Robert Swarts (directeur Best Kept Secret)
"Ik doe hier vooral veel inspiratie op, in heel veel categorieen. Het is een mooie peilstok van wat er wereldwijd gebeurt, maar wij zijn ook bezig met de vraag: hoe moet een festival eruit zien, hoe organiseer je dat? Wat ik hier heel tof vind, is het materiaalgebruik. Waar ze in Amerika goed in zijn, is constructies bouwen van ruw materiaal als staal en hout. Naast muziek is dat voor een festival als Best Kept Secret wel degelijk van belang. Het is belangrijk tegenover de locatie in Beekse Bergen iets industrieels te zetten."
"Onze boekers en programmeurs zijn non-stop aan het rondrennen en proberen zoveel mogelijk te zien. Ik heb een iets relaxtere rol, maar een deel ervan bestaat uit dingen zien die komend jaar op Best Kept Secret staan, want op mijn eigen festival zie ik niets. Dus drie, vier maanden van tevoren is een goed moment om veel acts te gaan kijken. De must-sees bij ons? Ik zag Alvvays gisteren, dat is een supergoede band die te weinig aandacht krijgt in Nederland. Fantastische show, onwijs goede plaat en alleen maar goede songs, een van de hoogtepunten."
Maar welke SXSW-act zou Swarts nog op zijn festival willen zien die nog níet geboekt is? "Ik zag Christine and the Queens, dat vond ik heel spannend. Moeilijk te grijpen, te plaatsen wat het precies is, ze flirt met van alles en nog wat. Poppy aan de ene kant, electro aan de andere, maar er zit hoe dan ook veel diepte in en ik heb het gevoel dat ze een verhaal heeft. Welk verhaal? Mijn Frans is niet heel goed, dus dat helpt niet. Ze is heel groot in Franktijk, België is voor de bijl, op 3FM wordt het gedraaid en je ziet het bij ons ook groeien. Juist op dit moment, in maart, kijk je hiernaar uit. Je wil het gevoel krijgen: dit ga ik vaker zien en horen de komende twee jaar."