Fusie met Jazz kost redactie Jazzism de kop

Komst Paul Evers rijt oude wonden open

Atze de Vrieze ,

De samenvoeging van Jazz Magazine en Jazzism is ingeslagen als een bom. De twee niche bladen worden samengevoegd tot één titel. BCM kan zijn concurrent voor één euro overnemen, maar neemt daarbij wel het arbeidscontract van Jazz-hoofdredacteur Paul Evers over. Dat kost de huidige hoofdredacteur van Jazzism de kop, en daarmee worden oude wonden open gereten.

Komst Paul Evers rijt oude wonden open

De samenvoeging van Jazz Magazine en Jazzism is in bladenland ingeslagen als een bom. De twee niche bladen worden samengevoegd tot één titel. BCM kan zijn concurrent voor één euro overnemen, maar neemt daarbij wel het arbeidscontract van Jazz-hoofdredacteur Paul Evers over. Dat kost de huidige hoofdredacteur van Jazzism de kop. Andere werkzaamheden zullen voortaan intern verricht worden bij BCM. Hoofdredacteur Bert Huisjes, zijn twee eindredacteuren en de art director hebben vanochtend te horen gekregen dat op hen geen beroep gedaan meer zal worden. Zij werkten allemaal als freelancer.

Een pikante verschuiving, zo vertelt Bert Huisjes. “Zoals bekend werd Jazzism door deze redactie in 2005 als nieuwe titel opgericht bij BCM. Dat gebeurde met de hulp van een groot aantal journalisten die Jazz hadden verlaten, na aanhoudende betalingsproblemen.” Die betalingsproblemen ontstonden destijds uitgerekend bij uitgeverij Argo, met dezelfde Paul Evers als uitgever. Volgens BCM-uitgever Eric Bruger moet Evers niet persoonlijk op die problemen aangekeken worden. “De directie was verantwoordelijk voor de betaling, Evers kon als uitgever geen kant op. Hij verdient juist respect voor het feit dat hij met veel bloed, zweet en tranen alsnog een titel op de mat wist te krijgen.”

Evers zelf verwijst in de afscheidsmail aan zijn medewerkers ook naar de betalingsproblemen. “Weet in ieder geval ook dat de betalingsmoraal van BCM beduidend anders is dan we gewend waren: iedere factuur wordt zo snel mogelijk, los van elke editie betaald. Ik beheer zelf de redactionele budgetten, dus maak met jullie de prijsafspraken.” In gesprek met 3VOOR12 wil hij niet verder op de zaak in gaan. “Het betreft een interne mededeling, op dit moment zijn er geen problemen.”

Ook over de inhoud maken medewerkers van Jazzism zich zorgen, vertelt Huisjes. Hij verwacht dat de nieuwe versie van het blad meer het karakter van een advertorial zal krijgen, met name omdat ook andere titels van BCM zo in elkaar zitten. Bovendien vreest hij het uiteenvallen van de groep specialisten die Jazzism nu aan zich verbonden heeft. “Het is alsof ons clubhuis gesloten wordt, en er ineens een andere club in zit”, zegt hij. “Ik snap de beslissing op zakelijke gronden, maar ik vind het jammer dat BCM niet meer loyaliteit toont aan de medewerkers die het blad gestart hebben. Jazzism was voor BCM een opening in de muziekmarkt. Inmiddels hebben ze ook titels als Off The Record en Klassieke Zaken.”

Bruger is niet van plan water bij de wijn te doen wat betreft de diepgang van het blad, belooft hij. Ook in het gebrek aan loyaliteit herkent hij zich niet. “Toen wij Jazz vijf jaar geleden overnamen hadden we te maken met een groep freelancers die niet betaald werden. Wij hebben toen hun claim afgekocht, zonder zekerheid of Argo uiteindelijk zou betalen. Wij zullen zeker niet inleveren op de diepgang, want dat is precies de reden dat we hieraan begonnen zijn. Mijn broer en ik waren abonnee van Jazz, en hebben het blad destijds van de ondergang willen redden.”