#BKS13: Bijna alles klopt aan genereus Efterklang #BKS13: Bijna alles klopt aan genereus Efterklang

Denen iets te ingetogen voor Stage 1

, Tekst: Sjoerd Huismans, Foto's: Connor Clerx

#BKS13: Bijna alles klopt aan genereus Efterklang

Denen iets te ingetogen voor Stage 1

Tekst: Sjoerd Huismans, Foto's: Connor Clerx ,

De zes Deense dandy’s op het podium hebben er zin in vanmiddag. Frontman Casper Clausen blijft een beetje een ongemakkelijke gast, maar hij haalt alles uit de kast om zijn goede humeur te laten blijken. Meerdere malen prijst hij het prachtige terrein op Beekse Bergen, het publiek krijgt complimentjes. En de liefde blijkt wederzijds te zijn.

CONCERT:
Efterklang, Best Kept Secret, Stage 1, zaterdag 22 juni 2013

MUZIEK:
Deense indieband die nogal wat personeelswisselingen onderging en vandaag de dag uit drie kernleden bestaat. Live staan zes muzikanten op het podium. Efterklang bracht vier albums uit. De geweldige laatste, Piramida, verscheen vorig jaar. Efterklang perfectioneert zijn spacy geluid (‘efterklang’ is Deens voor nagalm) op dit diverse album. De rijk georkestreerde indiepop bevat kille elektronica en warme blazers, wat een aparte, ambivalente sfeer creëert. Belangrijk pluspunt van de band: ondanks de aandacht voor arrangementen gaat het liedje altijd voor.

PLUS:
Na een langzaam, uitgesponnen begin (iemand in het publiek: “spaceeeeuh”) knalt opener 'Hollow Mountain' er lekker in. Dit nummer heeft alles wat Efterklang goed maakt: avontuurlijke ritmes, veel sfeer en aanstekelijke melodieën. Frontman Casper Clausen heeft een enorm bereik: zijn doorgaans prettige lage stem kan ook ver de hoogte in. De band vindt een goede balans in de setlist: de sterke nieuwe nummers van Piramida passen naadloos tussen de beste oude songs als het spannende 'Step Aside'. Hitsingle 'Modern Drift' van het vorige album Magic Chairs valt vanmiddag het best bij het publiek. Bassist Rasmus Stolberg is de grootste kracht van de band: zijn melodische baslijnen, vaak in het hoge register gespeeld, dragen de meeste songs. Zoals in het wonderschone 'Sedna', dat zo van het tweede album van Bon Iver had kunnen komen.

Halverwege het optreden wordt de regen te erg voor de elektronica op het podium. De bezoekers mogen doei zeggen tegen de toetsenist, zijn apparatuur krijgt bescherming. Voor Efterklang een mooi moment voor een vast onderdeel van de show: de inhoud van een kartonnen doos die is rondgegaan bij het vorige optreden in Leipzig wordt uitgedeeld. De band gooit appels, watermeloenen en pretzels het publiek in. Daarna mag Best Kept Secret de doos weer vullen voor Efterklangs volgende publiek. Het cliché van de gierige Nederlander wordt weer eens bevestigd: geen fruit maar flyers belanden in de doos. Hoe dan ook een toffe manier om het publiek bij de show te betrekken…

MIN:
… mede omdat het voor de festivalgangers moeilijk is om echt iets met de muziek van Efterklang te doen. Dansen en springen kan niet, een stil luisterconcert is het ook niet. Ondanks het grootse geluid dat de band kan hebben, is Efterklang net iets te ingetogen voor Stage 1 van Best Kept Secret. Sommige songs hebben veel tijd nodig om op gang te komen, en blijven daarna kabbelen. Voor de dynamiek is het jammer dat de blazers - erg prominent op het laatste album - live uit een synthesizer komen. Alleen 'The Ghost' barst volledig los, wat door het publiek met veel gejuich ontvangen wordt. Meer liedjes zouden over het randje moeten gaan. Efterklang moet wat theatraler worden om ook een groot publiek in te kunnen pakken. Anders mogen ze wel weer terug naar de tent.

CONCLUSIE:
Efterklang heeft meer dan genoeg sterke songs in het repertoire om drie kwartier te blijven boeien. Ook het grotendeels elektronische live-geluid staat. Van de hoge baslijntjes tot de heldere meerstemmige zang, van de vele synth-effecten tot de keurig gecoiffeerde snor van de bassist: alle puzzelstukjes passen. Het zou alleen nog vaker mogen ontsporen op het podium.

CIJFER:
8- 

nu op 3voor12