In samenwerking met de gemeente en Taxi Centrale Amsterdam hoopt Om de Haverklap Producties zo het negatieve beeld van Amsterdam als uitgaansstad te verbeteren. Erik Arens (Om De Haverklap) liep met het organiseren van Unitelife bijna zijn vakantie mis. “Het was een hels karwei om alle clubs op één lijn te krijgen. Maar uiteindelijk is het gelukt.” Een kleine selectie uit de deelnemers: Paradiso, Melkweg, 11, Jimmy Woo, Korsakoff, Ministry, Cockring, The Mansion en Dansen bij Jansen. Arens wil met het uiteenlopende aanbod de diversiteit van het hoofdstedelijke nachtleven benadrukken. Ook wil hij de positieve kanten van de branche belichten. “Het is een moeilijke tijd geweest voor onze uitgaansscene, met veel negatieve publiciteit. Het nachtleven zou hier de laatste jaren op zijn gat liggen. Maar we zitten juist weer in de lift. Amsterdam maakt een comeback”, vindt Arens. Anders dan bij een evenement als Amsterdam Dance Event (ADE) richt Arens zich liever op de lokale bevolking. “ADE is bedoeld voor artiesten en platenlabels. Wij houden ons voornamelijk bezig met het publiek.” Met een polsbandje voor de prijs van 17,50 euro krijgen bezoekers toegang tot alle 22 deelnemende clubs, ongeacht hun gebruikelijke deurbeleid. In samenwerking met Taxi Centrale Amsterdam (TCA) kunnen dragers van het polsbandje voor een speciaal tarief van 2,50 europer rit tussen de clubs worden vervoerd. Vooralsnog is het budget nog beperkt en vooral gefinancieerd door de nachtclubs zelf. Maar als het dit jaar goed loopt, wil Arens volgend jaar Unitelife uitbreiden en ook promotie maken in het buitenland. Het is niets nieuws onder de zon, een open nacht voor het clubleven. In 2001 had Rotterdam Diskoopje, waar je met een enkel kaartje verschillende clubs kon bezoeken. Deelnemers als Nighttown en Now & Wow probeerden zo het Rotterdamse nachtleven een boost te geven. Volgens Ted Langenbach, veteraan van de Rotterdamse uitgaansscene en geestelijk vader van Now & Wow, was Diskoopje destijds een redelijk succes. “We waren dat jaar benoemd tot culturele hoofdstad van Europa. De bedoeling was het publiek een kijkje te gunnen in de Rotterdamse clubcultuur.” En dat was gelukt. Maar volgens Langenbach moet je bij dat soort evenementen altijd uitkijken voor een kijkdoos-effect. “Aan mensen die alleen een avondje komen kijken heb je als club niet zoveel. Bezoekers die niet echt deelnemen aan een avond, zijn ook niet bevorderlijk voor de sfeer.” Of een verbroedering tussen de subculturen in het nachtleven werkelijk kan worden bewerkstelligd, betwijfelt Langenbach. “Ik denk niet dat een glimneger met een gouden ketting plotseling de Cockring binnenloopt om eens te kijken hoe het er daar aan toe gaat.” The Powerzone is een van de nachtclubs die niet meedoet aan Unitelife. Eigenaar Ron Vermeulen is sceptisch over het project. “Als ik een klein tentje had in het centrum dat slecht liep, zou ik misschien wel nadenken over deelname.” Maar The Powerzone ligt aan de rand van de stad en heeft een capaciteit van zo’n 3000 man. “Ons publiek weet ons vanzelf te vinden. Daar hebben ze geen Unitelife voor nodig.” Vermeulen vindt het raar dat clubs die avond ineens mensen binnenlaten die ze normaal zouden weigeren. “Je bouwt met je deurbeleid een bepaald publiek op. Waarom zou je dat eenmalig willen doorbreken? Het is niet eerlijk tegenover bezoekers als ze de volgende dag weer voor een dichte deur staan.” Of Unitelife werkelijk een toegevoegde waarde heeft voor het Amsterdamse nachtleven, betwijfelt Vermeulen. “Ik denk dat de enige die er echt beter van wordt, Om De Haverklap Producties is.” Zij strijken volgens hem een groot deel van de kaartverkoop op, terwijl de clubs met reguliere kaartverkoop waarschijnlijk net zoveel verdienen als op een doordeweekse avond. “Bovendien,”aldus Vermeulen “moet je als bezoeker wel erg verveeld zijn om de hele avond te gaan clubhoppen.” Unitelife - vrijdag 9 en zaterdag 10 september / 22 clubs (prijs passepartout: 17,50 euro/ TCA taxi 2,50 euro)

nu op 3voor12