#ADE13: Overleven labels de 21e eeuw? #ADE13: Overleven labels de 21e eeuw?

Eelko van Kooten (Spinnin' Records NL) vindt zijn weg in het oerwoud aan distributievormen

, Robbie van Zoggel, 3voor12 Amsterdam

#ADE13: Overleven labels de 21e eeuw?

Eelko van Kooten (Spinnin' Records NL) vindt zijn weg in het oerwoud aan distributievormen

Robbie van Zoggel, 3voor12 Amsterdam ,

Samen met zes andere labelbonzen stoeit Eelko van Kooten, manager van Spinnin' Records Nederland, over het belang van online streaming-diensten om het hoofd als label in de 21e eeuw boven water te houden. Iedereen heeft zo zijn eigen overtuiging en twijfels, maar van Kooten predikt er tijdens dit uurtje conferentie lustig en positief op los. 'Als een hechte familie waren we al in 2010 voorbereid op het oerwoud aan distributievormen dat nu bestaat.'

Vinyl

Het V-woord valt meer dan vaak deze middag in het Dylan Hotel. De grootste uitdaging en tegelijk bedreiging voor labels sinds de digitalisering van muziek is de verkoop van vinyl. De fysieke drager maakte de laatste jaren ingrijpend plaats voor met name Youtube (geringe inkomsten) en Spotify (mooie uitvinding, maar het blijft centjes sprokkelen). Of valt het mee?

Chris Goss van het label Hospital Records (GB) denkt dat er veel kansen liggen in nieuwe distributievormen. Hij moet regelmatig tekst en uitleg geven voor het feit dat ze zich sinds de oprichting in 1996 nog steeds alleen focussen op drum and bass. 'Dat we in 2013 nog dezelfde koers varen betekent dat we in alle opzichten moeten blijven scoren. Het voelt als een vegetariër die vaak tekst en uitleg moet geven over zijn eetgedrag. Ook al ligt een platenrelease ons na aan het hart, het wordt steeds lastiger voor platenfabrieken om te renderen en kleine oplages te leveren.' De andere traditionele media dan: 'In Groot-Brittannië blijft airtime op de radio belangrijk voor het succes van onze artiestenstal. Een radiohit is nog steeds cruciaal voor ons bestaansrecht.'

Eelko van Kooten grijpt in: 'Radio is lang niet meer heilig, zeker niet als je op een eiland vertoeft. Je moet wel pionieren en mee bewegen. Internet is op dit moment de wereld.' Spinnin' Records zag de verschuiving in muziedistributie al vroegtijdig aankomen en heeft haar strategie daar op toegelegd. 'Als een hechte familie waren we al in 2010 voorbereid op het oerwoud aan distributievormen dat nu bestaat. We geloven in exclusieve marketing, geen externe promotiebureau's maar een hoog do it yourself-gehalte.'

Horst Weidenmuller
van K7 Records -bekend van de DJ Kicks-compilaties vult aan: 'We vertegenwoordigen hier samen zeven labels en hanteren denk ik alle zeven andere modellen. Waar het om gaat - nu meer dan ooit - is het publiek enthousiast maken met goede muziek. K7 doet het goed, zowel fysiek als digitaal, zowel underground als mainstream, dankzij heel hard werken, passie en overtuiging.'

Peter Quicke van het Britse Ninja Tune gaat mee met de twee heren maar hekelt de administratieve rompslomp rond alle nieuwe verdienmodellen die streamingdiensten met zich meebrengen. 'Het is veel werk to get your shit together en de muziek sneeuwt daar min of meer door onder.' 

Jon Berry
van het jubilerende Duitse label Kompakt ziet eigenlijk helemaal geen problemen. Boekingen zijn veruit de grootste inkomstenbron van het label, het imago aan de Keulse Rijn wordt zorgvuldig gekoesterd om dit te handhaven. Zijn filosofie ligt in het verlengde van westerbuur van Kooten. 'Onze in-house aanpak is slim en bestond eigenlijk vanaf de eerste minuut. We begonnen een platenzaak met een groepje vrienden en zijn gegroeid naar een onafhankelijk merk.'

Vinyl in de vernieling?
Uitendelijk - en een beetje cliché - drijft de liefde voor vinyl bij iedereen naar boven. Maar de hang naar nostalgie laat de vraag onbeantwoord: kan een label overleven zonder vinyl? Van Kooten: 'Mijn zoon koopt helemaal geen muziek, maar juist daarom zien we de uitdaging deze doelgroep op andere slimme manieren te bedienen en te verleiden.' En Kostas Michalis van het Griekse platenlabel Press & Play: 'De huidige generatie mist het gevoel om een tastbaar product in bezit te hebben. Daar moeten we op inspelen. Gratis muziek plaatsen is een soort marketing om uiteindelijk de verkoop van platen weer door te trekken naar een stabiel niveau. Ik geloof dat het kan.'

Tags

nu op 3voor12