Open brief van Paul Wissink

Paul Wissink, ,

Open brief van Paul Wissink

...

Over Jam Studio's Jam Studio's is een oefenruimtecomplex in Amsterdam. We hebben twee locaties. Haarlemmerweg 315 (tegenover het Westerpark) bestaat al 15 jaar. Kortgeleden hebben we het oude AMP overgenomen en na een grote renovatie is deze in oktober 2005 opengegaan. Betreft: Stichting S-O-S Na het lezen van het artikel met VPRO's 3VOOR12 van 7-10-05 (zie link hiernaast-EV) zijn wij van mening dat de uitlatingen van de stichting S-O-S aangaande de repetitiefaciliteiten zoals die er op dit moment zouden zijn erg gedateerd zijn, en dat is dan nog een understatement. In dit artikel waarin een overzicht staat van de tegenslagen met betrekking tot het nieuwe muziekgebouw worden tevens onze oefenfaciliteiten benoemd. De benaming die door de stichting S-O-S continu wordt gebruikt om onze faciliteiten weer te geven als, oefenhokken die ontoelaatbaar zouden zijn voor de doelgroep, vinden wij dan ook ongepast, nergens op gebaseerd en dan vooral misleidend. En dan met name dat laatste baart ons grote zorgen. Het fundament onder de plannen van S-O-S is het feit dat er in Amsterdam en omstreken nergens goede faciliteiten zouden zijn om naar behoren te kunnen repeteren, en dat iedereen zich voor veel te veel geld ophoud in vochtige kelders waar ventilatie ontbreekt en alle apparatuur in erbarmelijke staat zou zijn. Jamstudio's is van mening dat de problemen zoals geschetst door de stichting S-O-S niet meer van deze tijd zijn, maar dat deze stichting dit uit idealisme vergeet te melden aan investerende en meewerkende instanties. Wij kunnen dan ook niet begrijpen dat er bij Jamstudio's nog nooit iemand is komen kijken om daadwerkelijk te toetsen in hoeverre de beweringen van de stichting S-O-S nu eigenlijk overeenkomen met de werkelijkheid. Zeker gezien de omvang van de plannen die naar ons inzien te groot zijn voor een stad als Amsterdam. Begin jaren negentig van de vorige eeuw toen de plannen van S-O-S vorm begonnen te krijgen waren er inderdaad weinig goede oefenruimten aangaande het repeteren voor bands. Dit was dan ook voor Jamstudio's het moment om daar dan ook daadwerkelijk iets aan te gaan doen. In 1991 begonnen met het verhuren van een vijftal oefenruimten heeft Jamstudio's momenteel 22 oefenruimten verdeeld over twee vestigingen, waaronder het voormalige A.M.P dat na vijf maanden verbouwen een metamorfose heeft ondergaan en door de bands nu al een repetitie walhalla wordt genoemd. In beide vestigingen komen dan ook ruim 170 bekende en onbekende bands per week naar alle tevredenheid repeteren. Enkele bekende namen: Brainpower, Sita, Birgit, Manuela Kemp, Lange Frans & Baas B, Loïs Lane en Edison winnaar Benjamin Hermans. Al deze bands en artiesten hebben dan ook te kennen gegeven erg tevreden te zijn over de geboden faciliteiten en zien dan ook geen reden om ergens anders te gaan repeteren. Het is nog nooit zo goed gegaan met de Nederlandse popmuziek als de afgelopen tien jaar. Werd er tien jaar geleden nog wat lacherig gedaan als het een Nederlandse band betrof trekken deze bands tegenwoordig volle zalen, concerthallen en zelfs stadions. Jamstudio's en overige repetitiecentra pretenderen niet dat dit komt door de geboden faciliteiten, maar dat het heeft meegeholpen aan de ontwikkeling, daarvan zijn we van overtuigd. Na gesproken te hebben met een aantal prominente bands aangaande de plannen van S-O-S voel ik mij gesterkt in de gedachte dat het een muzikant om meer gaat dan een heel groot muziekgebouw. Schone en goedklinkende studio's voorzien van nieuwe apparatuur en drums zoals bij Jamstudio's het geval is wordt uiteraard erg belangrijk gevonden, maar de sfeer die in alle centra toch van elkaar verschild is voor veel bands bepalend waar deze gaan repeteren. Er zijn bands die het ondanks de geboden faciliteiten bij Jamstudio's niet zien zitten, maar veel liever ergens anders gaan repeteren en omgekeerd is dit ook het geval. Jamstudio's is dan ook van mening dat het dan ook erg belangrijk is dat deze band een goede keus kunnen maken waar te gaan repeteren, inplaats van dit voor het grootste deel te centraliseren op een locatie. Muziek maken met je band is een artistieke uiting gedaan door creatieve mensen met een sterke identiteit. Een groot deel van deze groep is sterk verbonden met hun eigen identiteit en zullen ondanks alle inspanningen toch blijven repeteren waar hij/zij zich het meest op hun gemak voelen. Het is dus per definitie niet zo dat alle bands massaal zullen besluiten om in de muziekfabriek te gaan repeteren, zoals dit door sommigen nu al wordt benoemd. Repeteren in Amsterdam in 2006 Naast de twee vestigingen van Jam Studio's is ook de Melodyline bezig met verhuizen en gaan in maart 2006 open in een nieuw complex aan de Willem Fenengastraat 12 vlakbij het Amstel station met 20 oefenruimten en een concertzaal. Maar ook op het W.G terrein (artikel in het Parool) in het gebouw van de filmacademie zal in 2006 een nieuw repetitiecentrum haar deuren openen met minimaal 15 oefenruimten. Volgend jaar zullen er dus vier grote repetitiecentra zijn met een totaal van bijna zestig studio's van zeer hoog niveau die allemaal zonder subsidie of ander overheidsgeld zijn of worden gefinancierd. Deze hoeveelheid is dan ook ruim voldoende om de doelgroep te kunnen bedienen van goede repetitiemogelijkheden. Indien de plannen van stichting S-O-S doorgang zouden krijgen zal dit op lange termijn eerder nadelen dan voordelen op gaan leveren voor de muzikanten die gebruik maken van dergelijke faciliteiten. Indien er naast deze vier centra nog een vijfde bij zal komen zullen alle centra waaronder S-O-S steeds meer moeite gaan krijgen om het niveau dat na jaren is bereikt te kunnen blijven waarborgen omdat er meer aanbod dan vraag zal gaan komen. Dit zal uiteindelijk resulteren in kwaliteitsverlies inplaats dat dit iets zal gaan toevoegen aan de bestaande situatie die momenteel nog nooit zo goed is geweest in Amsterdam. Wij van Jamstudio's kunnen ons niet voorstellen dat er werkelijk een gebouw moet komen waar een enorm geldbedrag (EURO 16.000.000) mee is gemoeid omdat de bestaande repetitiefaciliteiten voor bands ver onder de maat zouden zijn. In tegenstelling tot de verwachting heeft Jamstudio's verleden jaar contact gezocht met de stichting S-O-S. De reden daartoe was dat er toen sprake van zou zijn dat onze grootste concurrent op dit gebied zou gaan stoppen met het verhuren van oefenruimten aan bands.(dit is overigens niet doorgegaan) Gezien wij interesse hadden om in stadsdeel Oost/Watergraafsmeer verder te gaan met een tweede vestiging om dat gat toen op te vangen hebben wij contact gezocht met het stadsdeelkantoor. Na een gesprek met het stadsdeel werd mij geadviseerd om eerst met de stichting S-O-S te gaan praten daar die al bezig waren met plannen in het stadsdeel. Daarop heb ik gebeld met Robin Lemmers(initiatiefnemer S-O-S) die tot mijn verbazing nog nooit bij de Jamstudio's was geweest, dit terwijl het hele concept van de stichting is gebaseerd op de armoedige toestanden waarin de muzikanten verkeren bij de bestaande repetitiecentra. Ondanks mijn verbazing heb ik Robin Lemmers toen toch uitgenodigd om eens te komen kijken bij Jamstudio's. Tijdens dit bezoek werd mij te kennen gegeven dat deze zeer onder de indruk was van de geboden faciliteiten, en dit zeker niet had verwacht. Het spijt mij dan ook te moeten constateren dat ik het onderzoek en de uitlatingen over de bestaande centra voor de plannen van S-O-S ver onder de maat vindt. Zeker gezien de omvang van de plannen en het feit dat wij tot op de dag van vandaag, op Robin Lemmers na, nog steeds niemand van de stichting of andere organen om de stichting heen hebben mogen ontvangen, en er dus nog steeds bij iedereen de indruk bestaat dat het overal ontoelaatbare oefenhokken zouden zijn in repetitieland. Jamstudio's: Paul Wissink