#GWO13 Coely de coole Antwerpse

Aangename kennismaking met jonge zangeres/rapper

Atze de Vrieze ,

De 19-jarige Coely wordt ook wel de Vlaamse Lauryn Hill genoemd. Ze zingt en rapt en heeft ook nog eens een frisse uitstraling. Haar optreden op Great Wide Open zal voor vrijwel iedereen de eerste kennismaking zijn met een artiest die we de komende tijd veel in ons land tegen zullen komen.

HET CONCERT:

Coely, Into The Great Wide Open, Sportpark, zondag 8 september 2013

DE ACT:

Coely is een positief voortvloeisel uit de koloniale tijd van België. Haar roots liggen namelijk in Congo. De jonge artiest heeft in eigen land al heel wat buzz om zich heen, hier moet het eigenlijk nog beginnen. Niet dat we erg achter de feiten aan lopen, er zijn tot nu toe pas drie singles uitgekomen, waarvan er een - All I Do - door 3voor12 regelmatig gedraaid is. Haar stijl opvat hiphop, soul en gospel, op een toegankelijke, hitgevoelige manier.

HET NUMMER:

Maar Coely pakt meer uit met Ain't Chasing Pavements, een lekkere pittige song aan het einde van set. Hier laat ze goed zien dat rappen en zingen allebei zeer onder controle zijn, al ligt bij het laatste het niveau een stuk hoger. Wel jammer dat ze de refreintjes van haar tracks semi-playbackt, want op andere momenten laat ze horen dat ze echt kan zingen. Coely treedt op met een dj en de mannelijke mc Dvtch Norri$, een rapper die zelf ook heel voorzichtig aan een solocarriere denkt. Aan het eind van de set hebben de twee het publiek heel aardig mee, zeker als enigszins opportunistisch de eigen single gemengd wordt met Bob Marley klassieker Could You Be Loved.

HET MOMENT:

Ander hoogtepunt is single Nothing On Me, een up tempo song waarin van alles gebeurt en die het publiek definitief los maakt. Maar de grootste glimlach oogst ze als ze aan het eind van de rit ook nog prima blijkt te kunnen beatboxen. Zij doet de beat van Snoops Drop It Like It's Hot, wij doen het zanglijntje. Snoooooooohoop!

[video embed]

OOK OPMERKELIJK:

Haar soulvolle, haast traditionele stijl, maakt een cross-over naar een groot festivalpubliek goed mogelijk. Maar op tweederde van de set laat ze met een paar trapachtige beats horen ook wat stoerder uit de hoek te kunnen komen. Het gaat hier weliswaar om covers van Chris Brown en Pharoah Monch, maar toch.

HET PUBLIEK:

Coely maakt vrienden met haar warme uitstraling en overduidelijke talent. Instant likeable, lijkt bij velen de indruk.

HET OORDEEL:

Hoewel er best wat meer scherpte rand en gevaar aan mag, heeft Coely nu al genoeg talent en variatie in haar set voor een prima showcase. Uitstraling zit ook goed, hier gaan we beslist meer van horen.

[video embed]