Spotify-CEO Daniel Ek moet maandag ongetwijfeld met dichtgeknepen billen hebben zitten kijken naar de presentatie van Apple Music. De techgigant wordt alleen al door zijn immens diepe zakken gezien als de meest geduchte concurrent die het Zweedse bedrijf tot nu toe gehad heeft. Deze uitstekende analyse van Verge laat een cruciaal verschil zien tussen Spotify en Apple: waar Spotify levensvatbaar moet zien te worden met muziek als product, is Apple Music in the end niet meer dan een feature die de iPhone aantrekkelijker moet maken. De langverwachte komst van de dienst wordt dan ook gezien als een potentiële game-changer. Toch leken Ek en zijn collega’s aan het eind van de presentatie opgelucht adem te halen. De grote baas twitterde zelfs de woorden ‘Oh ok’, die hij later weer weghaalde.
Natuurlijk komt het zelfverzekerde persbericht over de 20 miljoen betalende gebruikers niet uit het niets. Spotify gaat in het persbericht in op twee dingen die Apple in de presentatie van maandag negeerde: freemium en royalty uitbetaling. Er is inmiddels al veel gesproken over het feit dat Apple geen freemium versie heeft, maar niet door Apple zelf. Spotify breekt vandaag duidelijk een lans voor de filosofie. Om te concurreren met het gratis aanbod op internet is een beperkte gratis versie cruciaal, is het idee. Platenmaatschappijen en sommige artiesten zijn niet blij met de freemiumversie. Ze vinden dat de gratis versie te weinig oplevert. Apple heeft zich dus niet uitgelaten over de keuze om geen freemium aan te bieden, noch over de afdracht in het algemeen.