Amsterdam Dance Event 2004

Het Speelkwartier van de danceindustrie

Casper van der Kruit, ,

3 nachten, meer dan 300 dj’s en artiesten in dertig clubs en 32.000 bezoekers. Het Amsterdam Dance Event mag een succes genoemd worden. De belangrijkste muziekbeurs trok bovendien 1300 professionele bezoekers op het dagprogramma. Nieuwe initiatieven als de Dutch Dj Day waren eveneens zeer populair. 250 jonge dj’s kwamen opdagen om tips te krijgen van hun helden, hun eigen skills te tonen of hun eigen muziek te laten horen. Amsterdam was drie dagen lang het episch centrum van de internationale dance-industrie.

Het Speelkwartier van de danceindustrie

Het jaarlijkse evenement zet Amsterdam elk jaar op de kaart als belangrijke stad in de dance-scene. Dat is niet helemaal terecht, want veel van de bekendste dj’s ter wereld mogen dan wel uit Nederland komen, slechts een heel klein gedeelte daarvan komt uit de hoofdstad. Toch heeft Amsterdam heel wat te bieden. Veel van de belangrijkste clubs zitten er, de grootste partyorganisator ID&T is een door en door Amsterdams bedrijf en grote evenementen als Sensation, Mysteryland en Dance Valley vinden in en om Amsterdam plaats. En het Amsterdam Dance Event zet Amsterdam op de internationale dancekaart. Hoewel er regelmatig geklaagd wordt dat Amsterdam vertrut, maakt het ADE duidelijk dat Amsterdam nog wel degelijk kan bruisen. Elke avond dertig grote en kleine feesten. Drie dagen lang dansen tot je erbij neerviel. De grootste dj’s ter wereld die hier kwamen draaien, maar ook de nieuwste ontwikkelingen konden gevolgd worden. Dance-journalist Gert van Veen is dan ook erg blij met het jaarlijkse evenement: ‘Het ADE behoort tot de belangrijkste muziekbeurzen ter wereld. Zeer inspirerend dat de hele dancewereld zich hier verzameld.’ Ook ziet hij het belang van ADE voor Amsterdam: ‘Amsterdammers kunnen drie dagen de wereldtop aan het werk zien en de internationale dancewereld leert Amsterdam kennen als een bruisende stad.’ Ook Duncan Stutterheim, dé man van ID&T, onderkent het belang voor de stad: ‘Amsterdam is toch een weekend lang de ontmoetingsplek. Dit zet de stad positief op de kaart.’ Voor de dance-industrie het evenement vooral een ontmoetingsplaats. De dancewereld onderhoudt internationale contacten vooral via e-mail. Op het Dance Event kom je die mensen in het echt tegen. Van Veen: ‘Zo’n beurs is belangrijk om met mensen in contact te komen.’ DJ Armin van Buuren is het met hem eens. Volgens hem kun je op het ADE ‘lekker bijlullen’: ‘De dancewereld speelt zich toch vrij anoniem af. Dit is de enige plek waar wij een soort speelkwartier hebben. Waar we mekaar gewoon eens een hand kunnen schudden.’ Dat werd donderdag duidelijk in club 11, waar de festivalvips zich verzamelden voor een besloten borrel. Ondanks de show van Terrorgruppe Schwarzenraben (De virtuele popgroep van Mr en Mrs Camron kwam als viermansformatie achter een gordijn tot leven. De enige manier om het te zien was via de projecties op de grote schermen boven de ramen, met hun prachtige uitzicht) werden er vooral handen geschut, afspraken gemaakt en kaartjes uitgewisseld. Dit kan een belangrijke impuls voor je dj-carrière betekenen. Zo vertelt Tiesto dat het Amsterdam Dance Event heel belangrijk voor hem is geweest: ‘In 1997 was ik net mij eigen label begonnen. Toen ontmoette ik het ADE Lars uit Noorwegen. Die had ik een cd’tje van mij gegeven. Hij was er helemaal wild van en wilde die cd uitbrengen in Noorwegen. Toen verkocht ik binnen een jaar 10.000 cd’s in Noorwegen. Vanuit daar ben ik vervolgens populair geworden in de hele wereld’ Datzelfde geldt voor Armin van Buuren: ‘Op een van de eerste Dance Events kwam ik in contact met een Japanner. Ik heb later een paar shows voor hem gedaan en een paar cd’s gemaakt. Dat contact betekende de doorbraak van trance in Japan. En dat omdat we elkaar hier in Amsterdam voor het eerst ontmoetten.’ Voor de danceliefhebber is het vooral een weekend lang zo veel mogelijk dj’s aan het werk zien. Al op woensdag konden de die-hards terecht in Cineac. Het ID&T magazine reikte hier voor de tweede keer de Dutch DJ Awards uit. En natuurlijk ging die prijs naar Tiësto, de man die al zoveel awards won, dat zijn huis te klein is geworden. En voor wie dat allemaal te commercieel was, kon naar Felix Meritis. Daar reikte het Amsterdamse Nachtburgemeesterscollectief de Nachtwacht de Nachtcultuurprijs uit aan LFDFLT, een gratis underground tijdschrift over het nachtleven. De overige dagen werd er naar hartelust gedanst in de stad. Van de Winston tot de Zebra Lounge en van de Panama tot de Escape, tot diep in de nacht ging het door. En wie zaterdag nog energie had kon op zaterdag tot zeven uur ’s ochtend terecht in de Powerzone. Hier werd je getrakteerd op Origional Warehouse Acid. Compleet met megagrote smilies aan de muur belandde je daar in een timewarp terug naar het tijd van de opkomst van de acidhouse. Gezien de drukte hier en bij de andere clubs tijdens het ADE, 32.000 bezoekers aan het avondprogramma, was het een zeer succesvolle editie van het Dance Event. Een evenement waardoor Amsterdam drie dagen de hoofdstad van de internationale dancewereld is.