Zanger Tom Smith en gitarist Justin Lockey lachen hardop bij de suggestie, hangend in de banken van een hotellobby. Nee, er is nooit een moment geweest waarop ze niet meer wisten wat ze moesten doen met Editors. Ook niet na vijf albums. Zo rond The Weight of Your Love had Smith het wel even lastig met schrijven, toen Chris Urbanowicz uit de band stapte. Heel even vroeg hij zich af of het nog wel zin had om door te gaan, of ze nog wel wat te zeggen hadden. ‘Maar we hebben nooit wat willen zeggen,’ grinnikt Smith. ‘Eerlijk, we zijn nog nooit aan een nummer begonnen omdat we zo nodig iets moesten zeggen. Uiteindelijk gaat het er voor ons om hoe we het fris kunnen houden.’
Dat fris houden deed Editors altijd door op twee gedachten te hinken. Er was de elektronische kant, die richting Depeche Mode ging, en de kant met de hoekige gitaren – laat dat dan de Joy Division-kant zijn. Eigenlijk kozen ze bij elk album voor een van de twee, blikt Lockey terug. Op album nummer zes gaan ze voor het eerst in de spagaat: gillende gitaren gaan hand in hand met elektronica. Neem alleen al die laatste single, ‘Hallelujah (So Low)’. Nog geen seconde nadat een akoestische gitaar inzet, wordt die overstemd door een glasachtige synth. Iets later vallen er wat arpeggio’s bij en net als je denkt dat er een drop volgt, komt er een panisch shreddende gitaar doorheen.
Voor een groot deel nam Editors het gitaargedeelte van de plaat zelf op, in Oxford. Toen dat er eenmaal op zat, stuurden ze alles op naar Benjamin John Powder van Fuck Buttons, beter bekend als Blanck Mass. ‘We waren zijn laatste album aan het draaien en dachten, misschien is dit wel wat. Ik zit samen met Stuart Braithwaite van Mogwai in een andere band, en hij kent iedereen in Schotland. Hij had nog wel een telefoonnummer’, verklaart Lockey de samenwerking. 'Het ging schrikbarend makkelijk. We hebben het buiten de managers om gedaan. Ik belde en hij zei meteen “cool, stuur maar op”. Zo makkelijk kan het gaan.’