De nieuwe samenwerking van Arp Frique met Rocq-E Harrell en Brandon Delagraentiss heeft niet alleen een bijzondere band gevormd, maar ook een uniek geluid gecreëerd. De chemie tussen de artiesten is duidelijk voelbaar, en samen hebben ze iets gecreëerd dat verder gaat dan muziek. ‘Het is een familie,’ vertelt Niels Nieuborg, aka Arp Frique. 'Het gaat om de dynamiek, de connectie en de magie die ontstaat.’

Arp Frique, het muzikale alter ego van muzikant Niels Nieuborg, staat bekend om zijn avontuurlijke benadering van muziek. Waar hij eerder al furore maakte met live-shows en albums vol wereldwijde invloeden, voelde hij nu de drang om iets nieuws te doen. ‘Onze live-optredens maakten altijd veel impact,’ vertelt hij. ‘Maar ik voelde dat er meer in zat, vooral wat betreft de vocals.’ Zijn zoektocht begon met een helder doel: vocalisten vinden die zowel technisch indrukwekkend waren als een emotionele connectie konden overbrengen. Geïnspireerd door artiesten zoals Stevie Wonder en de rijke geschiedenis van gospelmuziek, besloot hij zich te verdiepen. ‘Ik wilde stemmen vinden die niet alleen perfect klonken, maar ook een verhaal vertelden.’

Die zoektocht bracht hem uiteindelijk bij Brandon Delagraentiss en Rocq-E Harrell. Brandon, die hij op Instagram ontdekte, viel direct op door zijn veelzijdige stemgeluid. ‘Ik hoorde klassieke soul, 90’s R&B en zelfs een theatraal element. Het was anders, authentiek,’ herinnert Art Frique zich. Brandon Delagraentiss, een veelzijdige artiest en coach uit Houston, begon op 11-jarige leeftijd het koor van zijn vader te dirigeren. Met meer dan 30 jaar ervaring als coach heeft hij zijn expertise wereldwijd gedeeld en heeft hij zeven solo-singles geschreven en opgenomen.

Rocq-E ontmoette hij via Brandon, die in het koor zong die Brandon begeleidde en hoewel ze in eerste instantie bescheiden optrad, zag hij meteen haar potentie. ‘Ze zong op twintig procent van haar kracht tijdens een koorrepetitie, maar zelfs dat was al indrukwekkend.’ Rocq-E is ook niet zomaar iemand. Ze begon haar carrière in de muziekindustrie met haar broer Grady in de formatie ‘Papa's Results’ en trad op met artiesten als Jody Watley en Jermaine Stewart. In 1979 werd ze gevraagd als achtergrondzangeres voor Diana Ross en de Eddie Kendricks Singers, soul royalty dus. Carolyn Franklin vroeg haar om te zingen op de bruiloft van Aretha, wat leidde tot samenwerkingen met artiesten zoals Aretha Franklin zelf, Patti LaBelle, Earth, Wind & Fire, Vanessa Williams en Stevie Wonder. In Nederland is ze bekend van theaterproducties en als lid van Big, Black & Beautiful.

Ontstaan van een familieband

Voor Arp Frique draait muziek niet alleen om het maken van mooie nummers, maar om het creëren van een diepere connectie, zegt hij. ‘Ik wil geen broodspelers, mensen die van gig naar gig gaan zonder iets mee naar huis te nemen. Ik zoek mensen die er met hart en ziel in zitten,’ legt hij uit. Dat familiegevoel is terug te zien in de dynamiek van de groep. Brandon benadrukt hoe belangrijk de tekst en boodschap van de nummers zijn: ‘Het gaat niet alleen om hoe je zingt, maar om wat je zegt en wat je wilt overbrengen.’

Ook Rocq-E voelt zich aangesproken door de kern van de muziek. ‘Ik wilde eigenlijk geen gospel meer doen, maar toen Niels vertelde over zijn visie en de teksten, raakte dat mijn ziel. Het voelde alsof alles op zijn plek viel,’ zegt ze. Voor haar was het een kans om gospel te herontdekken, maar dan op een manier die verder ging dan het traditionele genre. ‘Het mooie is dat mensen de muziek horen en geraakt worden, zonder dat ze doorhebben dat er een spirituele boodschap in zit.’

 

Frequenties en spiritualiteit

Gospel speelt een belangrijke rol in het geluid van de groep, maar het is geen traditionele interpretatie van het genre. ‘Voor mij gaat gospel om goed nieuws verspreiden,' zegt Rocq-E. ‘Het is hoop brengen, zonder dogmatisch te zijn. Mensen kunnen dansen en genieten zonder dat ze beseffen dat er een diepere boodschap in zit.’ Arp Frique ziet muziek als een spirituele ervaring. ‘Er is iets onzichtbaars aan muziek, iets dat mensen verbindt. Het is bijna magisch hoe frequenties mensen kunnen raken. Ik heb berichten ontvangen van mensen die emotioneel werden tijdens onze shows. Dat laat zien hoe krachtig muziek kan zijn.’ Hij gelooft dat muziek een universele taal is die verder gaat dan woorden. ‘Frequenties zijn bijzonder. Ze kunnen je raken op manieren die je niet kunt uitleggen. We weten bijvoorbeeld dat geluid zelfs op fysiek niveau effect heeft, zoals het vergruizen van nierstenen met trillingen. Dat idee fascineert me: iets onzichtbaars dat zo veel impact kan hebben.’ Brandon voegt daaraan toe: ‘Tijdens onze concerten zie je mensen in een soort trance raken. Ze worden meegezogen in de muziek en de energie. Dat is wat muziek kan doen: mensen samenbrengen en hen iets laten voelen wat ze misschien niet kunnen verwoorden.’

De magie zit volgens hem niet alleen in de uitvoering, maar ook in de samenstelling van de band. ‘Iedereen is handpicked,’ legt Niels uit. ‘Ik kijk niet alleen naar muzikaal talent, maar ook naar hoe mensen samenwerken en elkaar aanvullen. Het is als het bouwen van een familie. De chemie moet kloppen, want dat voel je op het podium.’ 

Lagen en liefde

De muziek van Arp Frique & The Perpetual Singers zit vol met verschillende invloeden en emoties. ‘Het aankomende album The Gospel of Jesamy belooft een reis te worden door verschillende soorten liefde', vertelt Brandon. ‘Als mensen het hebben over liefde, klinkt het vaak cliché, maar in het Grieks zijn er vijf soorten liefdes. In het album zie je die allemaal terug, van de liefde van een gelovige voor de schepper tot liefde tussen een man en een vrouw. Dat maakt de muziek zo bijzonder: je krijgt van alles iets, en het komt prachtig samen. Dat zie je ook terug op het podium, met piano, bas, gitaar, keys, drums en verschillende soorten vocals. We hebben sterke vocals gecombineerd met drie getalenteerde dames voor extra harmonie, adlibs en arrangementen. Alles bij elkaar brengt het iedereen, inclusief onszelf, naar een hogere frequentie.’

Rocq-e ziet de muziek dan weer als een krachtig middel om mensen samen te brengen, vooral in een tijd waarin de wereld zo gepolariseerd is. ‘Het mooie van muziek is dat het iedereen kan raken, ongeacht achtergrond of overtuiging.’ Arp Frique licht toe hoe het creatieve proces van het album eruitzag. ‘Ik zie het als schilderen,’ zegt hij. ‘Je begint met een leeg canvas en bouwt laagje voor laagje. Het mooie aan muziek is dat je niet alleen met klanken werkt, maar ook met emoties en frequenties die mensen raken.’ Deze aanpak leidde tot nummers die zowel dansbaar als emotioneel geladen zijn.

De meeste aandacht gaat tot nu toe uit naar ‘Elena’. Dit nummer is niet alleen een favoriet van het publiek, maar ook van de bandleden zelf. ‘Het begon als een eenvoudige groove,’ legt Niels uit. ‘Op de plaat werkt dat goed, maar tijdens de repetities voelden we dat het live meer impact moest hebben. Dus hebben we het helemaal omgegooid.’ Het resultaat is een nummer dat halverwege explodeert in een climax van energie en emotie. ‘Die overgang was cruciaal,’ zegt Brandon. ‘Het geeft het nummer een onverwachte wending en zorgt ervoor dat het publiek echt wordt meegesleept.’ Rocq-e vult aan: ‘De tekst van 'Elena' gaat over het vinden van hoop in donkere tijden. Het is een ode aan veerkracht, en dat voelen mensen tijdens het luisteren.’ Niels vertelt dat het nummer een onverwacht succes werd in de alternatieve dance-scene. ‘DJ's draaiden het overal, van underground clubs tot grote festivals. Mensen vertelden me dat ze emotioneel werden toen ze het hoorden, zelfs zonder de tekst volledig te begrijpen. Dat is de kracht van muziek.’