Mental Theo wil met Slam!TV in het gat van TMF springen

“We moeten terug naar de basis, programma’s over muziek maken”

Atze de Vrieze ,

TMF is dood, lang leve Slam!TV. Althans, als het aan radiozender Slam!FM zelf ligt. Een paar uur na het bericht over het verdwijnen van TMF uit het basispakket, spreekt de commerciële zender de ambitie uit het gat te vullen dat overblijft. Met oud-TMF icoon Theo Nabuurs alias Mental Theo als vlaggendrager.

“We moeten terug naar de basis, programma’s over muziek maken”

TMF is dood, lang leve Slam!TV. Althans, als het aan radiozender Slam!FM zelf ligt. Een paar uur na het bericht over het verdwijnen van TMF uit het basispakket, spreekt de commerciële zender de ambitie uit het gat te vullen dat overblijft. Met oud-TMF icoon Theo Nabuurs alias Mental Theo als vlaggendrager. De presentator gelooft dat muziek-tv op de kabel wel degelijk toekomst heeft. “Slam!TV zendt op dit moment al 24 uur per dag clips uit”, vertelt hij. “Maar het is cruciaal om op de kabel terecht te komen. Pas dan kan je een breed publiek bereiken. Ik geloof dat mensen wel degelijk zitten te wachten op muziek-tv.”

Jacqueline Bierhorst, algemeen directeur SLAM!FM & SLAM!TV zegt over de ambities van de zender: “In 1995 hebben Arcade Media Groep en toenmalig directeur (en huidig aandeelhouder van SLAM!FM) Lex Harding aan de wieg gestaan van TMF. Muziektelevisie is een niet weg te denken onderdeel in het totale programma-aanbod. SLAM!TV wil het gat dat met de beslissing van MTV is gevallen door muziektelevisie als basisaanbod te elimineren graag dichten. Hiermee biedt SLAM!TV het alternatief voor programmaraden en kabelexploitanten om alsnog aan de basisbehoefte van jong- en muziekliefhebbend Nederland tegemoet te komen. Het is van groot belang dat de Nederlandse muziekindustrie een venster behoudt om hun muziek te kunnen laten zien en horen!”

TMF kampte al jaren met slechte kijkcijfers. Net als grote broer MTV werd bovendien steeds minder muziek uitgezonden. De zender ondervindt grote concurrentie van het internet. Op sites als YouTube en Vimeo zijn per slot van rekening vrijwel  alle clips te vinden die je maar wilt. “Daarom is het ook niet genoeg om als muziekzender alleen maar clips uit te zenden. Je moet programma’s maken. Ik wil Nederlandse bandjes een kans geven, ik wil aandacht besteden aan dance, hardstyle, r&b, genres die op radio en tv nauwelijks aan bod komen. Vergelijk het met Oranje TV, een zender over Nederlandstalige muziek. De clips die je daar op ziet zien er vaak niet uit, maar mensen zijn er weg van. Er is kennelijk behoefte aan.”

Sitcoms en komische programma’s moeten zoveel mogelijk vermeden worden op een muziekzender, vindt Nabuurs. Ook zijn eigen TMF-klassieker Mental Theo On The Road, waarin hij wilde en  platte reportages maakte uit het nachtleven, vind hij nu op het randje. “In dat programma liet ik zien hoe het er aan toe gaat tijdens een avondje stappen. Daarvoor bezocht ik hardcore- of r&b-feestjes. Verder dan dat had je nooit mogen gaan, maar liever wil ik terug naar pure muziek tv. Live muziek, backstage beelden. Ik vind het ook belangrijk om breed te zijn. TMF was dat aan het begin ook, maar naarmate het nieuwe eraf was werd het publiek steeds jonger.”

Volgens Nabuurs heeft MTV het populaire kanaal TMF langzaam dood laten bloeden. Het feit dat kinder-tv en comedy steeds meer de overhand kregen ziet hij als een teken aan de wand. “MTV denkt vooral commercieel. Overal ter wereld heeft MTV kleinere concurrenten overgenomen, om ze er vroeg of laat uit te gooien. MTV wilde overal de enige muziekzender zijn.”