Spotify bereikt 20 miljoen betalende abonnees, breekt lans voor freemium

Zweedse dienst reageert indirect op Apple Music

Atze de Vrieze ,

Goed getimed goed nieuws uit het Spotify kamp. Daags na de lancering doorbreekt de Zweedse streamingdienst de magische grens van 20 miljoen premium abonnees. In mei 2014 waren dat er nog 10 miljoen. Ook stelt het bedrijf in kwartaal 1 van 2015 $300 miljoen uitgekeerd te hebben aan rechthebbenden. In een begeleidend filmpje breekt Spotify nogmaals een lans voor hun freemium-filosofie, het allerbelangrijkste verschil met Apple’s nieuwe muziekdienst.

Spotify-CEO Daniel Ek moet maandag ongetwijfeld met dichtgeknepen billen hebben zitten kijken naar de presentatie van Apple Music. De techgigant wordt alleen al door zijn immens diepe zakken gezien als de meest geduchte concurrent die het Zweedse bedrijf tot nu toe gehad heeft. Deze uitstekende analyse van Verge laat een cruciaal verschil zien tussen Spotify en Apple: waar Spotify levensvatbaar moet zien te worden met muziek als product, is Apple Music in the end niet meer dan een feature die de iPhone aantrekkelijker moet maken. De langverwachte komst van de dienst wordt dan ook gezien als een potentiële game-changer. Toch leken Ek en zijn collega’s aan het eind van de presentatie opgelucht adem te halen. De grote baas twitterde zelfs de woorden ‘Oh ok’, die hij later weer weghaalde.
 
Natuurlijk komt het zelfverzekerde persbericht over de 20 miljoen betalende gebruikers niet uit het niets. Spotify gaat in het persbericht in op twee dingen die Apple in de presentatie van maandag negeerde: freemium en royalty uitbetaling. Er is inmiddels al veel gesproken over het feit dat Apple geen freemium versie heeft, maar niet door Apple zelf. Spotify breekt vandaag duidelijk een lans voor de filosofie. Om te concurreren met het gratis aanbod op internet is een beperkte gratis versie cruciaal, is het idee. Platenmaatschappijen en sommige artiesten zijn niet blij met de freemiumversie. Ze vinden dat de gratis versie te weinig oplevert. Apple heeft zich dus niet uitgelaten over de keuze om geen freemium aan te bieden, noch over de afdracht in het algemeen.
 
Spotify heeft nu in totaal 75 miljoen gebruikers. Een jaar geleden (mei 2014) waren dat er 40 miljoen, waarvan 10 miljoen premium abonnees. Deze cijfers laten dus zien dat het overstappercentage iets hoger geworden is. Dat zou ook kunnen komen door deals met telecombedrijven, zoals KPN in Nederland. Abonnees van KPN nemen in feite een compleet mediapakket af, met daarin naast muziek internet en tv. Het premiumabonnement voelt daardoor in wezen gratis. 
 
Volgens Spotify zorgt dat ook voor een snel groeiende uitbetaling van royalties. In totaal is nu $3 miljard uitgekeerd, waarvan $300 miljoen in het eerste kwartaal van 2015. Voor de komende maanden voorziet Spotify een verdubbeling van de royalties. Een wereldwijde superster zou zo’n $14 miljoen naar zich toe geschoven krijgen. In het afgelopen jaar zou dat gemiddeld $7,7 miljoen zijn. Ook een oudere artiest met een grote catalogus mag volgens Spotify rekenen op een significant bedrag, tot aan enkele miljoenen. Het is onduidelijk hoe deze cijfers precies tot stand gekomen zijn. 
 
Ondertussen heeft Spotify de oorlogskas flink gespekt. Volgens The Wallstreet Journal heeft een recente investeringsronde maar liefst $526 miljoen opgeleverd. Misschien wel het leukste nieuwtje van de dag: Björks Vulnicura staat vijf maanden na release toch op Spotify, voorzien van een aantal remixen.

inhoud niet beschikbaar

We kunnen de inhoud van deze embed niet tonen, omdat deze strijdig is met de door jou gekozen cookiesettings.

cookiesettings aanpassen