Drie jaar geleden had student Ivo van Dijk (Compositie voor media, met specialisatie in muziek voor videogames) een wild idee voor zijn afstuderen: een videogame en rockopera ineen, voor liefhebbers van de hardere gitaren. "Inmiddels is het tot een gigantisch monster uitgegroeid", lacht hij. Vandaag presenteert hij in de W2 in Den Bosch de soundtrack en het volledige spel KarmaFlow, nadat de eerste helft al in januari werd gelanceerd.
Aan het spel werken zangers van onder andere Dragonforce, Cradle of Filth, Epica, Sonata Arctica, Arch Enemy en het Metropole Orkest mee. Maar hoe strik je zulke grootheden eigenlijk? Als drummer voor de symfonische metalband Xystus had Van Dijk al een behoorlijk netwerk: hij tourde in het verleden al eens met Epica en besloot gewoon eens te bellen met zangeres Simone Simons en zanger Mark Janssen. Toen ging het balletje vanzelf rollen en wist Van Dijk meer artiesten te overtuigen. "Een paar jaar terug heb ik de toetsenist van Dragonforce al eens ontmoet op een festival, waar we de hele dag gezellig bier hebben gedronken. Ik heb altijd contact gehouden, toen ik later een keer backstage was bij een show in 013 heb ik mijn idee gepitcht bij de zanger." "Te gek", reageerde die. Veel andere contacten ontstonden simpelweg via Facebook en mail, waarna de wereldberoemde vocalisten voor een vriendenprijsje de nummers inzongen. Maar, geeft Van Dijk toe: "Er zat wel redelijk wat tijd in om met Skype-gesprekken uit te leggen wat zo'n rockopera-videogame dan precies inhoudt."
Student strikt metalgrootheden voor rockopera-computerspel
Ivo van Dijk studeert af met hulp van o.a. Dragonforce, Cradle of Filth, Epica, Sonata Arctica en Metropole Orkest
De zangers van Dragonforce, Cradle of Filth, Epica, Sonata Arctica en Arch Enemy: ze doen allemaal mee aan het megalomane afstudeerproject van HKU-student Ivo van Dijk. KarmaFlow is een rockopera-videogame waarin een handvol metal-legendes de hoofdrollen vertolken. In 3voor12 Radio belde Sander Hoogendoorn erover met Van Dijk: "Klinkt best spannend, hè?" Het computerspel en de soundtrack worden vandaag gepresenteerd in de W2, Den Bosch.
Want wat houdt KarmaFlow precies in? Het is een 3D platform-puzzle-spel met een fantasy-randje waar de nadruk op het verhaal ligt. "Het is niet te moeilijk qua gameplay, we wilden een toegankelijke game maken die iedereen kan oppakken, ook de mensen die niet zozeer van gamen houden, maar wél van de muziek."
Die muziek is het allerbelangrijkste, het is per slot van rekening een rockopera. De deelnemende artiesten vormen personages in het spel die al zingend de verhaallijn overbrengen. In de game zijn er vijf werelden, met elk een eigen verhaallijn. "Per wereld zijn er tenminste twee belangrijke karakters, in de eerste wereld is dat de Conductor (gezongen door Marc Hudson van Dragonforce), de heerser over het land die met zijn muziek strijdt tegen de kwade entiteit Dissonance en zich daarvoor laat inspireren door zijn Muse (Alissa White-Gluz van Arch Enemy). Zij valt ten prooi aan de Dissonance en komt in een schizofrene staat terecht. Als speler bepaal je zelf welke kant je op wil en wie je wil helpen, zo beïnvloed je welke karakters en muziek je hoort."
In januari deed Van Dijk al een tweetal liveshows met een interactief element dat het spel eer aandoet: ze ontwikkelden een app waarmee publiek tijdens de show via de smartphone extra informatie kreeg over karakters en de wereld die op dat moment worden vertolkt. "Het wordt nog mooier: ze konden tijdens de show zelf de compositie live beïnvloeden door een van de twee karakters aan te klikken. De dirigent kreeg vervolgens op een schermpje door of het keuze A of B was geworden en seinde dat door aan het orkest, waarop de muzikanten van het Metropole Orkest naar het juiste tabje van de bladmuziek bladerden om verder te spelen. Klinkt best spannend, hè?"
Het zal geen wonder heten dat Van Dijk een uitstekende beoordeling kreeg, met lof afstudeerde aan de HKU en bovendien werd genomineerd voor een HKU Award. Hoe nu verder met KarmaFlow? Het gehele spel én de soundtrack zijn vanaf vandaag verkrijgbaar. "We hebben het eerste deel van het spel wereldwijd sinds januari al circa 30.000 keer verkocht en gaan vandaag pas écht promoten nu het gehele spel online komt. Vanaf vandaag zullen ook de zangers KarmaFlow actief gaan promoten. We zullen zien hoe de teller over een paar maanden staat."