Fotoverslag: Pien Feith in Chicago Fotoverslag: Pien Feith in Chicago

Acht dagen in Amerikaanse studio voor productie en laatste opnames nieuw album

, Laurence Tanamal

Fotoverslag: Pien Feith in Chicago

Acht dagen in Amerikaanse studio voor productie en laatste opnames nieuw album

Laurence Tanamal ,

De afgelopen tien dagen zijn Pien Feith en bandlid Melvin Wevers in Chicago geweest om met producer Chris Moore de laatste hand te leggen aan het nieuwe album. Feith hield voor 3voor12 een dagboek bij: "In de Soma Electronic Music Studios van John McEntire (Tortoise, The Sea and Cake) hebben we in acht dagen de basisopnames goed onder handen genomen. We wilden graag uit ons vaste milieu aaneengesloten aan het nieuwe album werken. Vlak voor vertrek hebben Melvin en bassist Peter Akkerman nog een aantal lange dagen zitten editen om alle liedjes productie klaar te krijgen. Met andere woorden, de beste takes uitzoeken, foutjes eruit halen, en de opnames opschonen. Nadat Melvin in een vlaag van fatalisme alles driedubbel had opgeslagen om eventueel verlies van de opnames te voorkomen vertrokken we naar Chicago."

De studio ligt tussen de hippe wijk ‘Wicker Park’ en ‘The Ukranian Village’, waar naast veel Oekraïners, Polen, ook Puerto Ricanen en hipsters wonen. Genoeg keus om de lange studiodagen te onderbreken met taco’s, gluten-vrije Seitan burgers, award-winning Rueben Sandwiches van Janik. De Kielbasa hebben we maar even achterwege gelaten.

Binnen de studio

Soma heeft twee ruimtes, een voor live opnames en een om te editen en te mixen. Deze foto is genomen in de live room waar we gitaren, percussie en vibrafoon hebben opgenomen. We zijn in Chicago gaan opnemen omdat we een plek zochten waar we samen met Chris konden werken en waar ze synthesizers en apparatuur hadden die ons geluid zouden kunnen verrijken. Goede vriend Kent Lambert van de band Roommate tipte ons de Soma Studio vanwege deze kwaliteiten. Chris heeft veel ervaring met het combineren van synthesizers met een live bandgeluid (TV on the radio, Yeah Yeah Yeah’s, Liars, Thee oh Sees). In plaats van direct naar computer plug-ins te grijpen om geluiden te beïnvloeden, wilde hij eerst het geluid recreëren of bewerken met een synth, echoapparatuur, of vaag apparaat uit de jaren 80, 70, of zelfs 30.

De ARP 2600 en de Elka Synthex bleken onze grote vrienden te zijn in Chicago. Chris gebruikte de ARP niet alleen om nieuwe geluiden te maken, maar ook om gitaren en vocalen van effecten te voorzien. Oversturing, galm, tremolo; even door de ARP halen.

John McEntire heeft in zijn lange carrière ook een grote verzameling effectenpedalen verzameld. Met een combinatie van de Lo-fi Junky en de Whammy bleken we goud in handen te hebben.

In Utrecht hadden we samen met percussionist Frank Wienk vibrafoon opgenomen voor het nummer ‘Get Things Done’. Om de liedjes meer naar elkaar toe te trekken stelde Chris voor om een aantal partijen te vervangen door vibrafoon. Melvin deed zijn best zich als volleerd vibrafonist te presenteren. De chaos bij het kiezen van stokken doet het ergste vermoeden. Uiteindelijk is het er allemaal opgekomen en heeft Melvin nu de droom om binnenkort als vibrafonist aan de slag te gaan.

In de keuken hangt het artwork van Tortoise en Bonnie Prince Billy’s ‘The brave and the Bold’ aan de muur. Onlangs nam Yo La Tengo hier hun nieuwe plaat op, en tussendoor komt Tim Kinsella van de legendarische emoband Joan of Arc nog even zijn post ophalen die hier wordt bezorgd.

Omdat we veel moeten doen in een korte periode heb ik een vrij gedetailleerd opnameschema opgesteld samen met Chris. Ik kan best chaotisch zijn, dus het schema is mijn vriend deze dagen.

Na de opnamen hebben we nog twee dagen vrij in Chicago. Van Geert van der Velde (The Black Atlantic) moest ik ‘Chicago Deep Dish Pizza’ gaan eten. Heftige shit, Geert. We hoefden de hele dag niets meer te eten.

In Chicago maken en drinken ze veel lokaal gebrouwen bier. Om het succesvolle eind van het proces te vieren gaan we er een paar drinken. Ik bestel en zie een Hospital Bombers t-shirt. ‘Those guys really rock, they played around here’ volgens de barman. Zo zie je maar, niet alleen Afrojack is succesvol in Amerika. De komende weken gaat Chris gaat de plaat afmixen in zijn eigen studio, en dan komt hij februari/maart 2013 uit.

Nu op 3voor12