#PP13: Leo Blokhuis in de montagekamer #PP13: Leo Blokhuis in de montagekamer

'Het ene jaar loopt wat chaotischer dan het ander'

, Door Francis Pronk en Jörg de Groot

#PP13: Leo Blokhuis in de montagekamer

'Het ene jaar loopt wat chaotischer dan het ander'

Door Francis Pronk en Jörg de Groot ,

Leo Blokhuis kennen we natuurlijk van radio, televsie, theater en boekwinkel. Leo is een manusje van alles, want ook achter de schermen is hij druk bezig. Zo is hij een van de mensen die op Pinkpop de filmpjes monteert. Er zijn twee montageruimtes waar ze 'hapklare brokken' maken voor de televisie-uitzending. In de loop van de tijd is die steeds korter geworden. Vroeger was Pinkpop ook in de middag te volgen op televisie. Wij spreken Leo Blokhuis over zijn werk op Pinkpop.

'De uitzending bestaat tegenwoordig uit samenvattingen van de concerten. Die worden in uitzendklare brokken neergezet, zodat de regie alleen maar op de knop "start" hoeft te drukken. Het is mijn taak om samen met mijn collega uit te kiezen wat we van een concert willen laten zien. Er is ongeveer tien minuten beschikbaar per band. Wij zorgen dat het netjes in elkaar zit. We bepalen vaak zelf welke nummers we uitzenden óf de artiest bepaalt het. Springsteen heeft vorig jaar bijvoorbeeld toestemming gegeven voor vier liedjes. De mensen van Springsteen gaan een paar meter verderop in een ruimte zitten en kiezen zelf uit wat uitgezonden mag worden. Dat was in 2009 ook zo bij Springsteen. Het wordt steeds meer de trend dat artiesten niet van tevoren toestemming geven. Vroeger werd er meer met livebeelden gewerkt en was de vraag: "Wil je in de uitzending of niet?" Nu is het dus vaker achteraf.

Dit jaar was het onduidelijk of we The Killers mochten uitzenden. Eerst niet, toen weer wel. Toen niet en toen toch weer wel. De laatste stand is nu dat het wel mag. Verder is Ellie Goulding uit onze line-up verdwenen. Hein Fokker regelt de toestemmingen. Het ene jaar loopt wat chaotischer dan het ander. Deze ochtend was wat rommelig qua technische dingen.'

De ondertitels worden grotendeels gedaan vanuit Hilversum. Ze maken in Landgraaf een mp3 van het geluid en exporteren dit naar de vertaalafdeling  in Hilversum. Vervolgens stuurt Hilversum een mailtje terug met de vertaling en Leo heeft altijd de mogelijkheid om dingen aan te passen.

Het draaiboek maakt hij van tevoren, maar er gebeuren op de dag zelf regelmatig dingen waardoor bepaalde beelden niet uitgezonden kunnen worden. Bijvoorbeeld van een concert dat tegenvalt of het vervallen van goedkeuring van het management van een bepaalde act.

'Van tien uur 's ochtends tot een uur of elf uur 's avonds zit ik in de montagekamer. Ik heb tot nu toe wel een minuutje of zes kunnen meepakken van een aantal bands, maar dat is dan meestal maar één liedje. Queens Of The Stone Age was een hoogtepunt. Ik weet dat de meningen over The Script heel verdeeld zijn, maar ik vond het optreden eigenlijk wel prima. Paramore heb ik niet gezien, alleen van een afstand gehoord, maar ik zat net de beelden te monteren en ik vind het leuke aan Paramore dat de zangeres de hele tijd goed bllijft zingen. Je ziet heel vaak met dit soort bands dat het alle kanten opvliegt qua zang door het gespring en gedoe.'

Leo heeft een drukke taak op Pinkpop en kan hopelijk nog het een en ander meepikken van de bands. 'Ik gun Blaudzun een heel goed optreden. Daar ben ik echt een liefhebber van. Ik vind het heel terecht dat de laatste jaren de bands van eigen bodem belangrijker worden. Handsome Poets heeft het gisteren prima gedaan.'

Leo vertelt tot slot dat hij op Twitter regelmatig doorverwijst naar 3voor12, omdat op onze site de hele stream terug te vinden is. Mensen reageren met: ‘Bedankt voor de tip, waanzinnig!’ Dus check de 3voor12 livestreams en artikelen!

nu op 3voor12