ESNS16: 3voor12 Talkshow op nu ook toegankelijk voor publiek ESNS16: 3voor12 Talkshow op nu ook toegankelijk voor publiek

Dotan en Kensington: the road to ZiggoDome, A’DAM: de Eiffeltoren van Amsterdam, Digitale info als goudmijn voor hitmakers en meer

, Atze de Vrieze

ESNS16: 3voor12 Talkshow op nu ook toegankelijk voor publiek

Dotan en Kensington: the road to ZiggoDome, A’DAM: de Eiffeltoren van Amsterdam, Digitale info als goudmijn voor hitmakers en meer

Atze de Vrieze ,

In de 3voor12 Talkshow ontvangt 3voor12’s journalist Atze de Vrieze per uur drie gasten voor items van ongeveer tien minuten. Razendsnel praten zij je bij over de meest interessante ontwikkelingen in de muziekindustrie. Anders dan andere jaren is de 3voor12 Talkshow dit jaar ook toegankelijk voor publiek, in onze vertrouwde bovenzaal in de Oosterpoort.

Donderdag 14 januari 2016

13:30-14:30 

TivoliVredenburg special: Twee jaar verder
Hij heeft misschien wel de meest complexe taak in de Nederlandse podiumwereld: Frans Vreeke geeft leiding aan een podium met vijf zalen, waarin pop, klassiek en jazz samen komen. Anderhalf jaar na de opening lijkt het publiek en de artiest het gebouw te vinden, maar het gat in de begroting is nog net zo groot als de bouwput voor de deur. Hoe staat TivoliVredenburg ervoor?
Met: Frans Vreeke (directeur)

TivoliVredenburg special: Programmeren in een megapodium
Van een charmante maar onhandige zaal aan de Oudegracht verhuisde TivoliVredenburg naar een modern megapand met meerdere zalen in het hart van de stad. Dat vraagt om een totaal nieuwe strategie voor de pop programmering. Hoe trek je grote namen naar Utrecht, hoe benutten de programmeurs het pand optimaal, en wat gebeurt er met het gat dat vertrekkend programmeur Johan Gijsen achterlaat? 
Met: Margriet van Kraats (oud-directeur Tivoli, manager programma en marketing TivoliVredenburg), Sytse Wils (programmeur) 

TivoliVredenburg special: Leven in het gebouw
Vijf concertzalen in een enorme glazen doos, midden in het hart van Utrecht. Dat was TivoliVredenburg bij de opening, anderhalf jaar geleden. Aan de organisatie de taak er een levend geheel van te maken. Een podium dat zowel jonge als oude mensen moet binnen halen, en waar de meest uitgesproken subculturen zich thuis moeten voelen. Een onmogelijke taak? Ter inspiratie maakte Lieke Timmermans met een aantal anderen een ronde langs toonaangevende podia in onder meer Londen, New York en Helsinki. 
Met: Lieke Timmermans (hoofd PR & marketing)

15:00-16:00

Festivals vs clubs
We krijgen er met zijn allen niet genoeg van: festivals. Begon het festivalseizoen vroeger nog rond Pinksteren, nu zijn er het hele jaar door festivals, ook in wat vroeger traditioneel het clubseizoen was. Hebben de poppodia te lijden onder die druk? En wat kunnen ze doen om zich te wapenen.
Met: Robert Meijerink (Doornroosje, Eurosonic), Ron Euser (Mojo Concerts, Lowlands, Down The Rabbit Hole, Into The Great Wide Open) 

Lost Frequencies: wereldhit voor 22-jarige Belg
Zelfs als de naam Lost Frequencies je niets zegt, ken je waarschijnlijk zijn hit Are You With Me?, een elektronisch popliedje met een sample van een Amerikaanse countryzanger. Het was het meest gedraaide liedje op Radio 538 afgelopen jaar, en ook in andere Europese landen scoorde de Belg vanuit het niets een grote hit. Zelfs aan de andere kant van de oceaan troeft de 22-jarige Brusselaar zijn labelbaas Armin van Buuren zomaar af. En dat terwijl hij het nummer in eerste instantie alleen maar gratis op Soundcloud aanbood.
Met: Felix de Laet (Lost Frequencies)

Mary Go Wild: succesvol dance platform
Twee jaar geleden won het vuistdikke boek Mary Go Wild de Pop Media Prijs. Het boek over 25 jaar dance in Nederland werd direct een standaardwerk. Het bleek pas het begin van Mary Go Wild als platform. Er kwam een winkel in Amsterdam, en Mary werd uitgever, met opnieuw een nominatie voor de Pop Media Prijs als gevolg: het boek This Is My Church van fotograaf Rutger Geerling.
Met: Arne van Terphoven (Mary Go Wild) 

16:30-17:30

Pop Media Prijs
Ieder jaar wordt tijdens Eurosonic-Noorderslag de Pop Media Prijs uitgereikt, de belangrijkste prijs voor muziekmedia in Nederland. Presentatie: Gijsbert Kamer (Volkskrant) en Atze de Vrieze (VPRO 3voor12)

- Noisey is als muzikale broertje van het grote Amerikaanse Vice een welkome aanvulling op de muziekmedia die we al kenden. Brutaal, prikkelend, grappig, en vooral zichzelf niet al te serieus nemend.
- Rutger Geerling heeft als fotograaf als geen ander de grootste bloeitijd van de Nederlandse popmuziek vastgelegd. Hij reist de hele wereld af om gigantische EDM-festivals vast te leggen en als hij daar een helikopter bij nodig heeft, staat die klaar.
- Fernando Halman host al jarenlang de ochtendshow Start bij urbanzender FunX, een station dat met iedere databundel aan impact wint. Een echte anchor, gezicht van de scene en het levende bewijs dat FunX haar rechtmatige plaats in het radiolandschap al lang veroverd heeft. 

Vrijdag 15 januari 2016

15:00-16:00

A’DAM: de Eiffeltoren van Amsterdam?
Na jaren werk wordt in 2016 de toren van het voormalige Shell-pand in Amsterdam Noord in gebruik genomen. De eigenaren hebben grote ambities: de toren huisvest creatieve bedrijven, een club, een uitkijk over de stad en een members club. Wat gaat er de komende tijd gebeuren?
Met: Hans Brouwer (A’DAM, Massive Music) 

Dotan en Kensington: the road to ZiggoDome
Ineens is het doodnormaal dat Nederlandse artiesten grote zalen als HMH en ZiggoDome uitverkopen. Dotan en Kensington lukte het, maar hun succes kwam natuurlijk niet uit niets tot stand, en al helemaal niet vanzelf. Achter hun succes gaan opvallend jonge managers schuil.
Met: Cedric Muyres (manager Kensington), Matthijs Boom (manager Dotan) 

Digitale info als goudmijn voor hitmakers
Je had sales, je had airplay, maar twintig jaar geleden was het toch ook vaak de onderbuik waarmee hitmakers moesten monitoren of hun publiek muziek goed vond. Tegenwoordig weten we natuurlijk oneindig veel meer, dankzij de enorme hoeveelheid digitale data die beschikbaar is. Waar beginnen hits, wat zijn de eerste tekenen? Welke playlists zijn cruciaal voor het bereiken van je publiek? 
Met: Fulco Polderman (Sony), Christiaan Nijburg (V2)

16:30-17:30

Festivalorganisatoren helpen in vluchtelingenkamp
Een keuken voor honderden mensen regelen? Sanitair aanleggen in een drassig veld? Nederlandse festivalorganisatoren zijn niet anders gewend. Maar wat nu als het ineens duizenden vluchtelingen zijn die al die faciliteiten nodig hebben? Onder aanvoering van dance-mogul Duncan Stutterheim trok de afgelopen maanden een aantal experts op het gebied van festivalproductie naar het eiland Lesbos om de handen uit de mouwen te steken.
Met: Anne Slump (The Good Guyz)

Het jaar van de waarheid voor Douwe Bob
We kennen hem van De Beste Singer-Songwriter Van Nederland, hij stond al op Pinkpop en bracht afgelopen jaar zijn tweede album uit, maar toch is 2016 een spannend jaar voor Douwe Bob. Hij gaat per slot van rekening naar het Songfestival, en mag zijn vizier op het buitenland gaan richten. Heeft hij net zo’n zwoele blik als Ilse & Waylon in huis?
Met: Douwe Bob

Ticketmaster: leider in roerig ticketland
Het afgelopen decennium is touren voor de meeste artiesten uitgegroeid tot de belangrijkste bron van inkomsten. Daarmee groeide ook het belang van ticketing. Daar komt bij dat de digitale tijd vraagt om totaal nieuwe uitdagingen. Marktleider Ticketmaster over digitale wachtrijen, tickets op naam, servicekosten en woekerprijzen op handelsites. 
Met: tbc

nu op 3voor12