Kelis trakteert ADE op platte danceshow Kelis trakteert ADE op platte danceshow

Amerikaanse is de Groove Armada van de r&b geworden

, Atze de Vrieze

Kelis trakteert ADE op platte danceshow

Amerikaanse is de Groove Armada van de r&b geworden

Atze de Vrieze ,

Als een ster aan het r&b firmament een plek verdient op Amsterdam Dance Event, dan is het wel Kelis. De Amerikaanse is trendsetter in de recente omarming van de Europese dance. Meer concreet: het geluid van de Franse hitproducer David Guetta. Kelis is anno 2010 een disco queen en gay icon, zo zag een tot de nok toe gevulde Paradiso.

Amerikaanse is de Groove Armada van de r&b geworden

Als een ster aan het r&b firmament een plek verdient op Amsterdam Dance Event, dan is het wel Kelis. De Amerikaanse is trendsetter in de recente omarming van de Europese dance. Meer concreet: het geluid van de Franse hitproducer David Guetta. Kelis is anno 2010 een disco queen en gay icon, zo zag een tot de nok toe gevulde Paradiso. Tot in de puntjes verzorgd, met een kek kort kapsel, een glitterpakje, en een soort halve live-band, met een toetsenist, een drummer die zo straks speelt als een drumcomputer en twee vrouwelijke dj's. Enige tegenvaller: de roze opblaasbloemen geuren niet.

Het is natuurlijk eenvoudig om daar cynisch over te doen. Kelis steekt er direct na het eerste nummer een stokje voor: "Ik ben hier niet om jullie te entertainen, maar om mezelf te vermaken. Als jullie niet komen om te dansen, heb je hier niets te zoeken. Als je hier bent om lelijke stukjes te schrijven, kun je beter gaan." Waarvan acte. En gelijk heeft ze natuurlijk ook. Kelis straalt en kronkelt ondanks haar hakken van vijftien centimeter moeiteloos haar welgevormde lichaam. Kijk eens hoe de hele zaal danst en springt op Millionaire en toegift Trick Me. Hoe uit volle borst wordt meegezongen dat het leven zonder 'jou' slechts acapella is.

En toch. De opportunistische platte housebeat die de eerste drie nummers de toon zet is heel wat anders dan de knisperige Neptunes-beats waarmee Kelis naam maakte. De eendimensionale slogan We Control The Dance Floor waarmee Kelis anno 2010 haar publiek ment valt in een totaal andere categorie dan die waarmee ze doorbrak: I hate you so much right now. Het is tekenend dat die hit (Caught Out There) niet op de setlist staat. Daar was best tijd voor geweest, want voor een artiest met zes albums op zak is een krap uur spelen niet al te gul. Het is ook tekenend dat Kelis het nodig vindt haar grootste hit Milkshake aan te lengen met Madonna's klassieker Holiday, om vervolgens nog even door te pakken met Major Lazers Pon de Floor.

Kelis heeft zichzelf al zeker drie keer opnieuw uitgevonden, zoals het een ster met lange adem betaamt. Maar je kunt niet anders dan concluderen dat haar laatste verschijning niet de meest opwindende is. Ze heeft zich ontwikkeld tot de Groove Armada van de r&b. Genoeg hits op zak voor een show zonder dips, maar niets te bieden voor liefhebbers van een scherpe rand.

Nu op 3voor12