MTV Networks gaat flink schuiven in de programmering. Muziekzender TMF verdwijnt uit het standaard pakket, om meer ruimte te maken voor het sterk groeiende Comedy Central en kinderzender Nickelodeon. Ook komt MTV in de loop van 2011 met de nieuwe zender Kindernet. Dat heeft het bedrijf zojuist middels een persbericht bekend gemaakt.
In tegenstelling tot wat dagblad De Pers beweerde zal TMF niet helemaal verdwijnen. TMF wordt een interactieve zender op het digitale kanaal. "Daarbij behoudt het haar Nederlandse authenticiteit en de focus op muziek, met nog meer interactieve mogelijkheden waarmee TMF inspeelt op de behoefte van de doelgroep."
De Pers meldde gisteravond al dat MTV alle dj’s en medewerkers van TMF ontslaat. De zender kampt al lange tijd met slechte kijkcijfers en lage reclame-inkomsten. MTV spreekt dat bericht tegen. "Het is zeker niet zo dat alle presentatie op TMF verdwijnt", aldus woordvoerder Annemiek Stijl. Alleen Sascha Visser zal zeker van de zender verdwijnen. "Zijn contract liep af en wordt niet verlengd, maar dat heeft niets met deze verandering te maken. Veronica van Hoogdalem blijft zeker wel, Tess Milne verhuist wellicht naar MTV."
Verder zal volgens Stijl hooguit een formatieplaats verdwijnen bij TMF. Ook de TMF Awards zullen voorlopig niet verdwijnen. "Deze reorganisatie moet dan ook niet gezien worden als een kostenbesparing. Wij zien een toekomst voor TMF als interactieve zender en willen daar ook in investeren. Jongeren zitten op de digitale snelweg, ze willen on demand kijken, clips aanvragen, direct doorklikken naar iTunes als ze iets zien dat ze bevalt."
TMF (The Music Factory) werd in 1995 gelanceerd door Lex Harding als onafhankelijke commerciele muziekzender, voornamelijk gericht op jongeren. In tegenstelling tot het al bestaande MTV werden de programma's op TMF gepresenteerd in het Nederlands, door presentatoren als Isabelle Brinkman, Ruud de Wild en Mental Theo. In 2002 nam MTV Networks de zender over. In 2007 verdween de interactieve clipzender The Box, eveneens eigendom van MTV.