De samenwerking met Spotify is interessant, en eigenlijk ook wel logisch. De twee diensten bieden ieder een ander product, dat wel aan elkaar gerelateerd is. Netflix is al groot in Amerika, waar het volgens Entertainment Business maar liefst 26,5 miljoen gebruikers heeft. In Europa is de videodienst nog maar net van start. Spanje en Engeland waren de eerste landen, na Zweden volgt op korte termijn Finland, Denemarken en Noorwegen. In Zweden krijgen Spotify-gebruikers nu tijdelijk de kans gratis kennis te maken met de dienst. "Dit blijkt een goede markt te zijn voor nieuwe technologieën en internetdiensten als Spotify", aldus CEO Reed Hastings van Netflix over de lancering in Scandinavie. "Daarnaast is de tv-consumptie hoog, vooral in de winter."
Volgens Netflix zijn er in de noordelijke landen ruim 10 miljoen huishoudens met breedband internettoegang. Dat percentage ligt ook in Nederland hoog, wat er toe leidt dat veel diensten redelijk snel in ons land gelanceerd worden. Spotify op zijn beurt heeft nog veel terrein te winnen in de belangrijke Amerikaanse markt. De dienst lanceerde ruim een jaar geleden in Amerika, maar heeft nog lang niet zoveel gebruikers als Netflix. In ruil voor de promotie in Zweden gaat Netflix Spotify aanprijzen aan zijn Amerikaanse klanten.
Filmdienst Netflix werkt samen met Spotify bij Europese lancering
Diensten promoten elkaar in nieuwe markt
Videodienst Netflix gaat vandaag van start in Zweden, thuisbasis van muziekdienst Spotify. De Amerikaanse on demand service heeft daarom de handen ineen geslagen met de muziekdienst, die in het Scandinavische thuisland zeer populair is. Netflix hoopt zo voet aan de grond te krijgen in Europa. Over een Nederlandse lancering is nog niets bekend.