Dario Bassolino is geen artiest die zijn muziek op zijn beloop laat. Hij is een componist in de klassieke zin van het woord. Elk detail is uitgedacht en moet exact uitgevoerd worden zoals hij het in zijn hoofd heeft – tot ongenoegen van sommige muzikanten die het voor hem inspelen. 'Ik schrijf zelfs de drumfills uit,' vertelt hij. 'Niet op papier, maar via MIDI. Alles is digitaal geprogrammeerd voordat de muzikanten het spelen. Dat vinden vooral drummers soms moeilijk, want elke drummer heeft zijn eigen stijl, en het zijn vaak drama queens. Maar dit is hoe ik de groove voel. Ze moeten luisteren en studeren.'
Dat klinkt streng. Maar hij bouwt dan ook aan ambitieuze producties. Zijn aanpak doet denken aan filmmuziekcomponisten – niet toevallig. 'De jaren 70 waren de gouden tijd voor Italië,' zegt hij met glinstering in zijn stem. 'Met grote regisseurs als Federico Fellini, Marco Ferreri… En natuurlijk Ennio Morricone, Piero Umiliani, Piero Piccioni. Die sfeer, dat gevoel van grandeur, probeer ik terug te brengen.'
Die hang naar het verleden is niet louter esthetisch. Bassolino’s muziek is doordrenkt van politiek bewustzijn – een echo van een generatie die werd gemarginaliseerd door het opkomende kapitalisme in de jaren ‘90. 'De kunstenaars van de jaren ‘70 waren verbonden met links, met vakbonden, met antikapitalisme. Ik kreeg dat ook van huis uit mee. Mijn vader was journalist bij een syndicaatskrant. Zijn verhalen leven voort in mijn muziek.'
Maar de linkse film- en muziekwereld stond onder grote druk. In 1975 werd de Marxistische top-regisseur Pier Paolo Pasolini op gruwelijke wijze doodgeslagen en met zijn eigen auto overreden. Het motief is nooit helemaal duidelijk geworden, maar Italië verloor die dag een links intellectueel kopstuk. In de jaren die volgden verkochten steeds meer kunstenaars hun ziel aan het grote geld, vertelt Bassolino. ‘Toen Silvio Berlusconi de media overnam verdween de ruimte voor kritische cultuur. Er kwam Amerikaanse rommel voor in de plaats. Series, nieuwe helden… en de oude werden vergeten.' Internet bracht een kentering, en Bassolino voelt het als zijn missie om dat erfgoed nieuw leven in te blazen – muzikaal, maar ook als maatschappelijk gebaar.