Snoop Dogg: "Pharrell leerde me muziek voor vrouwen te maken"

Gemiste kansen en mooie anekdotes bij keynote interview

Atze de Vrieze ,

Het is een mooie traditie op SXSW: de keynote speech. Een belangrijke, inspirerende muzikant houdt een verhaal voor een zaal vol professionals. Maar na bevlogen speeches van Bruce Springsteen en Dave Grohl gooit SXSW die traditie te grabbel. Lady Gaga's keynote werd een oppervlakkig interview door een fanboy, Snoop Dogg laat zich zelfs interviewen door zijn eigen manager.

De keuze voor een rapper als hoofdgast op de conferentie is volkomen logisch. De afgelopen jaren werd de impact van hiphop op het festival groter en groter. Bijna alle belangrijke day parties hebben een explosieve rapper als apotheose. De lijst met aanwezige sterren en talenten is enorm: 2 Chainz, Migos, Rae Sremmurd, Bun B, Big Sean, A$AP Rocky, en wie weet straks nog Kanye West ergens. Snoop dus. Eens kijken wat ie te melden heeft.
 
En ja hoor, we moeten door de obligate vragen heen over hoe Snoop ooit lang geleden de liefde voor muziek vond. Wat een belediging voor de honderden journalisten hier in de zaal die best weten hoe je een interessant interview moet doen. Hoe je moet doorvragen in plaats van alleen onderwerpen aansnijden en de artiest leeg laten lopen zonder bij te sturen of verdieping te zoeken.
 
Goed, Snoop is natuurlijk wel een vermakelijke prater. Zo vertelt hij over de dag dat hij Willie Nelson (lokale held hier) ontmoette, en ze elkaar de liefde verklaarden. “Ik snap niet waarom mensen denken dat wij niets met elkaar gemeen hebben. We houden allebei van dieren, goede muziek en wiet! We hebben elkaar opgezocht toen we allebei in Amsterdam waren, en we hebben samen eten gehaald bij ons favoriete restaurant: Kentucky Fried Chicken. Hij bestelde een emmer van dit, een emmer van dat. Toen de emmer eenmaal kwam, staken we allebei tegelijk onze hand er in, en grepen hetzelfde stukje kip. Dat was toch wel een hoogtepunt in mijn leven: Willie Nelson en ik grepen hetzelfde stukje kip.”
 
Het is natuurlijk niet alleen maar luchtige anekdoterie die Snoop verkoopt. Hij wil zichzelf toch ook graag laten zien als volwassen man. Zo memoreert hij hoe hij verketterd werd toen hij doorbrak, ook door mensen die hij zelf als idolen zag. “Ik was volgens sommigen de slechtste zwarte man die ooit geleefd had. Ik zeg je eerlijk, dat raakte me echt. Ik was jong, ik was gangster, ik voelde dat ik voor mezelf op moest komen. Ik heb me voorgenomen om zelf nooit zo om te gaan met de opkomende artiesten na mij.”
 
Daarbij memoreert hij vooral ook zijn eigen achtergrond. Waar Snoop vandaan komt, denk je niet na over of het nu allemaal wel zo verantwoordelijk is wat je doet, zo stelt hij. Gaandeweg leerde hij een en ander. Zo heeft hij zijn eigen football league, een soort combinatie van goed doel en hobby. “Ik ben zelf een groot sportliefhebber, heel competitief. Als ik ergens aan meedoe, wil ik ook winnen. En football is een slimme sport, je moet echt nadenken om er goed in te worden. Mijn zoon heeft nu een beurs voor UCLA via het football. Je weet niet half hoe trots ik daar op ben. Hij is de eerste in mijn familie die naar college gaat. Vroeger in de ‘hood’ was college niet cool, dat idee hebben we gelukkig een beetje kunnen veranderen. De mooiste dag van mijn leven was die waarop mijn zoon een school uitkoos.”
 
Ook zijn eigen muziek heeft zo de nodige ontwikkeling doorgemaakt. In mei verschijnt een nieuw album, volledig geproduceerd door Pharrell. Het heet Bush, en de eerste single Peaches & Cream is volgens Snoop representatief voor het album: “Funk! Pharrell ontmoette ik toen hij upcoming was en ik net bij No Limit weg ging. Ik vond alles wat hij maakte goed en wilde graag met hem werken. Pharrell en ik houden van elkaar, er is niemand die ons verteld heeft dat we met elkaar moeten werken.”
 
Pharrell produceerde onder meer Snoops Drop It Like It Hot, een single die zijn carriere in een nieuwe fase bracht. “Drop It Like It’s Hot hebben we helemaal samen gemaakt. Pharrell gaf me zelfs de melodie, hij deed zonder woorden voor hoe ik moest rappen. Dat wil je als artiest, de melodie is de sleutel tot alles. En Pharrell leerde me muziek voor vrouwen maken. Ik had het altijd maar over bitches en hoeren, en Pharrell zei tegen me: jij kunt meer dan dat, de vrouwen houden van je, man! We schreven samen Beautiful, een eye opener voor me: ik kon dit soort muziek maken zonder soft te worden.”